2012-09-14, 12:35
Medlem
Rosen.s avatar
Hej,

Om jag via Avanza köper aktier för 10 000 kr i t.ex. Investor A och B serie och sedan 5 år senare säljer de för 20 000 kr, måste jag då själv aktivt göra något med min deklaration eller sköts detta per automatik?

Är det likadant för ett företag som Skanska AB ser. B?

Min fråga är alltså om jag själv måste göra något eller om detta sker per automatik.

Jag undrar också vilket sätt som är lättast att själv skatta aktierna om detta nu är fallet.

Tack på förhand.
Citera
2012-09-14, 13:37
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosen.
Hej,

Om jag via Avanza köper aktier för 10 000 kr i t.ex. Investor A och B serie och sedan 5 år senare säljer de för 20 000 kr, måste jag då själv aktivt göra något med min deklaration eller sköts detta per automatik?

Min fråga är alltså om jag själv måste göra något eller om detta sker per automatik.

Jag undrar också vilket sätt som är lättast att själv skatta aktierna om detta nu är fallet.

Tack på förhand.

Alltså, inte för att vara tyken eller så, men har du tittat på Skatteverkets hemsida?
Citera
2012-09-14, 13:39
Medlem
Celenos avatar
Köp i en KF eller ISK så behöver du inte göra nånting alls.
Citera
2012-09-14, 13:55
Medlem
Backafalls avatar
Ja du måste deklarera detta på en K4 (blankett från skatteverket). Om du har en vettig kapitalförvaltare såhjälper de dig med detta...
Citera
2012-09-17, 11:04
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Hej,

Tack på förhand.

Hej,

Precis som många andra här skriver så behöver du själv deklarera detta om du har gjort affären på en "vanlig" depå, hos oss kallad aktie-och fondkonto. Vi hjälper dig gärna med att fylla i din K4:a dessvärre kommer du själv sedan behöva skicka in den till Skatteverket eller bifoga den om du deklarerar elektroniskt.

På ett ISK-konto skickar vi in uppgifterna automatiskt till Skatteverket och på en Kapitalförsäkring deklarerar man inte alls.

//Sanna, Avanza Bank
Citera
2012-09-18, 18:35
Medlem
Rosen.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Precis som många andra här skriver så behöver du själv deklarera detta om du har gjort affären på en "vanlig" depå, hos oss kallad aktie-och fondkonto. Vi hjälper dig gärna med att fylla i din K4:a dessvärre kommer du själv sedan behöva skicka in den till Skatteverket eller bifoga den om du deklarerar elektroniskt.

På ett ISK-konto skickar vi in uppgifterna automatiskt till Skatteverket och på en Kapitalförsäkring deklarerar man inte alls.

//Sanna, Avanza Bank

Tack för bra svar !

Kan du beskriva vad ett ISK konto är? hade varit jättesnällt!

Mvh
Citera
2012-09-18, 19:29
Medlem
https://www.avanza.se/aza/hem/kontot...nformation.jsp
Citera
2012-09-19, 10:24
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Tack för bra svar !

Kan du beskriva vad ett ISK konto är? hade varit jättesnällt!

Mvh
Hej igen!

I länken i AktieStrindbergs inlägg så finner du bra information om vad ett ISK är och hur det fungerar rent praktiskt. Har du specifika frågor så ställ dem gärna här så svarar vi.

Hälsningar,
Daniel, Avanza Bank
Citera
2012-09-19, 10:52
Medlem
ISK är ett grymt praktiskt sätt att ha pengar. Du betalar en schablonskatt på hela innehavet oavsett hur det har utvecklats och du behöver inte deklarera vinster/förluster.
Det gör att du slipper sitta på halvkassa aktier för att du inte vill realisera och därmed skatta på vinsten.
Citera
2012-09-21, 17:32
Medlem
Rosen.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej igen!

I länken i AktieStrindbergs inlägg så finner du bra information om vad ett ISK är och hur det fungerar rent praktiskt. Har du specifika frågor så ställ dem gärna här så svarar vi.

Hälsningar,
Daniel, Avanza Bank

Det var all info jag behövde! Har öppnat ett konto nu och investerat 10 000 kr i Investor A ser.

Vad innebär insättningsgarantin och investerarskyddet?

Tack igen!
Citera
2012-09-21, 17:51
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Det var all info jag behövde! Har öppnat ett konto nu och investerat 10 000 kr i Investor A ser.

Vad innebär insättningsgarantin och investerarskyddet?

Tack igen!
Kul att höra att du kommit igång!

Insättningsgarantin är en statlig garanti som innebär att om en bank eller sparinstitut (som skyddas av insättningsgarantin) går i konkurs så har du alltid möjlighet att få ut likvida medel (dvs saldo du har på kontot) till ett värde av maximalt 100 000 euro. Du kan läsa mer om insättningsgarantin här.

Investerarskyddet är ett konsumentskydd för värdepapper och pengar som banker och värdepappersbolag hanterar för kunders räkning. Det innebär att du som kund kan få ersättning av staten om ett institut som går i konkurs inte kan lämna ut dina tillgångar (på grund av exempelvis slarv eller brottslighet). Ersättning ges upp till 250 000 SEK per kund och institut. Mer om detta från Riksgälden här.

Lycka till med dina investeringar!

Hälsningar,
Daniel, Avanza Bank
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in