2007-05-03, 11:06
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellias
Vad är din poäng med att länka till dessa texter skrivna av några stackars self-hating jews? Det är ju bara utopier de skriver, som drömmen om att gå tillbaka till en enstatslösning eller deras galna fantasier om att de palestinsk-arabiska flyktingarna någonsin kommer att släppas in i Israel.
Tja, vad är poängen med ditt eget inlägg, Pajias? Att tala om för mig och FB's läsare att du kapitulerat fullständigt inför den zionistiska maktens megalomana försök att skuldbelägga gojjer för sina egna handlingar och förfalska historieskrivningen för att gynna fanatiska zionistextremisters intressen?

Vet du överhuvudtaget vad det är du svarar på och varför? Sannolikt har du inte ens läst en bråkdel av de texter jag länkade till och som Herr Blindholm hittills har undvikit att kommentera och troligen kommer att fortsätta undvika. Tariq Ali är ju förvisso semit men inte jude och kan väl knappast vara självhatande då heller. Mig veterligen är det bara Ilan Pappe och Israel Shamir som har judiskt påbrå.

Återkom när du har läst in dig på ämnet och förklara varför en enstatslösning skulle vara "en utopi" eller varför de närmare 800.000 palestinska flyktingarnas återkomst skulle vara "en galen fantasi"!
Citera
2007-05-26, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cazzo9
Många håller säkert med om att (P)is(s)rael är en av de värsta skit länderna som exsiterar på denna jord. Ingen annan regim för mörda och stjäla från så många oskyldiga civila som detta fascistland, och detta med västmakternas goda minne!

Nej upplös skiten säger jag bara! Avskaffa regringen och riv knesset, och stryk dess suveränitetsförteckning i FN. Frågan är bara, hur genomförbart skulle detta vara i praktiken? Jag vet att det går att genomföra, men vad skulle behöva göras för att omsätta detta förfarande i praktiken? Måste FN rösta om statens upplösande? Räcker det då med generalförsamlingens och säkerhetsrådets majoritet, eller pste detta ske "inneifrån"?
Jag ser ingen anledning att upplösa staten Israel och "jaga ut judarna i havet". Jag är nämligen alldeles övertygad om att judar och araber kan leva sida vid sida om bara det israeliska folket börjar skjuta av dom värsta krigshetsarna, och det palestinska folket i sin tur sänker dom värsta religiösa dårarna till döda havets botten.
Orealistiskt? Kanske. Men jag tror ändå att alla människor innerst inne är förnuftiga och vill göra det rätta.
Citera
2007-05-26, 12:27
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaJack
Jag ser ingen anledning att upplösa staten Israel och "jaga ut judarna i havet". Jag är nämligen alldeles övertygad om att judar och araber kan leva sida vid sida om bara det israeliska folket börjar skjuta av dom värsta krigshetsarna, och det palestinska folket i sin tur sänker dom värsta religiösa dårarna till döda havets botten.
Orealistiskt? Kanske. Men jag tror ändå att alla människor innerst inne är förnuftiga och vill göra det rätta.

Klart de kan leva sida vid sida... Om jordanfloden alltså.
Citera
2007-05-26, 17:10
Medlem
Ben Avrahams avatar
Israel är det bästa landet som finns. Punkt slut. Det är det enda landet i världen där vi kan leva fritt och utan rädsla för förföljelser. Det är den enda demokratin i hela mellanöstern där vem som helst, jude eller arab, kan säga vad dom vill utan att riskera att hamna i fängelse.

Israels utrikespolitik, däremot, är fullkomligt förkastlig! Vi vill ha fred, vi vill kunna leva sida vid sida med palestinierna. Vi vill kunna gå ut för att köpa mat utan att vara rädda för att få en raket i skallen eller att en skolbuss ska explodera. Vi vill kunna leva våra liv utan oskyldiga palestiniers blod på våra händer!

Mna måste kunna skilja mellan Israel som land och Judendomen. Sionism och judendom förväxlas alltför ofta och används som synonymer. Det är fel. Sionism är en oreligiös, rent politisk organsiation, som endast har det judiska folkets intressen för sina ögon. För att människor ska kunna leva i frid i mellanöstern måste Israels regering lära sig medkänsla, inte tand för tand.

Glöm heller inte att i Israel är man Israel först och Jude sen. Vi andra (majoriteten) är Judar först och medlemmar av en hemlig judisk konspiration för att ta över världen sen.
Citera
2007-05-26, 17:17
Medlem
AndreaS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Israel är det bästa landet som finns. Punkt slut. Det är det enda landet i världen där vi kan leva fritt och utan rädsla för förföljelser. Det är den enda demokratin i hela mellanöstern där vem som helst, jude eller arab, kan säga vad dom vill utan att riskera att hamna i fängelse.

Israels utrikespolitik, däremot, är fullkomligt förkastlig! Vi vill ha fred, vi vill kunna leva sida vid sida med palestinierna. Vi vill kunna gå ut för att köpa mat utan att vara rädda för att få en raket i skallen eller att en skolbuss ska explodera. Vi vill kunna leva våra liv utan oskyldiga palestiniers blod på våra händer!

Mna måste kunna skilja mellan Israel som land och Judendomen. Sionism och judendom förväxlas alltför ofta och används som synonymer. Det är fel. Sionism är en oreligiös, rent politisk organsiation, som endast har det judiska folkets intressen för sina ögon. För att människor ska kunna leva i frid i mellanöstern måste Israels regering lära sig medkänsla, inte tand för tand.

Glöm heller inte att i Israel är man Israel först och Jude sen. Vi andra (majoriteten) är Judar först och medlemmar av en hemlig judisk konspiration för att ta över världen sen.

Ett mycket bra inlägg i annars så dåliga tråd. Applåder, min vän.
Citera
2007-05-26, 19:03
Bannlyst
Citat:

Bra inlägg! Men du har ett fel på en sak: Först och främst ska alla diktator regimer lära sig medkänsla innan Israel visar sin. Tycker Israel bevisar det genom att det är det enda land där araber har mer rättigheter än nåt annat arab land. Men självklart har Israel brister som vilket annat land som helst.

En fråga till dig bara. Vad tror du hade hänt med judar om araberna hade haft den makt israelerna har idag?
Citera
2007-05-26, 19:36
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partizan
Bra inlägg! Men du har ett fel på en sak: Först och främst ska alla diktator regimer lära sig medkänsla innan Israel visar sin. Tycker Israel bevisar det genom att det är det enda land där araber har mer rättigheter än nåt annat arab land. Men självklart har Israel brister som vilket annat land som helst.

En fråga till dig bara. Vad tror du hade hänt med judar om araberna hade haft den makt israelerna har idag?
Det är en svår fråga. Om vi ser hur det såg ut på 17-1800-talet, levde faktiskt judar i högsta välstånd i det Ottomanska riket. Ett bra exempel på de eftergifter som Sultanen gav judarna var när judarna på Rhodos blev anklagade för Blood Libel (dvs den återkommande anklagelsen att judar använder blod från kristna barn för att baka matzot) år 1840. Rhodos stod under Ottomanskt styre men med grekiskortodoxa auktoritet. Anklagelserna ledde till många arresteringar, och en blockad av det judiska gettot. En muslimsk tjänsteman försökte smuggla in mat med blev upptäckt och avskedad. Till slut lyckades judarna i Rhodos vädja till Rothchild i London, som kom till deras undsättning.

Synen på Blood Libel, och förföljelser av judar i det ottomanska riket skiljde sig oerhört från det kristna medeltideuropa.
Citat:
Accusations of ritual murder were only sporadic and were usually condemned by the Ottoman authorities.[8] In the 16th century Sultan Suleiman the Magnificent issued a firman, formally denouncing blood libel against the Jews.

På det hela kan man säga att judrna generellt sett njöt av stora friheter under medeltida muslimskt styre, från det Mooriska Spanien till Ottoman till Persien, jämfört med hur de hade det i Europa.

Jag är inte alltför insatt i just medeltida judendom, annat än i filosofiska termer. Någon som är mer sakkunning än mig får gärna rätta mig, men jag tar mig friheten att säga att fram till början av 1900-talet levde judar och muslimer sida vid sida i stora delar av den muslimska världen.

Upprättandet av staten Israel förändrade för alltid detta.

Misstolka mig rätt, jag är definitvt inte emot Israel, men jag är inte så blåögd att jag inte tror att förhållandet mellan judar och muslimer försämrades drastiskt efter Israels upprättande (ganska uppenbart, eftersom Egypten, Jordan och Libanon gick till anfall dagen efter )

Men jag är inte heller så naiv att jag tror att vi skulle kunna levt helt utan problem om inte staten Israel upprättades. Nazisterna sammarbetade med de muslimska staterna i mellanöstern, som delade många åsikter om eugenik och judar i särkildhet. Israel var ett tvunget resulat av 6 miljoner människors död. Ett nationalhem för oss, efter 2000 år av förskingring.

EDIT: Se gärna min tråd om Israel i religionssektionen: http://www.flashback.org/showthread.php?t=492724
Citera
2007-05-26, 22:47
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:

Men hördudu grabbar, var har ni fått det ifrån att araber i Israel åtnjuter mer rättigheter där än i andra arabländer? Hur överensstämmer det med verkligheten? Kan det överhuvudtaget rimma med ett "judiskt nationalhem? Skulle vara intressant att få en trovärdig källhänvisning till det.

http://www.jewishsf.com/content/2-0-/module/displaystory/story_id/16086/edition_id/314/format/html/displaystory.html
Citat:
Ghattas offered additional statistics, saying that more than 50 percent of the children living below the poverty line in Israel are Arab. He also said Arabs cultivate more than 15 percent of the land in Israel but receive less than 3 percent of the water allocated for agriculture.

The domestic water allocation in Israel is 125 cubic meters per capita per year for Jews, 45 for Arabs and 35 for Palestinians in the territories. These figures show that "despite being supposedly equal citizens, Palestinians in Israel have suffered and have been completely marginalized by all Israeli governments," said Ghattas, in a speech that would set the tone for the rest of the day. "It's been acknowledged by Israeli prime ministers from both wings, but little has been done. We no longer need to work to prove it."
http://www.merip.org/mer/mer223/223_yiftachel.html
Citat:
Needless to say, scholarly positions on the nature of Israel are not purely academic, but function as professions of faith in a political system. Following the events of October 2000, in which 13 Arab citizens were killed by the Israeli police during mass demonstrations (where a Jewish citizen was also killed), and in the wake of the intifada which has claimed nearly 2,000 lives (mainly Palestinian, but also over 400 Israeli lives, including 120 settlers) over 20 months, it became clear that, despite mainstream scholarly claims, the Israeli system is neither democratic nor stable. On the contrary, Israel shows signs of fragmentation and chronic instability, resembling Northern Ireland, Serbia or Sri Lanka.

Israeli Jewish academia has thus played a major role in creating and maintaining an illusion of democracy. Scholars turned a blind eye to the 35 year-old occupation, the unresolved refugee problem, the ongoing Judaization of lands, Jewish-only immigration and the continuing roles of religion and world Jewry in the Israeli polity. The illusion of democracy has given internal and international legitimacy to Israel's expansionist policies and practices, and helped foster and preserve a system of unequal citizenship.
[...]
The need for Israel to democratize, establish equal citizenship and conform to its internationally recognized borders is more urgent than ever. But these concepts should now move from scholarly textbooks and political speeches to state laws and government policies. It is unclear whether the democratic forces in Israel can generate enough strength to launch such an agenda, but without it, Israel is most likely to sink into greater crisis and instability.
http://www.guardian.co.uk/israel/Story/0,2763,616666,00.html

Tar mig friheten att bidra med ett svar på din fråga till Ben Avraham :
Utan invasionen av khazariska rookiejudar och bildandet av "Israel" hade de nog levt som de för det mesta gjort, sida vid sida.
Citera
2007-05-26, 23:12
Medlem
Ben Avrahams avatar
Ungefär 20 % av Israels befolkning är araber. Jag håller helt med om att det fortfarande finns mycket att göra för demokratin, och för alla medborgares lika rättigheter (i teorin ska alla israeler behandlas lika, men i praktiken särbehandlas ofta araber, tragiskt nog). Dessutom tycker jag att man måste skilja mellan palestinier, och israeliska araber. De är två helt slikda grupper. Ytterst få israeliska araber deltog i Intifadan. t.ex. och de får göra väpnad tjänst i IDF, dvs majoriteten står på Israels sida om konflikten.

Men att säga att Israel inte är mer demokratiskt än sina grannar är rent önsketänkande. Israeliska mänskliga rättigheter, även om de har lång väg kvar , överstiger vida de som grannländerna sitter. I Israel råder tryck-och yttrandefrihet, i Egypten fängslar de unga som bloggar om politik. Alla kan åtnjuta ett vanligt liv utan rädsla för förtryck och förföljelser.

Med det sagt, måste jag också tillägga att jag inte har mycket till övers för bosättningarna och dess invånares behandling av palestinierna, som jag finner helt förkastlig.

Citat:
Jag tror att de judar som levt i landet skulle utsatts för förföljelser och folkmord i, om inte samma, så nästan lika stor utsträckning som under Nazisterna. Trots århundraden av samexistens så är judehatet (egentligen hatet mot israeler/sionister, där ligger en stor del av problemet, de vet inte skillnaden) så indoktrinerat i samhället och i medvetandet hos dagens arabländer att ett annat resultat vore osannolikt.
Citera
2007-05-26, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Men hördudu grabbar, var har ni fått det ifrån att araber i Israel åtnjuter mer rättigheter där än i andra arabländer? Hur överensstämmer det med verkligheten? Kan det överhuvudtaget rimma med ett "judiskt nationalhem? Skulle vara intressant att få en trovärdig källhänvisning till det.

http://www.jewishsf.com/content/2-0-/module/displaystory/story_id/16086/edition_id/314/format/html/displaystory.html

http://www.merip.org/mer/mer223/223_yiftachel.html

http://www.guardian.co.uk/israel/Story/0,2763,616666,00.html

Tar mig friheten att bidra med ett svar på din fråga till Ben Avraham :
Utan invasionen av khazariska rookiejudar och bildandet av "Israel" hade de nog levt som de för det mesta gjort, sida vid sida.

Klart att Israels styrelseskick är demokratiskt.

Ursäkta mitt spam, men tycker att du ska läsa det här för att förstå hur Israels styrelseskick fungerar.

Citera
2007-05-26, 23:16
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Det är en svår fråga. Om vi ser hur det såg ut på 17-1800-talet, levde faktiskt judar i högsta välstånd i det Ottomanska riket. Ett bra exempel på de eftergifter som Sultanen gav judarna var när judarna på Rhodos blev anklagade för Blood Libel (dvs den återkommande anklagelsen att judar använder blod från kristna barn för att baka matzot) år 1840. Rhodos stod under Ottomanskt styre men med grekiskortodoxa auktoritet. Anklagelserna ledde till många arresteringar, och en blockad av det judiska gettot. En muslimsk tjänsteman försökte smuggla in mat med blev upptäckt och avskedad. Till slut lyckades judarna i Rhodos vädja till Rothchild i London, som kom till deras undsättning.

Synen på Blood Libel, och förföljelser av judar i det ottomanska riket skiljde sig oerhört från det kristna medeltideuropa.
I England på 1100-talet så åtalades en del judar för "bloodlibel" (ska när jag får tid leta efter referens) så nog har det förekommit 'blodsritualer' även bland judar och speciellt rädda för blod verkar de ju faktiskt inte vara som exempelvis denna rabbe som suger blod från en nyss omskuren baby:

http://www.newsnet14.com/images/mohel-1a.jpg
Citat:
På det hela kan man säga att judrna generellt sett njöt av stora friheter under medeltida muslimskt styre, från det Mooriska Spanien till Ottoman till Persien, jämfört med hur de hade det i Europa.

Jag är inte alltför insatt i just medeltida judendom, annat än i filosofiska termer. Någon som är mer sakkunning än mig får gärna rätta mig, men jag tar mig friheten att säga att fram till början av 1900-talet levde judar och muslimer sida vid sida i stora delar av den muslimska världen.

Upprättandet av staten Israel förändrade för alltid detta.

Misstolka mig rätt, jag är definitvt inte emot Israel, men jag är inte så blåögd att jag inte tror att förhållandet mellan judar och muslimer försämrades drastiskt efter Israels upprättande (ganska uppenbart, eftersom Egypten, Jordan och Libanon gick till anfall dagen efter )
Annars är ditt inlägg ovanligt intressant och verklighetsanknutet (förutom några smärre missuppfattningar ). Visst levde de bägge semitiska släktingarna fredligt sida vid sida intill slutet av 1800-talet och gör fortfarande i andra arabländer. En 'Mellah' tycks finnas i varje större stad. Upprätthållandet av staten "Israel" meddelst konstgjord andning gagnar i stort varken judar eller araber, tvärtom.

1100-talets Spanien var blomstrande tider för judar liksom det var för tyska judar ända in i början av nittonhundratrettiotalet.
Citat:
Men jag är inte heller så naiv att jag tror att vi skulle kunna levt helt utan problem om inte staten Israel upprättades. Nazisterna sammarbetade med de muslimska staterna i mellanöstern, som delade många åsikter om eugenik och judar i särkildhet. Israel var ett tvunget resulat av 6 miljoner människors död. Ett nationalhem för oss, efter 2000 år av förskingring.
Nja, det var väl zionister som först tog kontakt med nazisterna (redan på trettiotalet), nich wahr?

http://www.flashback.org/showthread.php?t=188289&page=6
http://www.flashback.org/showthread.php?t=188289

Och eugeniken var kom den ifrån egentligen?

http://www.haaretz.com/hasen/pages/ShArt.jhtml?itemNo=437879

Inte togs väl 6 miljoner judar (förmodar du syftar på dom när du skriver 'människor'? ) av daga under WWII?

http://www.thebirdman.org/Index/Jews/Jews-History&ScripturalOriginOfThe6MillionNumber.html
http://www.radioislam.org/historia/zundel/svenska/03.htm
http://www.vho.org/tr/2003/4/Mattogno387-392.html
Citat:
EDIT: Se gärna min tråd om Israel i religionssektionen: http://www.flashback.org/showthread.php?t=492724
Intressant tråd.
Citera
2007-05-26, 23:22
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Tänk att du aldrig vill diskutera de texter och litterära alster som länkas till i de trådar du "deltar" i.
Kanske Uri Avnerys essä, skriven efter att han lyssnat på ett föredrag av Ilan Pappe, och hans svar, kan hjälpa dig på traven i ditt famlande och svamlande efter trovärdighet /.../
Jaha, det var ju en imponerande samling smörja. Synd bara att du är den ende på FB som spammar med larvigt långa textcitat och länkar för att dölja det faktum att du inte ens skulle kunna sammanfatta Guldlock och de tre björnarna, än mindre tänka en självständig tanke.

Du kan citera alla texter som någonsin har skrivits i mänsklighetens historia. Det kan ändå inte kompensera för din totala oförmåga att komma på något konkret sätt att avskaffa Israel med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in