2012-09-16, 20:16
Medlem
RoaldDahls avatar
Det finns ju 1.0, 1.5 och 2.0 i radavstånd i ordbehandlingsprogram och även på gamla mekaniska eller elektroniska skrivmaskiner. Men jag ser att Word även har 1.15. Varför? Är detta det typiska "bokradavståndet" som man ska använda om det är ett bokmanus?

Citera
2012-09-16, 21:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag föredrar 1,5 för att det ger utrymme åt kommentarer/noteringar mellan raderna när man printat ut det och har texten i pappersform, utan att det blir så stort avstånd mellan raderna att det ser "spretigt"ut...

Det var för övrigt standard och ingick i skrivreglerna när jag pluggade, så jag vande väl mig vid det där.
Citera
2012-09-16, 23:50
Medlem
Shalashaskas avatar
Jag håller med om att 1,5 är det bekvämaste och trevligaste avståndet.
Dock har jag nog inte sett många romaner som har det.
Det finns nog bl.a. en ekonomisk orsak till att detta inte förekommer oftare då det skulle kräva mer sidor.
Citera
2012-09-17, 02:10
Medlem
RoaldDahls avatar
Jo jag förstår och håller med i det ni säger, men jag undrar över det där 1.15 som finns i Word. Är det något slags standard?
Citera
2012-09-17, 02:13
Medlem
Har fått lära mig att skriva uppsatser i 1,5 just för anledningen som Allaballawalla ger. Tycker dock att det ser prydligare ut med lite mindre utrymme mellan raderna, men 1,0 är alldeles för tätt. 1,15 är således perfekt.
Citera
2012-09-17, 18:12
Medlem
L.A.s avatar
Till mina universitetsuppgifter använder jag 1.5, precis som de flesta i tråden. Annars, när jag renskriver mina skönlitterära alster, brukar jag använda 1.15. Dels för att jag tycker 1.0 blir för grötigt, dels för att jag utfört det mesta redigeringsarbetet i mina anteckningsblock och inte brukar skriva ut och göra kommentarer på utskriften.
Citera
2012-09-17, 18:38
Medlem
lampross avatar
Förr var det krav hos bokförlag att utskriften skulle vara med dubbelt radavstånd. Vissa engelska/amerikanska nätsajter och förlag har ännu kravet att manusen ska ha dubbelt radavstånd = 2,0. Svenska förlag är inte så hårda på detta krav, 1,5 accepteras också.

För nog är 1,5 bättre på alla sätt: enklare att läsa (tycker jag som skärmläser allt), dessutom blir det bra pdf:er av det. "1" blir för tätt, "2" blir för glest. 1,5 optimalt.

Det där 1,15 kan också vara bra, jag har det inte själv men det kan vara värt att prova. Iaf för din personliga smak. Insända manus bör nog ej vara så tätt satta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in