40 626 besökare online
857 124 medlemmar • 45 826 710 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Hem, bostad & familj > Bostad, hem och trädgård
Svara på ämne
Ämnesverktyg
EnAlbatros
Medlem
EnAlbatross avatar
Läste i något kommentarsfält här om dagen att svenskarnas samlade bostadslån är högre än Sveriges BNP - men det var som sagt ett källöst uttalande i ett kommentarsfält.

Är det någon som sitter på någon källa om hur mycket våra bostadslån kan uppgå till?

Flaskhalsat
Medlem
Flaskhalsats avatar
Den genomsnittlige bolåntagaren har 1,5 miljoner kronor i lån
Knappt 60 procent av svenskarna har bostadslån De som har bostadslån har i genomsnitt
lånat 1 494 631 kronor. De allra flesta med bostadslån, 53 procent, har lån på upp till en
miljon kronor och 68 procent har lån på upp till 2 miljoner kronor. 15 procent har lån
på 1 – 2 miljoner kronor. 5 procent har bolån på mellan 2,1 och 3 miljoner kronor och 4
procent har bolån som överstiger 3,1 miljoner kronor.

Källa: http://mb.cision.com/Public/Migrated...70119f42ee.pdf

Hur många bostäder finns det i Sverige?

molmol
Medlem
molmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Den genomsnittlige bolåntagaren har 1,5 miljoner kronor i lån
Knappt 60 procent av svenskarna har bostadslån De som har bostadslån har i genomsnitt
lånat 1 494 631 kronor. De allra flesta med bostadslån, 53 procent, har lån på upp till en
miljon kronor och 68 procent har lån på upp till 2 miljoner kronor. 15 procent har lån
på 1 – 2 miljoner kronor. 5 procent har bolån på mellan 2,1 och 3 miljoner kronor och 4
procent har bolån som överstiger 3,1 miljoner kronor.

Källa: http://mb.cision.com/Public/Migrated...70119f42ee.pdf

Hur många bostäder finns det i Sverige?

Antalet bostäder behöver vi inte veta. Låt säga att Sverige har 9 miljoner invånare. 60% har bostadslån. 60% av 9 miljoner är 5,4milj. I genomsnitt har man lånat 1,5miljoner kr. 5400000x1500000=8100000000000 (8100 miljarder kr). Och Sveriges BNP var enligt wikipedia 346 miljarder USD år 2008. Låt säga att USD är 7kr för enkelhetens skull. Då blir det alltså 2422 miljarder kr.

Så... ja. Om jag har räknat rätt och det jag räknar på stämmer någorlunda bra så har vi lägre BNP än våra samlade bostadslån.

molmol
Medlem
molmols avatar
Lite kuriosa; mer än 50% av Sveriges befolkning har större skulder än förmögenhet. Så om du inte har några lån och har något av värde, låt säga en bil eller vad som helst, så är du mer förmögen än halva Sveriges befolkning. Nu var det något år sen jag läste detta, men jag tror inte att siffrorna förändrats nämnvärt.

LDRLDR
Medlem
Inga spädbarn har bostadslån. man får väl räkna folk 20+. Den siffran jag läst är 2200 miljarder kronor har ingen källa på det dock. Bara 2% som äger sin egen bostad är helt skuldfria

Svara på ämne
Topp Dela »