• 1
  • 2
2005-03-31, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Att jag är en av många gudar i kattens värld. Att allt som inte katten förstår är ett högre väsen. På samma sätt kan man se människan försöka förstå sig på "gud" Ett mindre väsen som grubblar om ett större. Och utifrån detta hävdade jag tidigare att gud finns om människan går bort. Det vill säga högre väsen..

..Men i takt med att jag sitter och tänker så står det allt mer klart för mig att katten är ett inte bara ett dåligt exempel. Det är kanske också är ett felaktigt exempel. Det är trots allt svårt att veta hur pass utvecklat kattens begrepp är om "gudar"

Så du menar alltså att ditt begrepp om gudar är mer utvecklat än kattens, därför finns Gud för dig? Då är det ju ändå en fråga om att Gud baseras på hur väl utvecklad din förståelse för Gud är, därmed är Gud inte oberoende av dig och kan därför ej existera utan dig.

Tidigare skrev du:

Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Gud definerad..
Gud, skaparen av världsalltet, via big bang måhända. Saken i skyn med vetskap om målet med ens existens. Domaren som bedömer det liv man levt. Är det något som förpestar mitt liv så är det just denna gud..

Om Gud har skapat världalltet, och katten ej har en välutvecklad förmåga att veta vad en Gud är, kan Gud finnas om människan ej existerar? Svår fråga, eftersom ingen varelse någonsin kommer tala om eller tänka på Gud, om vi nu antar att katten och övriga djurs förmåga i ämnet är ungefär detsamma.
Citera
2005-03-31, 02:17
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El_Pendejo
Så du menar alltså att ditt begrepp om gudar är mer utvecklat än kattens, därför finns Gud för dig? Då är det ju ändå en fråga om att Gud baseras på hur väl utvecklad din förståelse för Gud är, därmed är Gud inte oberoende av dig och kan därför ej existera utan dig.

Mest som en tankelek då men..
Tänk dig flera olika nivåer av gudomlighet. Jag är gud för min katt, och gud är gud för mig.. Gud skulle då vara definerad som närmsta högre "sak"

I likhet med att djuren inte kan resonera fram existensen av människan. Så kan människan inte resonera fram existensen av gud. Eller för den delen bevisa guds existens.

Utifrån det skulle gud finnas kvar om människan går bort, gud skulle bara vara ett steg längre bort från djuren. Jämförelsen haltar och skulle säkert bättre kunna accepteras om det fanns någonting i djurvärlden som har åtminstonde lite resonemangsförmåga vad gäller att ge gåvor till en gud i syfte att undvika straff alternativt erhålla fördelar.

Ett exempel vore då min katt igen.. Som kurrar och kråmar sig framför mig då hon är hungrig. Inte ett offer direkt, men hon försöker påverka mig. Påverka sin gud. Om jag hade varit troende kristen skulle jag säkerligen följa tio guds bud. Syftet är att påverka min gud till fördelar, exempelvis en plats i himmelriket. Ett bättre exempel är en vanlig bön. Jag vill något och jag hoppas gud kan ordna det.

Tänk på att jag tidigare inte ägnat någon tanke åt att beskriva och definera gud, därav stapplandet i mina resonemang. Men ämnet är högst intressant har jag upptäckt.

Citat:
Ursprungligen postat av El_Pendejo
Om Gud har skapat världalltet, och katten ej har en välutvecklad förmåga att veta vad en Gud är, kan Gud finnas om människan ej existerar? Svår fråga, eftersom ingen varelse någonsin kommer tala om eller tänka på Gud, om vi nu antar att katten och övriga djurs förmåga i ämnet är ungefär detsamma.

Men gud definerad som "skapare av världsaltet" måste väl fortfarande finnas utan människan? Sen att gud och hans skapelser inte bryr sig om varandra ska väl inte påverka en utomstående bedömares syn på saken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in