2005-03-31, 01:09
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Att jag är en av många gudar i kattens värld. Att allt som inte katten förstår är ett högre väsen. På samma sätt kan man se människan försöka förstå sig på "gud" Ett mindre väsen som grubblar om ett större. Och utifrån detta hävdade jag tidigare att gud finns om människan går bort. Det vill säga högre väsen..
..Men i takt med att jag sitter och tänker så står det allt mer klart för mig att katten är ett inte bara ett dåligt exempel. Det är kanske också är ett felaktigt exempel. Det är trots allt svårt att veta hur pass utvecklat kattens begrepp är om "gudar"
..Men i takt med att jag sitter och tänker så står det allt mer klart för mig att katten är ett inte bara ett dåligt exempel. Det är kanske också är ett felaktigt exempel. Det är trots allt svårt att veta hur pass utvecklat kattens begrepp är om "gudar"
Så du menar alltså att ditt begrepp om gudar är mer utvecklat än kattens, därför finns Gud för dig? Då är det ju ändå en fråga om att Gud baseras på hur väl utvecklad din förståelse för Gud är, därmed är Gud inte oberoende av dig och kan därför ej existera utan dig.
Tidigare skrev du:
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Gud definerad..
Gud, skaparen av världsalltet, via big bang måhända. Saken i skyn med vetskap om målet med ens existens. Domaren som bedömer det liv man levt. Är det något som förpestar mitt liv så är det just denna gud..
Gud, skaparen av världsalltet, via big bang måhända. Saken i skyn med vetskap om målet med ens existens. Domaren som bedömer det liv man levt. Är det något som förpestar mitt liv så är det just denna gud..
Om Gud har skapat världalltet, och katten ej har en välutvecklad förmåga att veta vad en Gud är, kan Gud finnas om människan ej existerar? Svår fråga, eftersom ingen varelse någonsin kommer tala om eller tänka på Gud, om vi nu antar att katten och övriga djurs förmåga i ämnet är ungefär detsamma.