Citat:
Ursprungligen postat av Partizan
Bra inlägg! Men du har ett fel på en sak: Först och främst ska alla diktator regimer lära sig medkänsla innan Israel visar sin. Tycker Israel bevisar det genom att det är det enda land där araber har mer rättigheter än nåt annat arab land. Men självklart har Israel brister som vilket annat land som helst.
En fråga till dig bara. Vad tror du hade hänt med judar om araberna hade haft den makt israelerna har idag?
Det är en svår fråga. Om vi ser hur det såg ut på 17-1800-talet, levde faktiskt judar i högsta välstånd i det Ottomanska riket. Ett bra exempel på de eftergifter som Sultanen gav judarna var när judarna på Rhodos blev anklagade för Blood Libel (dvs den återkommande anklagelsen att judar använder blod från kristna barn för att baka matzot) år 1840. Rhodos stod under Ottomanskt styre men med grekiskortodoxa auktoritet. Anklagelserna ledde till många arresteringar, och en blockad av det judiska gettot. En muslimsk tjänsteman försökte smuggla in mat med blev upptäckt och avskedad. Till slut lyckades judarna i Rhodos vädja till Rothchild i London, som kom till deras undsättning.
Synen på Blood Libel, och förföljelser av judar i det ottomanska riket skiljde sig oerhört från det kristna medeltideuropa.
Citat:
Accusations of ritual murder were only sporadic and were usually condemned by the Ottoman authorities.[8] In the 16th century Sultan Suleiman the Magnificent issued a firman, formally denouncing blood libel against the Jews.
På det hela kan man säga att judrna generellt sett njöt av stora friheter under medeltida muslimskt styre, från det Mooriska Spanien till Ottoman till Persien, jämfört med hur de hade det i Europa.
Jag är inte alltför insatt i just medeltida judendom, annat än i filosofiska termer. Någon som är mer sakkunning än mig får gärna rätta mig, men jag tar mig friheten att säga att fram till början av 1900-talet levde judar och muslimer sida vid sida i stora delar av den muslimska världen.
Upprättandet av staten Israel förändrade för alltid detta.
Misstolka mig rätt, jag är definitvt inte emot Israel, men jag är inte så blåögd att jag inte tror att förhållandet mellan judar och muslimer försämrades drastiskt efter Israels upprättande (ganska uppenbart, eftersom Egypten, Jordan och Libanon gick till anfall dagen efter

)
Men jag är inte heller så naiv att jag tror att vi skulle kunna levt helt utan problem om inte staten Israel upprättades. Nazisterna sammarbetade med de muslimska staterna i mellanöstern, som delade många åsikter om eugenik och judar i särkildhet. Israel var ett tvunget resulat av 6 miljoner människors död. Ett nationalhem för oss, efter 2000 år av förskingring.
EDIT: Se gärna min tråd om Israel i religionssektionen:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=492724