Nu går vi off topic, men det blir väl moderators val huruvida detta raderas eller ej. Känns ändå som vanligt hyfs att försöka svara på era frågor.
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ja, det låter flummigt. Om du inte ens själv kan precisera din tro så vet du ju inte ens vad du tror på.
Ord som "guds ljus" och "frälsning" med mera må låta fina, men dom betyder absolut ingenting utan vidare specifikation.
1. Givetvis kan man tro på något utan att kunna uttrycka det konkret och specificerat. Folk har i årtusenden år försökt förklara det som de uppfattat som 'guds vara', men utan att lyckas. Du kan väl inte förvänta dig att jag ska lyckas dra till med ett par meningar på flashback och lyckas?
2. Givetvis kan orden betyda något utan vidare specifikation. Däremot kan de tolkas och upplevas olika av olika människor, men det gäller det mesta som inte är matrecept, fysiska lagar eller matematiska ekvationer. Ljud, dofter, känslor och konst kan också beskrivas utan att 'fångas' i en objektiva sanningar eller förklaringsbegrepp.
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
"Guds ljus" = Bibelns ord
"frälsning" Betyder ordagrant räddad, men det är ingen förrän i det återupprättade paradiset.
Vi har nog olika definitioner och det är helt okej. Guds ljus för mig handlar nog snarare om att jag är älskad och bekräftad av Gud än en samling texter. Frälsningen mer om vetskapen om detta, än ett hopp om ett himmelrike efter döden.
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag är rädd att jag måste få veta mer om vad du menar med att "vandra i guds ljus".
Vad innebär det?
Hur vet man om man gör det?
Och vad menar du med att "ta emot jesus"?
Jag tror att Gud är källan till livet, till kärleken, skaparkraften och nåden. Att leva i Guds ljus är att öppna armarna för detta, att leva fullt ut, att älska villkorslöst, att förlåta och att manas till nya äventyr. Eller kanske snarare att inse möjligheterna i detta.
Givetvis är jag inte mer än människa, vilket gör det hela svårt. Men Jesus (oavsett om man tror på honom eller ej) blev förkroppsligandet av detta, dvs att han levde ovanstående ting/attribut fullt ut. På så sätt blev Jesus Gud, om än i en människas gestalt.
Att ta emot Jesus är alltså samma sak som att ta emot Gud.
Och "hur man vet om man gör det"? Ja, det är väl en daglig kamp, men för mig personligen handlar det nog om att jag vilar i och förlitar mig på Gud. Att jag är älskad, sedd och bekräftad no matter what. För mig är detta den yttersta frälsningen.