2012-09-13, 18:42
Medlem
Hej, jag håller på och göra en vinsats och hålet för jäsröret var för stort så jag "vadderade" väldigt tätt med bomull, tråd och tejp, detta känndes och såg väldigt bra ut. Men nu undrar jag, Var detta verkligen en bra idé? kan det läcka in luft ändå och förstöra vinsatsen?
Det bubblar inget från jäsröret, iallafall inte mycket.

PS. stod att det skulle jäsa 3-4dygn, kan man låta det jäsa 5 dygn utan att tillsätta mer socker?

MVH/ Coffe
Senast redigerad av lorentzon92 2012-09-13 kl. 18:46.
Citera
2012-09-13, 19:00
Medlem
usb3s avatar
Har du tätat med bomull så klart att det läcker in luft. När jag har gjort vin så har det bubblat som tusan i röret, då det är flera tusen liter koldioxid som ska ut.
Citera
2012-09-14, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorentzon92
Hej, jag håller på och göra en vinsats och hålet för jäsröret var för stort så jag "vadderade" väldigt tätt med bomull, tråd och tejp, detta känndes och såg väldigt bra ut. Men nu undrar jag, Var detta verkligen en bra idé? kan det läcka in luft ändå och förstöra vinsatsen?
Det bubblar inget från jäsröret, iallafall inte mycket.

PS. stod att det skulle jäsa 3-4dygn, kan man låta det jäsa 5 dygn utan att tillsätta mer socker?

MVH/ Coffe

Som föregående talare skrev så är det ju bra mkt koldioxid som ska UT ur hinken så jag tror inte du behöver oroa dig för att det kommer in luft i mängder som skulle förstöra vinet. Misstänker av din jästid på 3-4 dygn att du kör en sjudagarssats och dessa har enligt min erfarenhet aldrig varit särskilt känsliga.

Vad gäller din andra fråga så kan du låta det jäsa i fem dygn men effekten blir troligen densamma. Jästen klarar bara att jäsa ut en viss mängd socker så har du tillsatt max redan kommer det inte bli starkare utan bara sötare om du har i mer socker. Jag brukar låta mina vinsatser stå ett par dagar extra innan jag slår i jässtopp. Oftast tills det redan börjar klarna på toppen då man verkligen vet att det jäst ut ordentligt. Det är ju ingen garanti att platsen du jäser på är optimal för jäsning så dom 3-4 dygnen som anges är ju mer riktlinjer än exakta tidsangivelser. Lycka till!
Citera
2012-09-16, 13:58
Medlem
klybans avatar
Du behöver inte bry dig det minsta om detta.
Många vinproducenter jäser i öppna kärl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in