2012-09-15, 14:59
Medlem
shbous avatar
Jag har en Gränsfors och tänkte behandla den för första gången, vad anser ni om färglös ädelträolja till skaft samt vanlig 5-56 till yxhuvudet? Någon läderprodukt till eggskyddet.

Tack
Citera
2012-09-16, 22:25
Medlem
SportquattroS1s avatar
Jag överlåter svaret åt Ray Mears
Citera
2012-09-17, 18:34
Medlem
shbous avatar
Jag har faktiskt sett den tidigare minns jag nu, han brukar veta vad han snackar om. Samma yxa har vi med, liten skogsyxa. Jag hade fått för mig att man med linolja skulle blanda ha sig. Jag kollade även på vapenolja men gjorde som angivet ovan, träet bevarade sin färg med ädelträolja och 5-56an gjorde väl jobbet den med, luktar lite yankie kanske hehe.
Testar Ray Mears version nästa gång, får väl rådgöra med Beijers innan, kanske inte ska blanda för många produkter.
Citera
2012-09-17, 18:42
Medlem
tzjs avatar
Så här underhåller jag min yxa (ingen Gränsfors tyvärr):

Först går jag över yxhuvudet och tar bort eventuell ytrost och smuts. Sedan slipar jag eggen så den är redo när det är dags för användning igen. Efter det så lägger jag ett tunt lager med fett på eggen.

Sedan så ser jag till att gå över skaftet med ett fint sandpapper för att slipa bort fett och smuts. Jag är även noga med att göra rent träet ovanför yxhuvudet och samtidigt se till att låskilen är ok och att allt ser bra ut.

När det är gjort så torkar jag bort slipdammet med en torr trasa. Sedan stryker jag kokad linolja på alla träytor. (Kokad linolja torkar, det gör inte vanlig linolja)

Läderskyddet går jag över som om det vore ett par skor. Gör rent, putsar det och fettar in det.
Skall yxan långtidsförvaras så virar jag tidningspapper runt eggen innan jag sätter på läderskyddet.

Var rädd om din yxa!
Citera
2012-09-18, 00:42
Medlem
shbous avatar
Kanon, något fint sandpapper borde man ju även våga sig på. Förändrar sig träet vid bruk av linolja?
Citera
2012-09-18, 00:52
Medlem
JasonVs avatar
Linolja mörkar träet.Finns bra stockolja,Schaftol. http://www.intropris.se/default.asp?c=shop&supcat=15&cat=1144
WD40,5-56,Sonax,spelar ingen större roll vad du använder,står yxan inne behövs egentligen ingen olja alls.Ballistol är en gammal hederlig olja som funkar till allt,rekommenderas.
Citera
2012-09-18, 21:16
Medlem
Nils Gustavssons avatar
Linolja och bivax använder Gränsfors bruks till sina yxskaft.

Länk till yxboken m.m.

http://www.gransfors.com/htm_sve/yxboken/index.html

Har modellen "Vildmarksyxan" och väljer den före motorsågen när det röjved ska kvistas.
Citera
2012-09-19, 19:09
Medlem
SportquattroS1s avatar
Själv använder jag Gränsfors Stor Skogsyxa när jag är ute och härjar. Skaftet har jag inte gjort något åt, men jag har linolja till det. På huvudet har jag smort med CLP då jag kommit över sådan...
Citera
2012-09-20, 21:51
Medlem
haresEars avatar
Skaftet rör jag inte, huvudet ser jag till att dra av med en platt sten då och då. Mitt yxhuvud är fortfarande lika välslipat som när jag köpte den för ett år sedan, den är välanvänd och slipad med sten var 5e gång jag använder den ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in