Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-13, 14:52
  #1
Medlem
har insett att jag har koncentrationssvårigheter. men hur ska jag tackla detta? någon annan här med erfarenheter?

har börjat dricka fiskolja, äta mer, springa och läsa mer böcker. men min koncentration verkar relativt opåverkad..

behöver er hälp!
Citera
2012-09-13, 16:21
  #2
Medlem
Room531s avatar
Det är svårt att stänga ute allt surr och oväsentliga tankar i det man ska göra, men har lärt mig att det beror på överstimuli för min del. Vi tar in för mycket onödig information i vårt samhälle och får ingen tid att bearbeta intrycken då vi hela tiden blir bombarderade av dom eller av vana frivilligt utsätter oss för nya. Så prova att börja undvika så mycket överflödig information du kan, sluta bläddra igenom 150 rubriker på forum, undvik dagstidningarna, se mindre på tv, ägna ingen uppmärksamhet åt reklam, skvaller, artificiella ideal, och dra ner på eventuella datorspel eller annat (av det som inte är utvecklande) som ger en omedelbar stimulans utan ansträngning, ta en lång promenad i skogen, ta ur hörlurarna ur öronen till och från.

Testa att börja meditera med ökad koncentration som mål. En stund varje dag. Dvs sitt bekvämt, slappna av, blunda och tänk enbart på andningen, hur den känns i näsborrarna och på väg ner, hur den fyller upp lungorna och släpps ut. Andas in, andas ut. Det är allt, och låt fokuset hela tiden gå tillbaka till andnigen när den tappas till förmån för fragment av tankar, för det kommer den göra om och om igen. Försök efter en stund att inte ens tänka att du andas in och ut i ord, men behåll medvetenheten om andningen.

När du ska lära dig något, läsa, skriva, skapa något, eller har någon uppgift att utföra, tänk så gott det går på att hålla uppmärksamheten i det du gör, på det som är just nu. Inte i saker som har hänt tidigare, och inte i föreställningar om framtiden som tar uppmärksamheten på nuet och aktivt förhindrar processen att ordentligt bygga upp den grund för dom målen du satt upp för dig själv. Saken är den att du tränar dom delar av hjärnan som har att göra med att behålla lugnet och koncentrationen när du gör det här, och ökar förmågan att återkalla det sinnestillståndet i andra situationer i vardagen när du gång på gång förstärker de neuronbanor som ansvarar för dom processerna. Det är i alla fall vad jag tror, och vad jag nyligen börjat leva efter själv, och för mig har det redan börjat ge resultat.
Citera
2012-09-13, 16:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Det är svårt att stänga ute allt surr och oväsentliga tankar i det man ska göra, men har lärt mig att det beror på överstimuli för min del. Vi tar in för mycket onödig information i vårt samhälle och får ingen tid att bearbeta intrycken då vi hela tiden blir bombarderade av dom eller av vana frivilligt utsätter oss för nya. Så prova att börja undvika så mycket överflödig information du kan, sluta bläddra igenom 150 rubriker på forum, undvik dagstidningarna, se mindre på tv, ägna ingen uppmärksamhet åt reklam, skvaller, artificiella ideal, och dra ner på eventuella datorspel eller annat (av det som inte är utvecklande) som ger en omedelbar stimulans utan ansträngning, ta en lång promenad i skogen, ta ur hörlurarna ur öronen till och från.

Testa att börja meditera med ökad koncentration som mål. En stund varje dag. Dvs sitt bekvämt, slappna av, blunda och tänk enbart på andningen, hur den känns i näsborrarna och på väg ner, hur den fyller upp lungorna och släpps ut. Andas in, andas ut. Det är allt, och låt fokuset hela tiden gå tillbaka till andnigen när den tappas till förmån för fragment av tankar, för det kommer den göra om och om igen. Försök efter en stund att inte ens tänka att du andas in och ut i ord, men behåll medvetenheten om andningen.

När du ska lära dig något, läsa, skriva, skapa något, eller har någon uppgift att utföra, tänk så gott det går på att hålla uppmärksamheten i det du gör, på det som är just nu. Inte i saker som har hänt tidigare, och inte i föreställningar om framtiden som tar uppmärksamheten på nuet och aktivt förhindrar processen att ordentligt bygga upp den grund för dom målen du satt upp för dig själv. Saken är den att du tränar dom delar av hjärnan som har att göra med att behålla lugnet och koncentrationen när du gör det här, och ökar förmågan att återkalla det sinnestillståndet i andra situationer i vardagen när du gång på gång förstärker de neuronbanor som ansvarar för dom processerna. Det är i alla fall vad jag tror, och vad jag nyligen börjat leva efter själv, och för mig har det redan börjat ge resultat.

sjukt tack för ditt svar. ska testa detta.

det stämmer att jag har alldeles för mycket på gång, och att medan jag gör något tänker på många andra saker som skall göras.
Citera
2012-09-14, 19:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emv
sjukt tack för ditt svar. ska testa detta.

det stämmer att jag har alldeles för mycket på gång, och att medan jag gör något tänker på många andra saker som skall göras.

Pröva att skapa specifikt område för studier. Där studerar du enbart. Kan vara ett bibliotek eller om du kan avsätta en plats hemma. Huvudsak är att det är en tydlig signal att när du är där så fokuseras det. Fick det tipset av en läkare för några år sen när jag hade sömnproblem, har faktiskt funkat riktigt bra.

Utöver det så finns det en men vid namn Uneståhl som har gjort några band med mental träning. Mycket är avslappning och liknande men också andra grejer som att skapa mentala rum och triggers. Det borde kunna hjälpa dig en del också.
Citera
2012-09-16, 07:54
  #5
Medlem
ett problem jag har är att jag tror/känner att det finns viktigare saker att göra hela tiden (oavsätt vad jag ger mig in på så känner jag detta). då börjar huvudet vandra ut i vad det kan vara för något.

jag tror även att jag ska glömma bort saker, typ viktiga tankar om jag koncentrerar för mycket på annat. är typ rädd över att missa göra dessa saker under dagen.

det är mest dessa slags tankar som jag skrivit i styckena ovan som våldgästar mitt psyke när jag gör något.

det som står i stycke två KANSKE (har redan testat det) kan lösas med almanacka.
Citera
2012-09-16, 17:24
  #6
Medlem
LeoLis avatar
Jag har hittat några stategier för att tackla mina koncentrationssvårigheter:

Jag har gjort iordningen egen studiehörna och där ser jag till att inte ha för många onödiga prylar som stör, har alltid städat och fint. Och inreder dessutom med lugna milda färger.

Natur lugnar ner och gör att man kan koncentrera sig lättare, alltså ser jag till att ha många, fina krukväxter i mitt rum, det gör mig lugn :-)

Jag har flera sittplatser i studiehörnan så att jag kan byta plats när koncentrationen börjar vackla.

Jag har stenhård koll på almanackan i telefonen där jag lägger in ALLT (även obetydliga uppgifter som att jag ska posta ett brev) med en eller två påminnelser för varje. Då känner jag att jag kan släppa på allt som snurrar runt i huvudet och som jag annars måste tänka på hela tiden för att inte glömma bort. Vilket ger mig mer lugn och ro inombords=lättare att koncentrera mig, och få plats med andra lite viktigare tankar.

Jag är inte så dömande mot mig själv, utan låter det ta tid att läsa det jag ska, och försöker att inte bli så frustrerad för att jag bara kan läsa en mening i taget innan jag tappar fokus. Det tar tid, men med envishet går det ändå. Sån här är jag, och jag är okej ändå :-)
Citera
2012-09-16, 19:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emv
det stämmer att jag har alldeles för mycket på gång, och att medan jag gör något tänker på många andra saker som skall göras.

När du sitter o läser o börjat tänka 'fel'. Ha ett block brevid dig o skriv ned det du tänker, gå sedan tillbaka till din litteratur du läste o fortsätt där. På så sätt avlastar du hjärnan från att behöva komma ihåg det där extra du har i tankarna, det där du inte ska ha där.
Citera
2012-09-16, 20:38
  #8
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emv
har insett att jag har koncentrationssvårigheter. men hur ska jag tackla detta? någon annan här med erfarenheter?

har börjat dricka fiskolja, äta mer, springa och läsa mer böcker. men min koncentration verkar relativt opåverkad..

behöver er hälp!
Jag tror vi har identifierat problemet här; du vet väl vad man säger om minnet hos en guldfisk.

Nåväl, låt oss bli lite mer seriösa. Jag tror att om man inte är intresserad av det man läser så har nog de flesta av oss koncentrationssvårigheter när vi för ämnet läser aktuell litteratur. Alltså, blir frågan ifall du verkligen brinner för det ämne som du läser, annars så kan det vara en betydande orsak till dina koncentrationsproblem. F ö så är det ett etablerat fakum att vi är som mest produktiva på morgonen. Se till att du är utsövd och gå upp tidigt och se ifall det kan få dig att bli mer fokuserad. Det kan nog också vara på sin plats att få in rutinen att plugga på bestämda tider. En polare till mig satte alltid på sig kostym, vitt skjorta och slips på sig när han skulle plugga, just för att markera för sig själv att "nu är det plugg som gäller, lek kommer sen". Det funkade för honom, men även mindre extrema tillvägagångssätt torde kunna få motsvarande effekt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback