2012-09-15, 01:46
Medlem
GeneticHerbss avatar
Jag vet att det finns massor med trådar om magsjuka men hittade ingen som passade.. Kanske dags att göra en enda stor tråd om magsjuka.

Nåja nu är det såhär att jag har inte varit magsjuk på cirka 6 till 7 år och nu har Lillen i familjen blivit magsjuk hon är tre år och jag har inte hört om det cirkulerar på dagiset. Jag tänkte kolla om det finns en chans att jag har blivit immun mot magsjukan då jag har klarat mig under alla dessa år medans nära och kära har varit sjuka. Jag är "storebror" så tar inte hand om henne så låt oss säga att jag inte är immun hur stor är så chanse att jag blir smittad?

Kan tillägga att jag umgås inte med familjen utan håller mig mest på rummet när jag är hemma och det bröt ut idag.
Har jag varit oklar med något så ställ gärna frågor.
Citera
2012-09-15, 15:36
Medlem
GeneticHerbss avatar
Är det verkligen ingen som vet?
Citera
2012-09-15, 16:49
Medlem
Vanillababes avatar
Tvivlar på att du är immun.

Innan jag fick barn så var jag inte magsjuk på säkert tio år. Men när man har det i hemmet så blir man lätt smittad. Du lär ju märka det iaf.
Citera
2012-09-15, 17:03
Medlem
lithionits avatar
det beror sig på, magvirus muterar ofta och göra att man inte blir hjälpt av att man är immun för att man haft det tidigare.

För att säkerställa att du inte blir sjuk är ditt viktigt att din syster tvättar händerna noga, inte hanterar mat, toaletten behövs städas frekvent med ex. klorin eller ytdesinfektion.
För att få vinterkräksjukan krävs en jätteliten mängd smittämne, andra bakteriella maginfektioner kräver att man får i sig en ansenlig mängd smittämne.
Citera
2012-09-16, 16:35
Medlem
wääuus avatar
Det är inte nödvändigtvis vinterkräksjukan eftersom det är lite tidigt på säsongen och hon är ganska ung, det finns dock en risk att det är det! Bland små barn är det ganska vanligt med rotavirus, vilket inte smittar vuxna lika ofta.

Se till att alla i familjen håller god handhygien, dvs. tvättar händerna ofta med tvål och vatten.
Citera
2012-09-16, 16:51
Medlem
GeneticHerbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Det är inte nödvändigtvis vinterkräksjukan eftersom det är lite tidigt på säsongen och hon är ganska ung, det finns dock en risk att det är det! Bland små barn är det ganska vanligt med rotavirus, vilket inte smittar vuxna lika ofta.

Se till att alla i familjen håller god handhygien, dvs. tvättar händerna ofta med tvål och vatten.

Känns som Jag är den enda som tänker på hygienen här i huset. Det är inte min familj utan jag bor här tillfälligt så har ingen lust att påpeka saker för dom.. Dom är tex dom största curlingföräldrarna jag någonsin har sett vilket gör mig tokig och känns som att en 7 åring ska kunna servera sig mjölk och diverse själv men icke. Är det normalt?

Ursäkta om jag börjar prata om annat men det kanske förklarar varför jag inte vill tala om för dom hur dom borde göra.
Citera
2012-09-16, 18:12
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneticHerbs
Känns som Jag är den enda som tänker på hygienen här i huset. Det är inte min familj utan jag bor här tillfälligt så har ingen lust att påpeka saker för dom.. Dom är tex dom största curlingföräldrarna jag någonsin har sett vilket gör mig tokig och känns som att en 7 åring ska kunna servera sig mjölk och diverse själv men icke. Är det normalt?

Ursäkta om jag börjar prata om annat men det kanske förklarar varför jag inte vill tala om för dom hur dom borde göra.
Var noga med din egen hygien bara så ska det nog gå bra. Tvätta händerna noga efter toalettbesök och innan du äter något så ska det nog gå bra. Du klarar dig nog. Jag har ett par småsyskon som blev magsjuka då och då när jag bodde hemma, men jag blev aldrig smittad. Handtvätt is the key!

Och jo, en sjuåring ska kunna servera sig själv. Min syster är sju och hon gör sina egna mackor, häller upp sin egen mjölk etc. om ingen annan har tid att göra det just när hon vill ha. Men det finns ju skräckexempel på ungar som skriker och gapar om de inte får saker serverade (och skyller på att de inte kan själva), skulle bli tokig om något av mina syskon betedde sig så... Eller mina framtida barn för den delen.
Citera
2012-09-17, 17:07
Medlem
GeneticHerbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekanmi
Var noga med din egen hygien bara så ska det nog gå bra. Tvätta händerna noga efter toalettbesök och innan du äter något så ska det nog gå bra. Du klarar dig nog. Jag har ett par småsyskon som blev magsjuka då och då när jag bodde hemma, men jag blev aldrig smittad. Handtvätt is the key!

Och jo, en sjuåring ska kunna servera sig själv. Min syster är sju och hon gör sina egna mackor, häller upp sin egen mjölk etc. om ingen annan har tid att göra det just när hon vill ha. Men det finns ju skräckexempel på ungar som skriker och gapar om de inte får saker serverade (och skyller på att de inte kan själva), skulle bli tokig om något av mina syskon betedde sig så... Eller mina framtida barn för den delen.

Nåja nu är 7 åringen magsjuk också Antar att vad jag gör just nu inte spelar någon roll.. Fyller år om ett par dagar och dom här förbannade ungarna förstör något som jag har sett fram emot förbannat länge inte bara min födelsedag utan träff med släktingar och familj samt olika aktiviteter jag hade planerat. JÄVLARS HELVETES FÖRBANNADE SKIT!

Från och med idag kommer jag lägga en förbannelse över varenda lilla snoriga unge jag ser och kommer aldrig att vara närmare än två meter.
Citera
2012-09-22, 13:40
Medlem
wääuus avatar
Så hur gick det? Höll du dig frisk på födelsedagen?
Citera
2012-10-09, 21:59
Medlem
Ortmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneticHerbs
Nåja nu är 7 åringen magsjuk också Antar att vad jag gör just nu inte spelar någon roll.. Fyller år om ett par dagar och dom här förbannade ungarna förstör något som jag har sett fram emot förbannat länge inte bara min födelsedag utan träff med släktingar och familj samt olika aktiviteter jag hade planerat. JÄVLARS HELVETES FÖRBANNADE SKIT!

Från och med idag kommer jag lägga en förbannelse över varenda lilla snoriga unge jag ser och kommer aldrig att vara närmare än två meter.

Snubblade över tråden och även jag är intresserad av att veta hur det gick för dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in