2005-03-31, 01:32
Medlem
feldgraus avatar
Gäller upphovsrätt eller liknande vid användandet av heraldik, flaggor, fanor och liknande? D v s, om jag skulle scanna en vapensköld ur en bok och lägga ut på nätet, är min inscanning att betrakta som public domain?

/feldgrau
Citera
2005-04-01, 21:44
Medlem
feldgraus avatar
Ingen?

/feldgrau
Citera
2005-04-01, 21:48
Medlem
Själva motivet är troligen inte upphovsrättsskyddat, men bilden i boken är ju det.
Citera
2005-04-01, 22:31
Medlem
Vädurs avatar
Motivet - den heraldiska beskrivningen av vapenskölden - kan vara skyddad genom att det redan är ett taget släktvapen (nytt eller gammalt). Tyvärr så är enda sättet att få juridisk ensamrätt om en vapensköld, att registrera den som en logotype hos PRV.

Så om vi vänder på saken, om du har oturen att scanna in en "logotype" (dvs vapensköld som är skyddad via patentverket) så kan du i princip bli tvingad av ägaren att ta bort den från nätet. Är den inte copyrightskyddad dock, så bör du kunna använda den, såvida det inte kan klassas som förtal eller något liknande.
(att du sammankopplar ett släktvapen med något för dem oönskat)
Citera
2005-04-01, 23:36
Medlem
feldgraus avatar
Kanske borde förtydligat min fråga. Tänkte inte på att det kan skilja sig mellan vem som "äger" symbolen. Det handlar i fallet jag tänkt mig om heraldiska märken som används av försvarsmaktens olika organisationer. Hur är det då med bilden i boken? Får den scannas och användas fritt (inom rimliga gränser då naturligtvis, i det här fallet fakta)? Då jag vet att rent statistiska faktaupprabblingar (tabeller o s v) inte kan copyrightskyddas, tänkte jag mig något liknande för rena avbildningar av märken och symboler som inte klassas som konst eller liknande, så att säga.

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in