Flashback bygger pepparkakshus!
2012-09-12, 12:13
Medlem
Hej!

HDD'n i min MBP gick i graven i måndags. Jag har nu köpt en helt ny HDD - med SSD! Dessvärre har jag inte min OS-skiva hos mig just nu, men är i stort behov av att kunna använda min dator ... Skola och sånt, ni vet.

Min MBP 13'' är en "mid 2010" och jag har flertalet vänner som har olika versioner av MBP 2009 & 2011. Och en identisk laptop till min, som letar efter sin OS-skiva ...

Jag är en fattig student, så att vända sig till ett Macotek is a no-no. Måste vänta 3 veckor innan tillgång till min egna skiva.

Frågan är: Kan jag använda deras OS-skivor? Är det någon typ av serienummer som krävs? Något som kan bli problem?

Tack för hjälpen!
Citera
2012-09-12, 12:47
Medlem
Du kan troligen inte använda dig av andras OS-skivor. Utan OS kan du inte göra nåt på din dator.
Citera
2012-09-12, 12:50
Medlem
Okej. Det var tråkigt att höra.

Det borde ju iaf vara Snow Leopard som jag haft? Hur fan kan man inte veta det efter 1-2 år? MacBook's har gjort "oss" tidigare fake-pc/windows/stationäradatorer-nördar helt inkompetenta när det kommer till problemlösning. Åtminstone när det kommer till moi!

Insåg dessutom att denna bör flyttas till "Programvara - Mac"
Senast redigerad av deejvy 2012-09-12 kl. 12:54.
Citera
2012-09-12, 12:59
Medlem
Skaffa senaste versionen av OSX (10.8) antingen från Mac App Store för 150 kr eller från internet för 0 kr. Lägg på usb-minne, installera på dator. Det kan du göra från någon annans Mac.
Citera
2012-09-12, 15:04
Medlem
Och detta kan man endast göra från en annan Mac? Sitter atm inte på en sådan.
Citera
2012-09-12, 15:12
Medlem
Du kan ju installera windows så länge
Som student har du ju tillgång till msdnaa så då är det bara att tanka hem massa microsoft-produkter!
Citera
2012-09-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deejvy
Och detta kan man endast göra från en annan Mac? Sitter atm inte på en sådan.
Ja, Mac App Store finns bara på Mac (närmare bestämt 10.6 och uppåt).

Dessutom måste man göra usb-minnet med installationen "bootbart" dvs du måste kunna starta datorn från det eftersom din Mac-hårddisk är tom. För detta krävs OSX:s verktygsprogram Skivverktyg (eller något tredjepartsprogram som använder sig av Skivverktyg typ Lion Diskmaker eller vad det nu heter).

Men du kan inte snällt fråga någon Mac-ägare du känner om att låna deras dator den korta stund det tar att fixa detta?
Citera
2012-09-13, 20:33
Medlem
Joomlas avatar
Om någon i din bekantskapskrets har exakt samma modell som din så kan du använda dennes skiva. Det är alltså under förutsättningen att det är en skiva som kom med datorn, retail-skivor funkar på alla datorer. Ena är vit och andra är grå men vilken som är vilken minns jag tyvärr inte.

Eller, om din dator har en CD-läsare, så kan du tanka OS X från piratbukten och bränna InstallESD.dmg-filen till en DVD-skiva. Hur exakt det går till är jag osäker på. Ännu lättare om du har ett USB-minne på >8GB över, samt en Mac-dator (återställ USB-minnet till InstallESD.dmg via Skivverktyg).

http://www.youtube.com/watch?v=aee0rZXowEA <- för 10.8 men tillvägagångssättet är detsamma
Citera
2012-09-14, 10:03
Medlem
tzjs avatar
Hårdvara - Mac ·····» Programvara - Mac OS
/mod.
Citera
2012-09-14, 11:48
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Lite OfT men...

Får säga att det här är väldigt smidigt vid byte av disk.

http://www.apple.com/osx/recovery/

Behöver inte hålla koll på installationsmedia, utan bara ett relativt snabb internetkoppling.
Citera
2012-09-15, 17:12
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Lite OfT men...

Får säga att det här är väldigt smidigt vid byte av disk.

http://www.apple.com/osx/recovery/

Behöver inte hålla koll på installationsmedia, utan bara ett relativt snabb internetkoppling.
Förutsätter dock att TS hade Lion och uppdaterat till den senaste EFI-uppdateringen. Men om så är fallet...: http://support.apple.com/kb/HT4718
Citera
2012-09-17, 19:25
Medlem
Vet inte om detta bara ar p@ de nya macbooksen, men p@ min s@ h@ller jag bara in command+R i precis i starten tills jag kan g@ in i recovery mode och fixa till partitionen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in