2005-03-30, 21:42
Medlem
Tafkafs avatar
Vad anser ni om detta? Skulle det gå att använda sabot/underkalibrig amunition i ett vapen försett med ljuddämpare. Eller skulle saboten lossna i dämpen?

7,62x51mm prickskytte till PSG90:
http://www.soldf.com/images/s_psg90_underk.jpg

Reflex ljuddämpare i genomskärning:
http://guns.connect.fi/rs/tx4cut.jpg
Citera
2005-03-31, 01:24
Medlem
Nej! Drivspeglarna skulle ta i dämparen. Man tar tom. bort mynningasbromsen på PSG när man skjuter PRICK och med tanke på att en reflexdämpare bygger på ca 7m på vapnets längd mot ca 1,5 med mynningsbromsen så är det nog kört.
Citera
2005-03-31, 22:27
Medlem
scoremaxs avatar
Delvis rätt..
Den ammunitionen som hänvisas till skulle antagligen slå i dämparen med drivspegeln..dessutom så är en ljuddämpare i kombination med projektiler överstigande ljudhastigheten av begränsat värde..det befintliga värdet ligger i att man inte kan lokalisera skytten med "crack-thump" tekniken..

Resten av busgrabbs inlägg förstår jag dock inte det är ingen flaggstång man monterar på..

Om man vill ha ökad penetrationsförmåga ur ett ljuddämpat vapen, så går det att uppnå..men att få alla dom fördelar som en ukalproj besitter (kortare bantid/lägre banhöjd) låter sig inte göras hur som helst inte..
Citera
2005-03-31, 23:06
Medlem
Portas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
...det befintliga värdet ligger i att man inte kan lokalisera skytten med "crack-thump" tekniken...

1. "crack-thump" (att lyssna på tidsskillnaden mellan mynningsknall & projektil ljud)
gör det möjligt att beräkna en ungefärligt avstånd.

2. Mynningsknall ger en riktning.

3. I svakt ljus kan mynningsflamman ses.

4. Vid dammiga eller snöförhållanden drar tryckvågen upp ett "moln" som kan ses.

Alla dessa problem kan reduseras med en ljuddämpare.
Det sägs att en ljuddämpare femfaldigar en prickskytts liv, dvs från 2 till 10 minuter

Porta
Citera
2005-03-31, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Delvis rätt..

Resten av busgrabbs inlägg förstår jag dock inte det är ingen flaggstång man monterar på..

..

Ett litet "c" råkar saknas mellan 7:an och m:et. Fö har jag svårt att begripa vad det är i mitt inlägg som bara är delvis rätt eftersom du svarat samma som jag?
Citera
2005-04-01, 08:23
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porta
1. "crack-thump" (att lyssna på tidsskillnaden mellan mynningsknall & projektil ljud)
gör det möjligt att beräkna en ungefärligt avstånd.

2. Mynningsknall ger en riktning.

Porta

Helt riktigt, men iomed att du inte får mynningsknallen så blir det oerhört svårt att just få riktningen..jag antar att vi menar samma sak..

Jag har försökt uppskatta riktning vid förbiskjutningar, men funnit det oerhört svårt att (för att inte säga omöjligt) göra det med enbart bogvågsknallen som källa..med 2 ljud får man ju både ungefärlig riktning och (som du säger) avstånd..mycket lättare..
Citera
2005-04-01, 08:27
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busgrabb
Ett litet "c" råkar saknas mellan 7:an och m:et. Fö har jag svårt att begripa vad det är i mitt inlägg som bara är delvis rätt eftersom du svarat samma som jag?

Jag bara jäklas med dig..
Många inlägg här på flashback hugger som en gammelgädda på stavnings/syftnings/särskrivnings/ och andra fel..
Och det där "lilla c:et", gör det ju ganska roligt..
Välkommen till flashback
Citera
2005-04-09, 00:09
Medlem
[quote=Tafkaf]Vad anser ni om detta? Skulle det gå att använda sabot/underkalibrig amunition i ett vapen försett med ljuddämpare. Eller skulle saboten lossna i dämpen
Citera
2005-04-09, 00:17
Medlem
Green Leaders avatar
Använder man en ljuddämpare med överljudsammo så tenderar människor som befinner sig inom 150 grader framför mynningen att mhs. bogvågsknallen placera skytten någon annanstans än var han i verkligheten befinner sig. Är man kreativt lagd kan man utnyttja detta för att med en dämpad ksp skapa en "ljudkuliss" när man är ute och busar.

EDIT: Människor tenderar att "placera" skytten i en rak linje mellan sig själva och bogvågsknallen, så om kulan går till höger om personen tenderar de att placera skytten mer till höger än vad han i verkligheten befinner sig.
Citera
2005-04-09, 00:22
Medlem
Green Leaders avatar
Rent teoretiskt skulle man kunna bygga ett vapen med en ljuddämpare i form av en ventilerad pipa. Då kan man leda undan krutgaserna utan att behöva skicka kulan genom diskarna, och drivspeglarna skulle sitta kvar tills projektilen lämnat pipan.

Jag tror att det skulle fungera.
Citera
2005-04-09, 08:44
Medlem
scoremaxs avatar
Ja en "integral" borde fungera ..
Citera
2005-04-09, 23:49
Medlem
Då tappar man i V0! Det är just detta man gjort på tex MP5 SD för att på det viset få standard 9mm ammunition att gå i subsonic hastighet (och subsonic än långsammare). Detta är givetvis ett fantastiskt bra sätt att få en patron som redan har dålig prestanda att få än sämre!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in