• 1
  • 2
2012-09-20, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Du har nog studerat, men inte de rätta böckerna. Vetenskapen vet bara så mycket som den får tillåtelse att få veta. Läs böcker av Elisabeth Kubler-Ross, hon är läkare och intervjuat massor med döende människor, hon borde nog kunna skillja mellan hallucinationer och sanna upplevelser.

Du har ju alltid finnits, men inte i denna kropp. Och vi som är "placerade" i en kropp, begränsad genom fem sinnen, och som bara kan uppfatta en mycket liten del av verkligheten, minns inte. Vi minns bara inte det som var innan vi föddes till detta liv. Så är skapelsekonceptet, skyll inte på mig.
Gud skapade inte världen för ca. 6000 år sedan, men Adam, ja. Evolution av medvetandet behöver inte ta 6000 år, du kan klara dig fortare än så, om du är smart.

Men om mitt medvetande tappar alla minnen och blir till nått nytt, hur kan det relateras till mig? Och vad får dig att tro att det jag studerat handlar om böcker?

Och om jag är smart? Det är väl ändå slumpmässigt, jag kan inte påverka mina gener när jag föds, jag är dömd att födas som en dum eller smart jävel. Födas av rika föräldrar, så det där är ytterligare dravel. En gud jag skulle tro på skulle ge alla samma möjlighet, men så är inte våran värld, så även om det finns en gud så kommer jag förakta den med allt jag har.
Senast redigerad av wessla 2012-09-20 kl. 00:15.
Citera
2012-09-20, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Men om mitt medvetande tappar alla minnen och blir till nått nytt, hur kan det relateras till mig? Och vad får dig att tro att det jag studerat handlar om böcker?

Och om jag är smart? Det är väl ändå slumpmässigt, jag kan inte påverka mina gener när jag föds, jag är dömd att födas som en dum eller smart jävel. Födas av rika föräldrar, så det där är ytterligare dravel. En gud jag skulle tro på skulle ge alla samma möjlighet, men så är inte våran värld, så även om det finns en gud så kommer jag förakta den med allt jag har.
Ditt medvetande "tappar alla minnen" sålänge du finns i en kropp, men inte generellt. Ditt Högre Jag minns alla dina liv. Tycker du inte, att det är spännande?

Något sådant som "slump" finns inte i Guds värld - allt som händer har en orsak. Lagen om orsak och verkan regerar allt som händer dig och mig. Allt som ser ut att vara orättvist i våra ögon, har vi förorsakat själva. Gud är absolut rättvis.

Men om du har bestämt dig att förakta Gud i vilket fall som helst, så har mina förklaringar inget värde för dig. Jag har ansträngt mig i onödan och vi ligger nog inte på samma våg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in