2005-03-29, 13:36
Bannlyst
Jag har funderat på att göra stinkbomber och då ska man ju använda smörsyra.
Då undrar jag vart man kan få tag på smörsyra?

Eller nån här på FB kanske vet något recept på nån stinkbomb?

//Sebbe - g
Citera
2005-03-29, 13:40
Medlem
lite ot, men en gång spillde jag smörsyra på skyddsklädern,aj ag kan ju säga att jag fick säga hejdå till dom kläderna..fan vad det luktade, det är egentligen det enda du ska vara försiktig med när du komemr till smörsyra, spill in på din 1399 kr tröja.
Citera
2005-03-29, 13:42
Bannlyst
tror smörsyra är svårt att fåtag på... fast jag vet inte, har aldrig försökt.

annars e Herdins remolbleknings medel + väteperoxid en stinkbomb... tror ja.
Citera
2005-03-29, 13:44
Medlem
gurgalofs avatar
smörsyra bildas väl i sur grädde? eller är jag helt ute och cyklar
Citera
2005-03-29, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurgalof
smörsyra bildas väl i sur grädde? eller är jag helt ute och cyklar

det vet jag ingenting om. Men det bildas iaf i gammalt smör, därav namnet kanske ?
Citera
2005-03-29, 13:57
Medlem
gurgalofs avatar
saxat från http://school.chem.umu.se/Experiment/45

Citat:
När grädde surnar bildas karboxylsyran smörsyra (CH3CH2CH2COOH).
Citera
2005-03-29, 14:31
Medlem
Jomazis avatar
Gör tvål på smör genom att koka kaustiksoda lösning tillsammans med smör. Smörtvålen bildas ovanpå lösningen, som efter ett tag består av en hel del glycerol.
C3H5(COOC3H7)3+3NaOH--->C3H5(OH)3 (glycerol) och NaCOOC3H7, smörtvål.

Om tvålsmöret slängs ned i syra så frigörs smörsyran:

NaCOOC3H7 (smörtvål) +HCl (saltsyra) ----> NaCl (koksalt) + C3H7COOH, Smörsyra

Använd inte ett Al-kärl till att koka kaustiksodan i (Al reagerar med kaustiksoda) utan använd rosfritt el. helst borosilikatglas. Använd skyddsglasögon, handskar och billig klädnad.
Citera
2005-03-29, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Gör tvål på smör genom att koka kaustiksoda lösning tillsammans med smör. Smörtvålen bildas ovanpå lösningen, som efter ett tag består av en hel del glycerol.

Använd inte ett Al-kärl till att koka kaustiksodan i (Al reagerar med kaustiksoda) utan använd rosfritt el. helst borosilikatglas. Använd skyddsglasögon, handskar och billig klädnad.

gjorde såndär "smörtvål" för 1 vecka sedan. har kvar den :P
Citera
2005-03-29, 14:41
Bannlyst
Jag sökte lite på google och hittade en sida från Exet.se där det stog hur man gjorde smörsyra men då vet man ju inte hur säker den instruktionen var.

Här är den: Klicka
Citera
2005-03-29, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe - G
Jag sökte lite på google och hittade en sida från Exet.se där det stog hur man gjorde smörsyra men då vet man ju inte hur säker den instruktionen var.

Här är den: Klicka

jo de där var ett hyfsat "resept"... blir ingen proffs syra men det lukar säkert förjävligt.
Citera
2005-03-29, 18:10
Bannlyst
VARNING när du kokar ihopp smöret med kaustiksoda får du absolut inte ha på för hög värme det kan koka upp jävligt ordentligt ta det lungt mitt kokade över hadde på 9an och troligen för liten kastrull detta resulterade i att nästan alla siffror på spis-spakarna frätes bort inte spec kul sedan stank hela husen småungarna vakna i hostatacker så gör detta när du är ensam med öppna fönster ... lycka till
Citera
2020-10-07, 19:33
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi

Antag att man hoppar över tillverkningen av smörtvål och istället använder köpt tvål och blandar med saltsyra.
Hur stor är chansen att man får något som stinker tillräckligt för att användas som kemvapen mot grannar som luktar illa. Tex sådana som inte respekterar rökförbud trots alla skyltar . . .

Är det bara tvål tillverkad av smör som funkar ?

Fördelen med smörsyra är att det till skillnad från annat stinkigt inte går att vädra bort på ett par veckor.
Lång plåga för syndare som förtjänar att få nosa bajshål.

Antager att man bör neutralisera rester av saltsyran innan man använder som kemvapen.
Senast redigerad av WriteMasterTM 2020-10-07 kl. 19:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in