2005-10-12, 15:57
Medlem
[quote=Dömd - i tingsrätt
Myndighet: Tingsrätt
Hemsida: [url]www.notisum.se[/url]
Begär: Aktuariekontoret för brottmål
Du måste veta: Personnummer eller ovanligt namn.
Tel:
Fax:
Sparas: För alltid. Hos tingsrätt upp till 20 år (i Stockholm tre år på data) sedan i landsarkivet.
Öppet:
e-post:
Sekretess: Ingen(utom vissa uppgifter i främst sexmål)
Kontakt:
Register: Lokalt
Åtkomliga uppgifter: Tingsrätterna vill ogärna leta efter domar men är skyldiga att göra det om begäran är väl preciserad (t ex Har X med personnummer xxxxxx-xxxx blivit dömd någon gång.?)
QUOTE]

Jag bor på en ganska liten ort...jag vet vilket datum han blev dömd och vad han heter i förnamn. Tror du att det kan räcka? Ska ner till skatteverket imorgon och låna deras dator och leta på hans förnamn. Nu är grejen den att han kanske inte längre är skatteskriven här. Vet ni om det finns äldre arkiv man kan leta ifrån ex 2003 ?
Citera
2005-11-26, 18:04
Medlem
toMishs avatar
Jag ringde och begärde foto från passenheten, men enligt farbror blå har det kommit en lag som har sekretessbelagt samtliga passfoton om man inte har en skälig anledning...
Citera
2006-01-19, 15:53
Medlem
EbooTs avatar
Mja...

Så vitt jag vet e det en sekreteslag som gäller alla foton i register, pass, körkort osv.
Citera
2006-02-15, 15:35
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Dömd - i tingsrätt
Myndighet: Tingsrätt
Hemsida: www.notisum.se
Begär: Aktuariekontoret för brottmål
Du måste veta: Personnummer eller ovanligt namn.
Sparas: För alltid. Hos tingsrätt upp till 20 år (i Stockholm tre år på data) sedan i landsarkivet.
Jaha! Jag trodde att uppgifterna bara sparades tre år, för offentligheten iaf. Mycket intressant!

Kan tillägga att man från Tingsrätten också kan få reda på huruvida någon har varit målsägande brottmål.

Mycket offentliga uppgifter är lite svårfunna just därför att arkiven är lokala och icke-digitaliserade. Det gör ju att den med stora resurser och kan sätta folk på att rota runt får en fördel gentemot vanliga medbrogare.
Citera
2006-03-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shannon
Vad är adressen till den där e-upplysningen nu igen...?

http://www.e-upplysning.se/

där kan man få fram någongs hela person nr genom att bara försöka på alla kombinationer, börja med att skriva hans namn, sen årtal och när du får fram hans namn så vet du att du har rätt å går på nästa siffra.
typ:
Andreas Andersson:
800101
800102
800103 (hittar hans namn)
8001030
8001031(hittar hans namn)
80010310
80010311
80010312
80010313
80010314(hittar hans namn)

osv tills du har hela hans pers nr.

såg iof nu att dom inte visar adresser längre utan att man betalar i förväg...ruttet...men aja, man kan få fram mkt genom denna sida. Betalar du så får du ju en kreditupplysning på personen..kan va användbar på många olika sätt.
Citera
2006-04-10, 15:10
Bannlyst
Tack för lathunden den är ju alltid lika aktuell. Den är väldigt lik den lathund som finns på Föreningen Grävande Journalisters hemsida

Där finns i övrigt mycket smått och gott som kan vara intressant för alla och envar inom detta område, bland annat senaste rättspraxis, tips och exempel.
Citera
2006-08-30, 17:03
Medlem
-Q-s avatar
Tackar för en fet lista! Kan komma att böhövas nån gång i framtiden!
Citera
2006-11-09, 00:34
Medlem
Marketh4xx0rs avatar
Tackar mjukast!
Ska förmodligen säkerhetskopiera denna till papper att ha i min "lagen-om-alltings-jävlighet-pärm" om jag plötsligt inte skulle bli omtyckt av samhället eller liknande (det mesta andra är xxx's kokbok etc.)
Citera
2006-11-25, 01:19
Medlem
massivs avatar
Hur orkar du ?

http://www.fgj.se/Lathund.asp?omrID=4&SubID=7&SubSubID=

fungerar minst lika bra då du tagit all info där skulle jag gissa.
Citera
2007-04-23, 23:19
Medlem
Zlorgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrolit G
En av mina favoriter är.
Bilregistret.
skicka registreringsnummret till tel: 71456 via sms. Utan mellanslag
Ex.

xxx666

till: 71456

Innom en minut får du som svar något i stil med:

Svenne svennson
ankeborgsgatan 5
volvo 740 grön -97

sms:et kostar som ett vanligt sms.

Utifrån det kan du ta reda på nästan hela hans liv.

Slit det med hälsan.

Peace

Får personen i fråga reda på att man begärt informationen?
Citera
2007-04-23, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zlorg
Får personen i fråga reda på att man begärt informationen?
Nej, det får han eller hon inte. Ingen "omfrågadkopia" skickas ut.

Samma uppgifter går att få via Vägverkets webbplats (gratis dessutom): https://www21.vv.se/fordonsfraga
Citera
2007-04-24, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Nej, det får han eller hon inte. Ingen "omfrågadkopia" skickas ut.

Samma uppgifter går att få via Vägverkets webbplats (gratis dessutom): https://www21.vv.se/fordonsfraga

Tyvärr får du inte reda på samma info på vv hemsida som du får genom att skicka ett SMS till 71456
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in