2012-09-12, 16:18
Medlem
retepm.s avatar
Kan TS presntera källa på sina påståenden jag har själv ytterst liten erfarenhet av finnar så jag vet inte om de är rasister eller ej.
Citera
2012-09-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retepm.
Kan TS presntera källa på sina påståenden jag har själv ytterst liten erfarenhet av finnar så jag vet inte om de är rasister eller ej.
Vad för slags källa vill du ha? Har inte mycket att ge dig förutom mina egna erfarenheter.
Citera
2012-09-12, 16:22
Medlem
Svenskar är väl inte bättre än vad finnarna är? Det de säger om oss, säger ju vi om dem också. Det finnarna har som inte vi har däremot är ett enormt mindervärdeskomplex. Sverige är ju storebror och är både rikare och mer framgångsrikt. För att inte tala om det faktum att Finland under en lång tid var svenskt.
Citera
2012-09-12, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Svenskar är väl inte bättre än vad finnarna är? Det de säger om oss, säger ju vi om dem också. Det finnarna har som inte vi har däremot är ett enormt mindervärdeskomplex. Sverige är ju storebror och är både rikare och mer framgångsrikt. För att inte tala om det faktum att Finland under en lång tid var svenskt.

Nej men jag emigrerar ju fan inte till ett land och står och säger att allt med detta land är dåligt! Tycker att det är ganska fult att göra så.
Citera
2012-09-12, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apotekaren91
Nej men jag emigrerar ju fan inte till ett land och står och säger att allt med detta land är dåligt! Tycker att det är ganska fult att göra så.

Äh, det är ju inget att hetsa upp sig för. Det är ju för det första inte sant och för det andra så skulle de ju inte bo här om ALLT var dåligt. De som säger så vill väl bara göra folk upprörda och förbannade.
Citera
2012-09-12, 16:56
Medlem
Finnar är rasistiska, har alltid varit och kommer alltid att vara. Det är en egenskap som gjort att Finland är ett framgångsrikt land med stark utveckling. Vissa svennar gnäller om att det invandrade en massa finnar till Sverige på 50-60 talet därför att allt var så skit i Finland, men ni glömmer att finnarna har stridit mot Sovjet medans svenskarna hoppade höjdhopp och hade gay-sex på segelbåtarna i Stockholms hamnar.

Om det är någon som borde vara tacksam så är det svenskarna!
Citera
2012-09-12, 17:07
Medlem
Jag har många finska vänner och alla är jättebra människor. Inget fel på finnarna tycker jag.
Citera
2012-09-12, 17:11
Medlem
wippedcreams avatar
Har massa finska kompisar/bekanta. Roliga som fan att supa med, har dock ingen erfarenhet av att dom hatar svenskar, jo förresten, när det är hockey kommer det fram
Citera
2012-09-12, 18:50
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotekaren91
Hej på er!=) Jag satt och funderade här på varför vissa Finnar är så in i helvete rasistiska mot Sverige.
Jag blir arg om Mowgli från Afghanistan säger att Sverige är ett jävla piss land etc etc MEN, jag blir FAN så mycket argare om Pekka ifrån Finland har mage att säga så! Förstår inte alls att man kan sitta och säga att Sverige är ett piss land, med dåligt hockeylag, pissigt försvar, fula tjejer bla, bla, bla, när sitt egna land ligger tvärs över gränsen! Åk hem då för helvete om Finland är så jävla mycket bättre! Usch, jag blir arg bara jag tänker på det!
Är det bara jag som tycker så här?
Tacksam för svar!=)

Rent objektivt har Finland ett starkare försvar, rättssäkrare rättsväsende, polis som löser fler brott, bättre vård (åtminstone inom de kategorier som går lätt att mäta), renare mat, tämligen fri samhällsdebatt (åtminstone jämfört med Sverige), mer demokratiskt samhällssystem (i Finland kan väljarna själva välja enskilda politiker med reell makt), en stark inhemsk kultur (för att nu inte nämna att ledande finska politiker inte spyr galla över landets kultur och historiska arv, så som de svenska sektledarna gör), en av världens toppskolor (jämfört med svenska skolan som ligger i bottenskiktet i den industrialiserade världen), samt att Finland presterar bättre ifråga om många andra faktorer som förmodligen de flesta medborgarna i västerländska nationer förmodligen uppskattar (vilket däremot kanske inte sektmedlemmar gör, vilket kanske förklarar situationen i Sverige som alltmer liknar en sekt än en nation, för att nu inte nämna en nation som även är en demokratisk rättsstat).

Sedan är det helt och hållet subjektivt om man vill kalla Sverige för ett "piss land" (kan du verkligen höra att finnar skulle uttala det särskrivet?). Utifrån erfarenhet kan jag tänka mig att sådana kommentarer oftast uppstår när svenskar hävdar att Sverige är bäst i världen inom områden där de enligt enkel befintlig statistik är långt ifrån bäst, d.v.s. när svenskar som papegojor upprepar trosdogmerna som de har erhållit från den nationstäckande sekten, utan att de anser att de kanske skulle behöva ha några kunskaper och ha tagit reda på fakta innan de kommer med absoluta sakpåståenden. Jag förstår om det kan reta upp människor som inte är hängivna sektmedlemmar, för ärligt talat brukar jag själv reta mig oerhört mycket på just det. Extrem idioti, kombinerat med den troende fanatikerns obegränsade självgodhet, är verkligen en styggelse. Det innebär inte att jag försvarar alla dumheter som andra uppretade människor kan häva ur sig i sådana situationer.

Jag är själv född och har levt hela mitt liv i Sverige, men har finska föräldrar. Tycker jag att Sverige är ett 'pissland', 'ett skämtland', "bananmonarki" o.s.v.? Ja, det tycker jag. Det bör dock poängteras att det är det sektliknande tillståndet som makthavarna i Sverige har tvingat alla i, oavsett om man vill vara med i en sekt eller inte, som jag föraktar. Jag tycker om själva landet och även de etniska svenskarna är generellt ett riktigt hyggligt folk, om man försöker bortse från det mer sektliknande draget hos många att blint tro på sektledarna och sektens predikanter (svensk massmedia), oavsett vad vetenskap, fakta och sunt bondförnuft säger.

När det gäller att flytta till Finland:

1. Jag har bott i Sverige hela mitt liv och känner mig både stå nära landet, samt känner att jag har ett medborgerligt ansvar. Samtidigt är det hela inte lätt, för de flesta svenskar är knappast tacksamma för att man kritiserar det nuvarande tillståndet i hopp om att kunna förändra landets utveckling i en positivare riktning, eftersom de sätter likhetstecken mellan Sverige och makthavarna (sektledarna och sektens trosdogmer), istället för att sätta likhetstecken mellan Sverige och själva landet med dess befolkning. Är man hängiven sektmedlem, så är man. Det andra problemet är att åtminstone jag har tappat hoppet om att Sverige skall förändras till en demokratisk rättsstat med yttrandefrihet, samt nu tvivlar jag t.o.m. på att det Sverige jag växte upp i kommer ens existera genetiskt och kulturellt i en inte alltför avlägsen framtid.

2. Samtidigt är det inte så enkelt att bara flytta till Finland när man har levt hela sitt liv i Sveriges huvudstad, speciellt som ens svenska partner motsätter sig det (men verkar i och för sig sakta ge efter lite). Jag har dock som målsättning att ha flyttat till Finland senast när vi har barn som börjar närma sig skolåldern (eftersom de rimligtvis har rätt till en god utbildning).

Sedan vore det intressant att veta varför du blir mindre arg om någon från Afghanistan hävdar att Sverige är ett "piss land" än när en finne gör det?
Senast redigerad av Europe 2012-09-12 kl. 18:56.
Citera
2012-09-12, 18:51
Medlem
UAAs avatar
Delar inte alls din syn.

Det finns på sin höjd lite skojsamt tugg oss emellan lite på samma vis som vi har norge-historier. Finland och Sverige har en historia av att tampas hårt i ishockey bland annat, så det är klart att det snackas därefter.

Men vi är alla bröder i norr, och jag är övertygad om att det kommer komma en dag i framtiden då vi kommer behöva varandra mer än någonsin.
Citera
2012-09-12, 19:12
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Delar inte alls din syn.

Det finns på sin höjd lite skojsamt tugg oss emellan lite på samma vis som vi har norge-historier. Finland och Sverige har en historia av att tampas hårt i ishockey bland annat, så det är klart att det snackas därefter.

Men vi är alla bröder i norr, och jag är övertygad om att det kommer komma en dag i framtiden då vi kommer behöva varandra mer än någonsin.

Finns dessutom andra aspekter som att finnar faktiskt är samma ras som vi själva. Kanske med litee mongolblod i ådrorna men inget som stör en direkt. Lite svårt att vara rasist mot andra vita. TS är en idiot mao.
Citera
2012-09-12, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZIPPOZIPPO
Finnarna är ett skitfolk taskigt grundvatten kanske? Fula bleka alkis gener, usch för finnar

Haha, det där är så kul. För vi svenskar är ju precis lika bleka, eller hur? Och alla här i Sverige dricker ju i princip. Jag menar alla måste ut på krogen och supa varje helg för att ens kunna prata med andra.
Kasta inte sten i glashus när Sverige är en svagare version av Finland. Jag menar finnarna står ju i alla fall för sina åsikter och så.

Citat:

Jag tror inte det är så, Finland nu förtiden är ju bra mycket framgångsrikare än Sverige och rikare, Sverige håller ju på att bli övertaget av muslimer om man läser här på flashback. Man kan ju inte säga att något land är perfekt, men Finland är rätt så jävla bra ju. Svenskar har jantelagen och finländarna har.. Vet inte.
Senast redigerad av SvenskaPolisen 2012-09-12 kl. 19:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in