2012-09-15, 17:42
Medlem
EdwardWs avatar
Du kör en lastbil fylld med hundralappar in i ett riktigt fattigt område på vintern då det är riktigt kallt. Ponera att samtliga invånare fryser, och samtliga behöver värme.

Sedan samlar du sedlarna i en hög (ponera att de inte flyger iväg) och tänder eld, och skapar därmed en enorm brasa.

Nu kommer majoriteten av befolkningen att bli upprörda då sedlarna eldades upp, istället för att de delades ut. Men om vi inte kört dit och eldade upp sedlarna, så hade de inte fått någon värme heller. Alltså borde de vara tacksamma?

Jag hoppas ni hänger med i tankegångarna. Är det egentligen bättre att få lite än att inte få något alls, eller blir man bara besviken och hade mått bättre av att inte få något överhuvudtaget?
Citera
2012-09-15, 18:53
Medlem
Elmuffinss avatar
Jag skulle tro att det är väldigt individuellt hur tacksam man blir/hur dum man tycker du är som eldar pengar. En del är materiella till sin natur och skulle nog tycka du var dum i huvudet. Medan en del skiter högaktningsfullt i vad du eldar bara det blir varmt.
Personligen tycker jag att det är bättre att få lite. Jag är ganska fattig så det ska va väldigt lite jag ska få för att bli besviken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in