2012-09-12, 17:44
Medlem
upparinteners avatar
Vem är/har varit världens mäktigaste man? Alltså den man genom tiderna som haft mest makt.

Hitler? Stalin? George W Bush?

Motivera svaren tack!
Citera
2012-09-12, 17:45
Medlem
Alexander den store bör väl räknas in där någonstans...

Ingen från vår tid iallafall.

motivering?
Googla så får du se!
Citera
2012-09-12, 17:47
Medlem
upparinteners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromKorea
Alexander den store bör väl räknas in där någonstans...

Ingen från vår tid iallafall.
True shit, även djingis khan och hans son som fick makten (tror det var ogotai khan) borde nog kvala..
Citera
2012-09-12, 17:48
Medlem
Atmerics avatar
Jag antar att du vet att det redan finns en tråd som behandlar världens mest inflytelserikaste män genom tiderna och att du menar vem av dem som egentligen är den mäktigaste.

Jag skulle säga att denna tråden är helt onödig eftersom den andra tråden behandlar detta ämne samt den sätter de olika männen in i ramen för deras egen tidsålder och värld. Enligt mig går det inte att upskatta vem som har varit mest inflytelserik eftersom Alexander den stores världsbild var inte lika stor som Djingis khan's och denne i likhet med alexander inte had lika stor världsbild som Stalin, Bush eller Hitler och dylikt pack.

Med världsbild menar jag var de trodde världen slutade också sådant. Ingen visste ju om Amerika förrens vikingarna egentligen så innan dess var bara världen 2/3 så stor som man egnetligen trodde och mindre eftersom man inte visste hur afrika tedde sig efter sahara eller asian efter transoxanien.
Citera
2012-09-12, 17:49
Medlem
Hitler under sin storhets tid. Walk of Death det kan man kalla makt.
Citera
2012-09-12, 17:53
Medlem
bon-vivants avatar
Hu Jintao, Kinas högste ledare. Detta eftersom att Kinas befolkning är störst i världen, samt hårt kontrollerad. Alla förutspår också att Kina är nästa supermakt. Makten den kinesiska staten har över befolkningen är dessutom mycket starkare än vad t.ex. Bush hade över det amerikanska folket, då USA är mer demokratiskt än Kina.
Citera
2012-09-13, 05:47
Medlem
Alpvalens avatar
Här är några kandidater.

Karl den store var enligt mig definitivt i alla fall Europas mäktigaste man under tidig medeltid, hans kejsardöme var rejält stort.

Karl V var både tysk-romersk kejsare samt kung av Kastilien och Aragonien. Han var under sin livstid Europas mäktigaste man och styrde det största riket sen Karl den Store.

Kejsar Augustus styrde enväldigt det romerska kejsardömet under dess storhetstid. Han hade även Praetoriangardets (vilket han för övrigt även grundade) fullkomliga lojalitet. Detta är anmärkningsvärt eftersom senare kejsare ofta antingen avsattes eller utnämndes/kröntes av dem. Rom var under denna period på väg uppåt, och germanska stammarna vilka senare skulle orsaka problem utgick inte ännu samma hot som senare. De besatt inte ännu den militära expertisen som de under senare århundraden hade kopierat av romarna själva eller utvecklat själva.

Djinghis Khan upprättade världens största imperium någonsin. Trots att mongolväldet började upplösas, eller snarare splittras, blotta 67 år efter hans död vid Kublai Khans död; så var han vid livet otroligt mäktig och blodtörstig, hans namn fyllde hans motståndares hjärtan med rädsla. Detta var inte utan orsak.

Jag medger att 3 av 4 av mina kandidater är utnämnda ur ett väldigt eurocentriskt perspektiv, men jag är inte lika bekant med andra delar av världens historia, i alla fall inte medveten om några anmärkningsvärt mäktiga människor förutom de kinesiska dynastiernas tidiga och framgångsrika kejsare.

-Alpvalen-
Citera
2012-10-29, 12:45
Medlem
Brietlins avatar
Major Thomas Ferebee - Bombfällare på Enola Gay, aldrig tidigare har en man dödat så många på en knapptryckning
Citera
2012-10-29, 20:18
Medlem
Profeten Muhammed, ingen har haft så stor inverkan på så många människor.
Citera
2012-10-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-compakt
Hitler under sin storhets tid. Walk of Death det kan man kalla makt.
Det sista av "Nuremberg rallies" var 1938. Då var Hitler ännu inte i närheten av den makt han skulle ha några år senare. Så det där var egentligen inte märkvärdigare än ett massmöte i Nordkorea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in