Flashback bygger pepparkakshus!
2012-09-17, 02:15
Bannlyst
Jag har en gammal som håller i evigheter och aldrig går sönder, men får bruna/svarta fläckar i den. Är det en typ av mögel eller vad?
Citera
2012-09-17, 02:22
Medlem
Malleusus avatar
emalj är ju egentligen en metall så såklart rostar den eller missfärgas efter ett tag
Citera
2012-09-17, 08:44
Medlem
dePauls avatar
Visserligen brukar man primärt emaljera metall men emaljen i sig är ingen metall. Den liknar närmast glas (dock med aningens annorlunda kemisk komposition) och kan brännas fast vid både metaller, keramik, tegel och till och med äkta glas och porslin.

Själva smältningen sker vid 750 - 850 °C beroende på dess art.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Emalj

http://en.wikipedia.org/wiki/Vitreous_enamel

Jag har själv några emaljmuggar och kastruller som vid händelse av urflisning kan lagas igen genom denna metod. Det finns om jag inte minns fel möjlighet att köpa emaljpulver i vissa hobbyaffärer. Om man inte har ugn som klarar dessa höga grader så kan man använda en gasbrännare av bättre kvalité. Det räcker oftast inte med de där små hobbybrännare som man har till Crème brûlée .

http://svenska.yle.fi/matochfritid/hobbyartikel.php?id=3381

Beläggningar som trots allt bildas på emaljens yta kommer från kemikalier i de ämnen som emaljen har utsatts för. Det är således ingen rost.

~Paul~
Citera
2012-09-17, 15:14
Medlem
DartFrogs avatar
Eller så har emaljen krackelerat o fläckarna e rost som kommer från plåten under...
Citera
2012-09-17, 15:31
Medlem
dePauls avatar
Ja, precis. Fast dessa är så pass karakteristiska att TS borde förstå vad det handlar om .

~Paul~
Citera
2012-09-18, 01:12
Bannlyst
Går att diska bort.
Citera
2012-09-18, 07:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faktor-X
Går att diska bort.
Misstänkte det. Om det ibland blir allt för besvärliga beläggningar så kan man köra på Autosol kromglans. Det gäller dock att diska muggen ordentligt efteråt. Gärna flera gånger! Jag brukar applicera Autosolen och sedan gnugga med fingrarna en bra stund så att det bildas en svart gegga, därefter torkar jag bort det och polishar upp det hela.

~Paul~
Citera
2012-09-18, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Misstänkte det. Om det ibland blir allt för besvärliga beläggningar så kan man köra på Autosol kromglans. Det gäller dock att diska muggen ordentligt efteråt. Gärna flera gånger! Jag brukar applicera Autosolen och sedan gnugga med fingrarna en bra stund så att det bildas en svart gegga, därefter torkar jag bort det och polishar upp det hela.

~Paul~
Som på en bil och det slutar bli fläckar?
Citera
2012-09-18, 14:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faktor-X
Som på en bil och det slutar bli fläckar?
Den tar bort beläggningen men det kommer förstås att bildas nya eftersom man till skillnad från bilar diskar bort den skyddande ytan. Autosol är ett milt slipämne med en kornstorlek på ca 3 µm, dvs tusendelars mm. En högglanspolerad yta kan de facto bli repig om man använder Autosol. I samband med emalj så har dock detta ingen betydelse.

~Paul~
Citera
2012-09-18, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den tar bort beläggningen men det kommer förstås att bildas nya eftersom man till skillnad från bilar diskar bort den skyddande ytan. Autosol är ett milt slipämne med en kornstorlek på ca 3 µm, dvs tusendelars mm. En högglanspolerad yta kan de facto bli repig om man använder Autosol. I samband med emalj så har dock detta ingen betydelse.

~Paul~
Det går bort med diskborste och ev. diskmedel.
Citera
2012-09-18, 15:05
Medlem
dePauls avatar
Absolut.

~Paul~
Citera
2012-09-18, 15:32
Bannlyst
Ja det har jag alltid gjort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera