2012-09-17, 22:26
Medlem
Har precis börjat jobba på en industri som IT-konsult. En av konsulterna som företaget hyrt in ville övertyga mig om att vi "unga" bör glömma bort allt med linux inom företagen eftersom det är något som inte är värt att lägga energi på, då han menade att det kommer försvinna helt från företagen i framtiden.

Kan detta stämma?

Jag har varit på ganska många olika företag och de flesta av dem har någon server som står, vissa har linux-brandväggar osv.

Vad tror/vet ni om detta? I större städer, är det vanligare med Linux?

Jag själv tycker att Linux är awsome iaf...
Citera
2012-09-17, 22:32
Medlem
sommarlovs avatar
Nästa gång, skratta honom rätt i ansiktet!
Hur 17 kan man kläcka ur sig något så urbota korkat??
Citera
2012-09-17, 22:37
Medlem
EckiEckis avatar
Jag, personligen, tror lite att Windows och OS/X kommer att samexistera kring "application presenation" i företagsmiljöer, och Linux/Övriga BSD-dialekter kommer att finnas kvar enbart i server/embedded-sammanhang.
Citera
2012-09-17, 22:40
Medlem
tj.s avatar
Inom vad skulle det försvinna? Bland serverarkitektur och inbyggda system är Linux klart dominant och kommer sannolikt förbli det.
Citera
2012-09-18, 05:11
Medlem
BenAsslicks avatar
På desktop-datorer så kommer det ju vara en ytterst liten del dom kör *nix kan jag tänka mig, men på server-fronten måste man ju vara jävligt pantad/mutad för att inte använda *nix..
Citera
2012-09-18, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
På desktop-datorer så kommer det ju vara en ytterst liten del dom kör *nix kan jag tänka mig, men på server-fronten måste man ju vara jävligt pantad/mutad för att inte använda *nix..

Men industrin har förhoppningsvis inte IT-konsulter anställda för att sköta desktop-datorer !
Citera
2012-09-18, 07:24
Medlem
tj.s avatar
Citat:
[...]men på server-fronten måste man ju vara jävligt pantad/mutad för att inte använda *nix..
Beror på vad du vill uppnå med servern. Är det tänkt att vara en domänkontrollant är Windows det smidigaste alternativet för de flesta.
Citera
2012-09-18, 15:17
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Beror på vad du vill uppnå med servern. Är det tänkt att vara en domänkontrollant är Windows det smidigaste alternativet för de flesta.

Jaså, det hade jag ingen aning om.. Varför är det så?
Citera
2012-09-18, 15:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jaså, det hade jag ingen aning om.. Varför är det så?

Därför att Sambas stöd för att agera DC ärligt talat är lite som att kalla "Notepad" för ett program för att skapa kalkylblad.

Missförstå mig nu rätt, jag har kört Linux sedan 1992(?), men OM Man nu skall ha en centralstyrd Windowsdomän så är det bara att acceptera att Microsofts egna produkter är ljusår före Samba i just detta avseende.
Citera
2012-09-18, 16:22
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Därför att Sambas stöd för att agera DC ärligt talat är lite som att kalla "Notepad" för ett program för att skapa kalkylblad.

Missförstå mig nu rätt, jag har kört Linux sedan 1992(?), men OM Man nu skall ha en centralstyrd Windowsdomän så är det bara att acceptera att Microsofts egna produkter är ljusår före Samba i just detta avseende.

Låter ju fantastiskt logiskt.. Tack, då är jag med i matchen igen
Citera
2012-09-18, 16:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Låter ju fantastiskt logiskt.. Tack, då är jag med i matchen igen

Sagt på ett annat sätt, om man har sådana Windowsmiljöer så har man ju som regel licensierat mjukvaran. Eftersom hela Active Directory ingår utan extra kostnad i licenspengen man redan betalat... varför skulle man då välja att ens överväga Samba som domänkontrollant.

Däremot är sambas stöd för AD väldigt kompetent som klient, vilket gör att Linuxbaserade NAS'ar och annat börjar spela boll riktigt vackert med Windows numera.
Citera
2012-09-18, 23:34
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuggelito
Har precis börjat jobba på en industri som IT-konsult. En av konsulterna som företaget hyrt in ville övertyga mig om att vi "unga" bör glömma bort allt med linux inom företagen eftersom det är något som inte är värt att lägga energi på, då han menade att det kommer försvinna helt från företagen i framtiden.

Kan detta stämma?

Jag har varit på ganska många olika företag och de flesta av dem har någon server som står, vissa har linux-brandväggar osv.

Vad tror/vet ni om detta? I större städer, är det vanligare med Linux?

Jag själv tycker att Linux är awsome iaf...

Vem får IT konsultens sin löneutbetalning från?
Gå på statistik (Worlwide), vem ökar mest alla plattformar inräknade?

MS har insett att deras affärsmodell är stendöd och håller som bäst på att klona Apple.

Om 5 år: Två totalslutna system som levererar kompletta lösningar, hård och mjukvara, och Linuxdistar för resten. Från Supercomputers 100% till desktop från mediagiganten försiktig gissning <15% and rising.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in