2012-09-17, 17:02
Medlem
Sm0okeys avatar
Tja!
Nu har en nära person till mig satt sig i knipa med SMS lån, denne vet inget om detta inlägg men läget är så pass desperat att jag nu vänder mig till er på FB.

Denna person tog ett lån på 3000 kr hos VIVUS för ganska så länge sen nu. (vi talar om minst 2 månader) har inga exakta datum men hursomhelst har tiden gått och detta har nu nått punkten där denne fått ett SMS utav VIVUS som säger att om inte FULL betalning erläggs så skickas ärendet vidare till kronofogden..

Denne person har då inget jobb alls, tog detta lån pga akuta räkningar som skulle betalas.. vilket jag personligen har full förståelse för.
Strax efter att lånet tagits så drabbades denne av en del personliga problem, inom familjen osv som gjorde att han fick ägna 100% av sin tid åt att sköta om dessa problem.
Han prioriterade helt enkelt inte lånet och tog familj före helt enkelt..

Han är på väldigt god väg mot ett jobb nu men som sagt det spelar ingen roll alls om han hamnar hos KFM då lönen direkt hamnar hos dem och lånet är plötsligt hur stort som helst om man jämnför med ursprungsumman på 3000SEK.

Han har försökt med desperata försök att ta lån för att betala av detta och med andra ord vinna lite tid, vilket nu har lett till att han har en hel del låneansökningar som gör det allt svårare att få ett jobb.

Vad har ni för tips och råd?! ENDAST SOM RÖR HUR HAN TAR SIG UR! JAG SKÖTER SJÄLV MORALKAKAN MED HONOM.
Just nu vänder jag mig endast till er i hopp om något tips på låneinstitut som lånar ut trots massa ansökningar, eller annat sätt att få tag på dessa pengar..

Jag verkligen innerligt uppskattar all vettig hjälp som går att få.
MEN SNÄLLA moralkärringar håll er undan tråden! Jag tar det med honom så fort detta är löst.
HÅLL ER TILL TOPIC!

Han med andra ord inget jobb.
Inget av värde för att ta lån.
Massa låneansökningar på sin UC
Ingen fast inkomst eller taxerad inkomst öht.

där har ni kriterierna.. shit vad hemskt detta verkar
Återigen moralkärringar undanbedes, håll er till TOPIC.
Är tråden felplacerad MOD be my guest flytta den rätt.

Med vänliga hälsningar
S
Citera
2012-09-17, 17:09
Medlem
MeMajks avatar
Låter som om det är väldigt ung individ och då brukar de väl låna av mamma och pappa till att betala de skulder som man dragit på sig.
Eller av dig tex du verkar ju vara polare och mån om att han inte hamnar hos kronolle
Citera
2012-09-17, 17:15
Medlem
Sm0okeys avatar
Ja ung och ung, snarare 23+ och rätt otänkt.
Att låna pengar av mig är uteslutet då jag själv precis betalat av lån och räkningar och är luspank. Att låna av mor och far är desamma då dem har en hel del att betala av själva..

Kronofogden ser ju ut att bli allt mer ett faktum..
Ingen med tips? Finns det inget ställe alls som lånar ut trots tidigare låneansökningar och ingen inkomst?
Citera
2012-09-17, 17:18
Medlem
Har han ringt Vivus och förklarat hur det ligger till?
Att ta lån för att täcka ett annat lån är bara idiotiskt.
Har han inga saker han kan sälja? Kan han inte gå ut och fråga alla företag om någon behöver hjälp med något?
Citera
2012-09-17, 17:21
Medlem
Sm0okeys avatar
Jag sitter med honom nu och ringer frenetiskt men kommer bara till att slå stjärna för att bli uppringd då alla telefonister är upptagna..
Såhär har vi hållt på i säkert en 3 timmar nu, varken samtal av dem eller att komma fram ser ut att vara en möjlighet just nu..

Nja att springa runt till företag och se vad dem behöver hjälp med verkar mer ett slöseri på tid då han bor i ett område med större företag som jag tvivlar starkt på skulle betala "lön" svart och dessutom på såhär pass kort tid.
Citera
2012-09-17, 17:31
Medlem
Sm0okeys avatar
Dem gick med på en avbetalningsplan precis!
TACK för er som ändå kom med vettiga råd och inte några moralkakor.
Blev ungefär 1500;- dyrare än ursprungsbeloppet och han köpte sig 4 månader..
Tack så mycket till ovanstående användare som ändå kom med vettiga råd och skippade moralkakan.
Nu är det min tur att banka lite vett i hans huvud haha!

Må väl!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in