2012-09-15, 14:40
Medlem
Hej! Jag funderar på att sälja min Macbook Pro som jag köpte i oktober förra året. Jag uppgraderade ganska nyligen från Lion till Mountain Lion, och därför undrar jag nu om Mountain Lion försvinner när jag återställer datorn? Är det möjligt att använda AppStore endast till att återinstallera ML på datorn, så att ML finns där för den som köper Macen? Eller är AppStore/nedladdningen helt knuten till mig som inloggad, så det är liksom kört att låta köparen få med sig "mitt" ML?

Kanske blev lite rörigt, det där, men någon förstår säkert hur jag menar. För jag vill ju återställa datorn innan jag säljer den, men det vore ju ett plus om ML var installerat eftersom jag ändå har köpt det.

Har förresten sett att folk säljer Macbook Pros från hösten förra året (exakt likadana som min) för typ 9000 pix på Blocket - kan man verkligen få så mycket för den? Modellen jag har har 320 GB hårddisk och 4GB RAM. Intel Core i5.

En annan fråga: Vad är egentligen skillnaden mellan 4GB RAM och 8GB? Är det värt att kosta på en uppgradering till 8GB RAM? Det tyngsta jag använder Macen till är att arbeta i Photoshop/InDesign/liknande, spela in/mixa musik i Logic Pro, och ibland spela Sims 3. Skulle min dator må bättre av 8GB RAM, eller kvittar det?
Citera
2012-09-15, 14:56
Medlem
Adam211s avatar
En mac book pro från hösten förra året skulle jag inte ge 9000 för. men kanske 6000.

Om du återställer din mac så kommer ML att försvinna om du inte på nått sätt har uppgraderat din återställningspartition till ML så att säga. Nästa ägare av din mac kommer antagligen bara att kunna köra Lion om han eller hon inte bestämmer sig för att också köpa ML från appstore.

Alternativt kan du återställa din mac, logga in på appstore och uppgradera till ML sen kan du ta bort ditt appstore konto från datorn.
Citera
2012-09-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
En mac book pro från hösten förra året skulle jag inte ge 9000 för. men kanske 6000.

Om du återställer din mac så kommer ML att försvinna om du inte på nått sätt har uppgraderat din återställningspartition till ML så att säga. Nästa ägare av din mac kommer antagligen bara att kunna köra Lion om han eller hon inte bestämmer sig för att också köpa ML från appstore.

Alternativt kan du återställa din mac, logga in på appstore och uppgradera till ML sen kan du ta bort ditt appstore konto från datorn.

Okej, så det går alltså att logga in i AppStore, installera ML, sedan ta bort kontot från datorn? Och ML finns fortfarande kvar då, för köparen?
Citera
2012-09-15, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211

Citat:
Ursprungligen postat av thebeatch
Okej, så det går alltså att logga in i AppStore, installera ML, sedan ta bort kontot från datorn? Och ML finns fortfarande kvar då, för köparen?
Låter enkelt, men ifall du vill vara säker och göra det lite krångligare, skapa ett USB med ML på, inte säker men det kanske måste vara bootable, går enkelt att lösa, finns flertalet guider på internet om det. Sedan installerar du det bara, du kan ju nämna det på blocket/till köparen att ifall personen återställer det kommer ML att försvinna.

(Känns förövrigt väldigt konstigt att när man köpt det så ska man behöva uppdatera varje gång, jag tror att det går enkelt att lösa så att det endast återskapas till ML, annars bör det uppdateras snarast)

Annars har du kanske fått någon kod eller så? (Har inte själv Mac, så vet inte hur det är när man köper från App Store, även ifall jag kan relativt mycket om Mac)
Citera
2012-09-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malkia
Låter enkelt, men ifall du vill vara säker och göra det lite krångligare, skapa ett USB med ML på, inte säker men det kanske måste vara bootable, går enkelt att lösa, finns flertalet guider på internet om det. Sedan installerar du det bara, du kan ju nämna det på blocket/till köparen att ifall personen återställer det kommer ML att försvinna.

(Känns förövrigt väldigt konstigt att när man köpt det så ska man behöva uppdatera varje gång, jag tror att det går enkelt att lösa så att det endast återskapas till ML, annars bör det uppdateras snarast)

Annars har du kanske fått någon kod eller så? (Har inte själv Mac, så vet inte hur det är när man köper från App Store, även ifall jag kan relativt mycket om Mac)

Hittade ett enkelt sätt att spara ML på ett USB. Och då när jag installerar ML efter återställningen så borde jag väl inte ens behöva ange AppleID, eller?
Citera
2012-09-16, 00:59
Medlem
tzjs avatar
Köpråd - Mac: Bärbart ·····» Programvara - Mac OS
/mod.
Citera
2012-09-16, 08:55
Medlem
Har tänkt efter lite nu och väljer kanske att sälja Macbooken med Lion ändå. Blir nog mer krångligt än bra att sälja den med ML, eftersom licensen är min. ML ökar nog inte värdet så jättemycket, heller.
Citera
2012-09-16, 10:28
Medlem
Citat:

Har förresten sett att folk säljer Macbook Pros från hösten förra året (exakt likadana som min) för typ 9000 pix på Blocket - kan man verkligen få så mycket för den? Modellen jag har har 320 GB hårddisk och 4GB RAM. Intel Core i5.

Det ska nog inte vara några problem.

Sålde en macbook pro från 2009 för strax över 5000 kr.
Citera
2012-09-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlomKruka
Det ska nog inte vara några problem.

Sålde en macbook pro från 2009 för strax över 5000 kr.

Oj, det är ju riktigt bra!
Citera
2012-09-19, 20:40
Medlem
Tänkte bara skriva hur allt blev för mig, om det skulle råka hända att någon annan har en liknande fråga i framtiden och därför behöver ett svar.

När jag skulle göra en systemåterställning inför försäljningen så gick det inte att välja att ominstallera Lion (som jag köpte datorn med). Det enda alternativet var Mountain Lion. Detta tycker jag personligen är mycket märkligt, eftersom det då i praktiken inte blir en fabriksåterställning. Men men. Spelar ju inte så stor roll för mig, egentligen, och de flesta som vill köpa en Mac blir nog bara glada om det är det senaste operativsystemet.

Så var det med den saken!
Citera
2012-09-19, 21:15
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Gör precis som i Windows. Ditt nuvarande konto = X. Skapa ett nytt konto = Y. Logga sedan ut från konto X och logga in på konto Y. Ta bort konto X i kontrollpanelen. Färdigt.

Konto Y är nu klar för nästa ägare.

ps. MBP från förra året är definitivt värd 9000 kr. Sedan kan du förstås vara lite flexibel med priset om du märker att intresset är svagt. ds
Senast redigerad av konstapel 2012-09-19 kl. 21:17.
Citera
2012-09-20, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
ps. MBP från förra året är definitivt värd 9000 kr. Sedan kan du förstås vara lite flexibel med priset om du märker att intresset är svagt. ds

Ja, en kille har faktiskt bjudit exakt 9000 kr. Hoppas att han köper den! Blir en bra affär, eftersom jag betalade 9900 för den med min studentrabatt förra året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in