2005-03-30, 18:44
Medlem
Konrad Haifas avatar
Idag möts Gais-IFK Göteborg i en träningsmatch på (Nya) Ullevi. En för supportrarna rolig match eftersom dessa lag sällan möts i seriespel numera.

Döm om min förvåning när jag i GP:s annons i morse såg biljettpriset 80 kr .

Rent horribelt för en träningsmatch anser jag. Enligt Gais hemsida delar klubbarna på intäkterna och motiverar priset med att hyran för arenan blir hög.

Visst är hyran hög, men spela någonannanstans då jävla pack. Nu ser ju packet sin chans att dra in kulor till sitt ständigt tömda konto. Vilka supportrar som kommer vara i majoritet på läktaren är det ingen tvekan om.

Gais passar på att utnyttja det faktum att Blåvitt knappt spelat hemma under vintern. Inte heller Blåvitts årskortsinnehavare går in gratis utan pyntar också 80 kr. Längre än så var det tydligen inte aktuellt att samarbeta...

Vad anser ni, är detta ett rimligt pris och tillvägagångssätt?

Själv bojkottar jag som synes matchen, har dock bekanta där. Efter vad jag sett på diverse forum är flera supportrar av samma åsikt.

Rens....
Citera
2005-03-30, 18:53
Medlem
evolutes avatar
80 spänn tycker jag är ganska ok. Mindre än en biobiljett... Dock har jag
ïnte helt koll vad en 'lös' biljett i allsvenskan kostar.
Citera
2005-03-30, 18:56
Medlem
Götheborg.s avatar
80 kronor för en jävla träningsmatch på ullevi, med 40 meter till planen betackar jag mig för. Har en knapp ekonomi nu så jag lägger mina pengar på att resa till Malmö den 10 april istället. Varför inte lägga matchen på ruddalen eller något sånt istället? Kommer ändå inte mer än ett par tusen.
Citera
2005-03-30, 18:57
Medlem
Bråkmakarns avatar
ÖSK började ta betalt för träningsmatcher för runt 4 år sedan, innan det var det gratis. Nu går man in gratis om man är medlem i supporterklubben eller ÖSK, annars kostar det 50:-.

80:- tycer jag är väl dyrt.
Citera
2005-03-30, 19:19
Medlem
Mr Blondes avatar
På tok för dyrt. Även om motståndet är roligt så är det mediokert. Att de som köpt årskort inte kommer in gratis är pinsamt.
Citera
2005-03-30, 19:24
Medlem
Zog Ruless avatar
En smula för dyrt är det allt. Jag betalade 60 kronor för att kolla på träningsmatchen Bajen-Åtvidaberg och där går nog gränsen tycker jag (hade nog gått på matchen även om den var dyrare iofs).

Problemet är att träningsmatcher brukar vara en rätt så avmätt historia med stora spelarbyten och spelare som är rädda om sina fötter (vilket man kan förstå) plus diverse provspelare med varierad kvalité (inget som har förekommit i Bajen den här försäsongen visserligen).

Men i huvudsak är det ett intressant fenomen att klubbar börjar ta betalt för träningsmatcher som spelas mitt i vintern. Frågan är hur långt det kan gå innan man rent allmänt tröttnar på klubbarnas ständiga försök att tjäna pengar.
Citera
2005-03-30, 19:25
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
80 spänn tycker jag är ganska ok. Mindre än en biobiljett... Dock har jag
ïnte helt koll vad en 'lös' biljett i allsvenskan kostar.

Jag tror Blåvitt tar mellan 80 och 120 kr. beroende på motstånd. Derbyn dyrare.

Vet inte vad Gais tar i SE, jag antar 80-100. Inte heller gaisare med årskort går in gratis förresten...
Citera
2005-03-30, 19:42
Medlem
Klickens avatar
80:-!
Ärligt talat så tycker jag klubbarna borde ha fritt inträde vid träningsmatcher. Kan vara ett bra sätt att locka publik inför den nya säsongen.
Citera
2005-03-30, 19:47
Bannlyst
Alldeles för dyrt. AIK brukar ta 40 spänn på skyttan och skänka de stålarna till damlaget eller ungdomsverksamheten så oftast brukar man ju ge en hundring och säga att det är bra så. Men i år skänks inte en sekin bort till varken dam eller ungdomsverksamhet.

80 spänn är ett rån för en försäsongsmatch.
Citera
2005-03-30, 20:16
Medlem
Goblins avatar
Det var ett par tior mer än vad jag skulle pröjsa iaf. Sniket .
Citera
2005-03-30, 20:42
Medlem
petersens avatar
Sniket och kanske även kontraproduktivt! Kortsiktigt: Högre avgifter/högre skattesatser betyder inte alltid högre intäkter/skatteintäkter. Långsiktigt: Snikenhet hos klubben binder inte anhängarna närmare till den.
Citera
2005-03-30, 20:48
Medlem
Det låter väldigt sniket 80kr. En frivillig avgift eller symbolisk summa är ju att föredra. Underligt att dom lägger den på Ullevi, inte som att dom förväntar sig utsålt.

Mitt råd, vänta 1,5 vecka och lägg pengarna på tävlingsmatch istället!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in