2012-09-18, 09:34
Medlem
Hej! Hoppas någon av er har erfarenhet av grön leguan och kan hjälpa mig. Min tolvårige son fick nämligen en grön leguan i slutet av augusti. Det var hans pappa som köpte den och terrarium (komplett med värmelampa, uv-lampa, värmeplatta och inredning) åt honom i födelsedagspresent, och tanken var att ödlan skulle bo hos barnens pappa. Vi är separerade och barnen bor hos mig varannan vecka.
Nu bar det sig inte bättre än att sonen vill ha leguanen hos mig då han menar att pappa inte sköter om den ordentligt när barnen inte är hos honom, och förra veckan flyttade en liten grön leguan in här hos mig.
Hon verkar pigg och glad, men jag tycker inte hon äter något alls och oroar mig för om hon är sjuk eller vantrivs eller om jag missat något grundläggande i skötseln.

Jag har läst på och har en lista på grönsaker och frukter som sägs vara lämplig mat. Vi har kalciumtillskott som vi strör över maten och reptilpellets som vi lägger i botten av salladen då jag hört att man inte ska ge den torr. Men varken finhackade grönsaker (solrosskott, salladsärter, alfalfagroddar, zucchini, maskrosblad, klöver, smultron, päron, persilja, dill, osv. osv.) eller pelletsen äter hon av. Det enda som kan få henne att ta några tuggor är färsk basilika, men det vet jag egentligen inte ifall man ska ge dem då jag inte hittat info om det någonstans...

Vi har lampan tänd mellan tolv och fjorton timmar om dygnet och sprayar terrariet med jämna mellanrum för att bättra på luftfuktigheten. Temperaturen är mellan 25 och 30 grader och hon har vatten och gömställe och klätterträd och som bottenmaterial har vi bark och lite grov sand där matskålarna står.

Någon som vet hur vi kan få damen att trivas hos oss?
Citera
2012-09-18, 09:37
Medlem
Skaffa en lekpartner =)
Citera
2012-09-18, 13:09
Medlem
rednandslimys avatar
Hon är säkert stressad pga flytten. Sen är det viktigt att terrariet står "ostört" i huset, inte massa spring förbi eller tex katter som stryker runt.
Låt ödlan vara helt ifred, ta bort maten några dagar och testa sedan igen.
Citera
2012-09-18, 19:52
Medlem
ViciousDeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmouz
Hej! Hoppas någon av er har erfarenhet av grön leguan och kan hjälpa mig. Min tolvårige son fick nämligen en grön leguan i slutet av augusti. Det var hans pappa som köpte den och terrarium (komplett med värmelampa, uv-lampa, värmeplatta och inredning) åt honom i födelsedagspresent, och tanken var att ödlan skulle bo hos barnens pappa. Vi är separerade och barnen bor hos mig varannan vecka.
Nu bar det sig inte bättre än att sonen vill ha leguanen hos mig då han menar att pappa inte sköter om den ordentligt när barnen inte är hos honom, och förra veckan flyttade en liten grön leguan in här hos mig.
Hon verkar pigg och glad, men jag tycker inte hon äter något alls och oroar mig för om hon är sjuk eller vantrivs eller om jag missat något grundläggande i skötseln.

Jag har läst på och har en lista på grönsaker och frukter som sägs vara lämplig mat. Vi har kalciumtillskott som vi strör över maten och reptilpellets som vi lägger i botten av salladen då jag hört att man inte ska ge den torr. Men varken finhackade grönsaker (solrosskott, salladsärter, alfalfagroddar, zucchini, maskrosblad, klöver, smultron, päron, persilja, dill, osv. osv.) eller pelletsen äter hon av. Det enda som kan få henne att ta några tuggor är färsk basilika, men det vet jag egentligen inte ifall man ska ge dem då jag inte hittat info om det någonstans...

Vi har lampan tänd mellan tolv och fjorton timmar om dygnet och sprayar terrariet med jämna mellanrum för att bättra på luftfuktigheten. Temperaturen är mellan 25 och 30 grader och hon har vatten och gömställe och klätterträd och som bottenmaterial har vi bark och lite grov sand där matskålarna står.

Hur länge har ödlan bott hemma hos dig? Åt den som vanligt innan?
Jag ger min leguan färsk basilika då och då och han lever än så det är nog ingen fara.
Prova ge avokado, de flesta leguaner är galna i avokado. Samt som personen ovan skrev, låt ödlan vara ifred.

En leguan är förövrigt inget bra husdjur för en 12-åring då de är relativt svårskötta, kräver mycket tid (gissar på att han kommer att tröttna efter ett halvår) och de är inga leksaker. Men hoppas för ödlans skull att det går bra och att hon börjar äta snart.
Citera
2012-09-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis
Skaffa en lekpartner =)

Nej. Gör inte det. Reptiler lever ensamma i naturen och har inget sådant förmänskligat behov som vi tror att de har. Ödlor mobbar varandra och slåss om människor tvingar ihop dem i terrarier. Ormar däremot har inget revirtänkande.
Citera
2012-09-19, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hmouz

Du verkar sköta den exemplariskt. Små växande leguaner kan med fördel ges proteiner i form av små insekter ibland. Ex mjölmask eller zooforbas. (eller vadsomhelst utom myror)
Prova även banan och mer frukt. Basilika är OK att ge. Det finns några få grönsaker man inte skall ge till reptiler och det är bla persilja och spenat. Reptiler älskar att sola. Kolla temperaturen under lampan. Ödlan behöver en "hotspot" där den kan värma upp/sola sig på ca 35 grader. Preova att reglera en pinne eller sten så att det finns en sådan solplats. Instinktivt utan att ha sett ödlan så kanske den går för kallt. Den behöver kanske en "hotspot"

På Engelska heter den Iguana. Prova en sökning på nätet med det.
Citera
2012-09-19, 01:15
Medlem
Svidmyras avatar
Häftigt med en leguan! De blir ju uppåt två meter långa så då kan den ju dela rum och säng och kläder med sonen om några år om ni sätter upp rätt sorts lysrör och lampor och fixar dimma för luftfuktigheten.
Citera
2012-09-19, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Häftigt med en leguan! De blir ju uppåt två meter långa så då kan den ju dela rum och säng och kläder med sonen om några år om ni sätter upp rätt sorts lysrör och lampor och fixar dimma för luftfuktigheten.

De blir som en större katt i kroppen max.
Citera
2012-09-20, 16:48
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
De blir som en större katt i kroppen max.
Javisst kan de bli stora som större katter, uppåt 8-10 kilo alltså. Och bortåt 2 meter långa med svansen.

http://www.zoofakta.se/leguan/
Utseende: En leguan kan bli uppemot 2 meter lång och väga bortåt 8 kg. Leguanen är grön till färgen och utrustad med en lång svans. Hanarna brukar normalt vara lite större än honorna samt lite klarare i färgen.

http://hem.passagen.se/exotic/caresheets/leguan.htm
Livslängd: I naturen tror man att leguaner lever i 10-15 år om de inte blir middag till något rovdjur och lyckas hålla sig från att bli infångad för export. Om den sköts rätt i fångenskap kan de leva upp till 20 år eller längre, bli ca två meter lång och väga runt tio kilo. Du kan ge den rätt skötsel i form av rätt terrarium, värme, ljus och kost.

(Bra Skötselinfo: http://www.malarensmadjur.se/Skotselleguan.htm )
Citera
2012-10-10, 12:44
Medlem
Tack för era svar, och ursäkta att jag dröjt så länge med att återkoppla...
Doris har börjat äta och har ömsat skin och verkar må bra nu. Vi höjde temperaturen hos henne och bytte ut uv-lampan mot en ny som vi vet är rätt styrka så nu väntar vi bara på att hon ska växa i sonens jeans också!

Stort tack för att ni ville hjälpa mig!
Citera
2012-10-10, 18:56
Medlem
Ge den för guds skull inga proteiner, det är inte bra för njurarna! Ge den inte någon lekpartner då den kommer att slåss för sitt revir! Låt den vila och avvakta när du fuktar terrariet, se till att ta ut den och låt den sitta en stund i närheten av er så att den blir van med omgivningarna och försök att mata den framåt kvällen när den varit under värmelampan på dagen.. Ge den andrum mellan dom tiderna ni plockar ut honom och försök att låta honom krypa upp på armen så att ni inte tar honom med våld! Det är bra att han hinner acklimatisera sig med människorna som är där! För övrigt så sköter du honom exemplariskt :-) Jag fuktar inte terrariet med tanke på lampan och mattan som inte tål fukt men jag duschar av honom med jämna mellanrum och ger honom ofta pellets blandade med små groddar så att han får i sig lite grann av dom..
Citera
2012-10-10, 22:37
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AltiusCon
Ge den för guds skull inga proteiner, det är inte bra för njurarna! Ge den inte någon lekpartner då den kommer att slåss för sitt revir! Låt den vila och avvakta när du fuktar terrariet, se till att ta ut den och låt den sitta en stund i närheten av er så att den blir van med omgivningarna och försök att mata den framåt kvällen när den varit under värmelampan på dagen.. Ge den andrum mellan dom tiderna ni plockar ut honom och försök att låta honom krypa upp på armen så att ni inte tar honom med våld! Det är bra att han hinner acklimatisera sig med människorna som är där! För övrigt så sköter du honom exemplariskt :-) Jag fuktar inte terrariet med tanke på lampan och mattan som inte tål fukt men jag duschar av honom med jämna mellanrum och ger honom ofta pellets blandade med små groddar så att han får i sig lite grann av dom..

Det räcker inte att duscha den ibland. Ödlan behöver en jämn fuktighet. Det är ju även smartare att ge den mat under morgon, förmiddag så den kan smälta maten under lampan resten av dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in