2012-09-18, 20:20
Medlem
hejsan har nu en fråga till dom som har lite mer kunskap än en själv.
hur stor betydelse har diametern på spiralen? måste den vara längre ju mindre inre måttet är?

har 8mmx5m mjukt koppar rör.
tackar för svar.
Citera
2012-09-18, 21:48
Medlem
När jag byggde min första Brännare så gjorde jag en sån här:

http://www.google.se/search?tbm=isch&source=mog&hl=sv&gl=se&client=safa ri&tab=wi&q=spiralbrännare&sa=N&biw=320&bih=356#i= 5

Men om du inte har tillgång till "kolonn" kan du köra utan den och bara göra en sån här spiral.

Kör 2.5m uppåt med en diameter på 10-12cm. Sen längst upp vänder du och kör 2.5 m neråt med en diameter på 13-15cm.
(viktigt att det inte blir vattenlås, varken på uppvägen, nervägen eller i böjen).

Snurra på någon form av hårt rör och var mycket nogrann. Ta bort den vita plasten innan du börjar.

Hoppas du förstod allting. Lycka till
Citera
2012-09-18, 22:48
Medlem
okej jag har tagit cirkus 1,5 m till stigar sidan sedan resten till kyl sidan men det jag undra var alltså om den diametern på röret är för klent alltså 8mm. jag har igång maskinen nu men jag undra som om ångan hinner kondensera ordentligt eller om flödet blir för snabbt i röret?
spiralen i sig är ganska ordentligt gjord och ej med några lås,
fast jag kan ju ha missat någonstans ska kontrollera samt kolla temp igen.

förhoppnings viss blir det produkt:P
Citera
2012-09-19, 04:22
Medlem
ja nu vet jag det funkar bra och man får ju göra visst avdrag får lite lägre procent cirkus 70% kan tro att om mäsken var mer utjäst så hade det kanske blivit mer % men annars helt ok. den producerar cirka 0.4 -0.6 l/H, dock måste man använda en fläkt mot spiralen.
tänkte höra hur era maskiner sköter sig, smak och dylik rolig vetskap:P
Citera
2012-09-19, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feuerzeugbenzin
ja nu vet jag det funkar bra och man får ju göra visst avdrag får lite lägre procent cirkus 70% kan tro att om mäsken var mer utjäst så hade det kanske blivit mer % men annars helt ok. den producerar cirka 0.4 -0.6 l/H, dock måste man använda en fläkt mot spiralen.
tänkte höra hur era maskiner sköter sig, smak och dylik rolig vetskap:P

Styrkan på mäsken avgör hur mycket sprit får ut.

Tjockleken på röret avgör hur snabbt du kan koka, destu tjockare rör destu snabbare kan du koka (inom rimliga gränser).

Om du bara får 70% så är det ett tecken på att du kokar för snabbt. Du bör sänka värmen så att kokningen tar längre tid, då fÅr du både renare och starkare sprit.

En bra tumregel är att det kommer Max 1 droppe sprit per sekund.

Om du inte är nöjd med smalen på spriten kan du ta spriten och koka om den en gång till. En dubbeldestillering. Det ökar kvalitén på spriten, sen kan man om man vill kola (med aktivt kol) bort ev finkelrester.

Första 3cl som kommer slänger du (headshot)
Nästa 2 dl som kommer sparar du i en dunk (head)
Efter det kommer 2-3 liter detta är ren sprit (body)
Sen den sista litern som kommer (tail) sparar du i samma dunk som "headen".

Head och tail kokar du om nästa gång du bränner (då blir den body).
Body=finsprit

Hoppas du fattar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in