Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-12, 10:13
  #13
Medlem
Miryons avatar
Det har jag svårt att tro. Och 1000 elever i en matsal? Nej.
Citera
2012-09-12, 10:41
  #14
Medlem
Brottslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blitto44
Det är inte själv torkandet i sig som är problemet, det är bra att han faktsikt gör de, han får göra samma sak hemma, så kom inte med något löjligt, men saken är den att han får torka efter 1000 elever, vilket är ett helvetes massa jobb vilket tar honom hela rasten. Får man då tvinga dom, frågan är om man får, inte om man borde eller inte.
Om det nu finns 1000 elever i plugget och vi antar att dessa går 200 dagar per år i skolan så innebär det att han en gång vart 5:e år måste torka borden. Jag tror att han överlever.
Citera
2012-09-12, 11:13
  #15
Medlem
Fast man äter i olika omgångar och eftersom att han går i åttan så äter han med dom sista, så därför är det rätt slaskiga bord. Och han har samma pass i över en månad nu, han och en kompis.
Citera
2012-09-12, 11:27
  #16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blitto44
Fast man äter i olika omgångar och eftersom att han går i åttan så äter han med dom sista, så därför är det rätt slaskiga bord. Och han har samma pass i över en månad nu, han och en kompis.

Sedär, han äter bland de sista, han delar jobbet med en kompis. Då kan det ju gärna inte handla om att hela rasten försvinner, och det handlar inte om att göra jobbet ensam. Handlar det verkligen om tusentals elever också ?

Nu tycker jag att du som förälder naturligtvis skall tala med skolan om det här. Om din avkomma sysslar med det här finns det kanske en anledning till att skolan valt ut just denna person och dennes kamrat till arbetet?

Jag anar ju att frågan kanske ställs av 8-klassaren, inte hans fiktiva förälder. Eller, jag hoppas det...
Citera
2012-09-12, 11:31
  #17
Medlem
Zeke Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blitto44
Hej!

Mitt barn kom hem från skolan igår, han går nu i åttan och hävdar att han är Tvungen att torka borden i skolan. Jag undrar då om det är lagligt att tvinga ungarna att torka borden, jag tror knappast det, men man vet aldrig.

Tack i förhand!

Om han går i en friskola är väl nästan allting tänkbart.
Man sparar in på det mesta. Nästa steg blir att elever
och kanske även lärare får städa korridorer och toa-
letter, men även andra uppgifter som tidigare vakt-
mästare har skött.

Man kan alltid motivera det med att det är nyttigt
att få lära sig nya saker.
Citera
2012-09-12, 11:37
  #18
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blitto44
Hej!

Mitt barn kom hem från skolan igår, han går nu i åttan och hävdar att han är Tvungen att torka borden i skolan. Jag undrar då om det är lagligt att tvinga ungarna att torka borden, jag tror knappast det, men man vet aldrig.

Tack i förhand!

Det är bra att man tar tag i snorungar och lär dem vett, något som tyvärr är allt för ovanligt nuförtiden.

Jag är född 1988 och när jag gick på fritids 1996 torkade jag bord efter mellanmål, varför är det så svårt att förstå? De lär sig en livslång läxa att man inte får allt serverat.

Nuförtiden har eleven dåliga betyg ---> lärarens fel.

Dåtid eleven har dåliga betyg ----> elevens fel.

Har hört att man knappt vågar säga till elever nuförtiden utan att man behöver tänka sig för eftersom man akn förlora jobbet, därför blir dessa ungar bortskämda som fan och bråkar hur mycket de vill nästan. Tjfsar med läraren och förstör lektioner för andra elever. Har dessvärre sett otaliga youtube videor som bevis. För de tycker tydligen att uppror är roliga att filma med.
__________________
Senast redigerad av Wheeler88 2012-09-12 kl. 11:46.
Citera
2012-09-12, 11:55
  #19
Medlem
B.I.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blitto44
Det är inte själv torkandet i sig som är problemet, det är bra att han faktsikt gör de, han får göra samma sak hemma, så kom inte med något löjligt, men saken är den att han får torka efter 1000 elever, vilket är ett helvetes massa jobb vilket tar honom hela rasten. Får man då tvinga dom, frågan är om man får, inte om man borde eller inte.

Är det bara din son som behöver torka alla bord, varje dag? Isåfall bör du kanske ta en tur förbi skolan inkognito och se över om din son är mobbad.
Tror knappast att din son får uppdraget varje dag, möjligtvis en gång per termin om han har otur (du säger själv att det är över 1000 elever), antar att alla elever får göra det någon gång, vad är det hemska?
Minns att vi alltid fick torka av våra egna bord varje dag i grundskolan, inte fan grät vi över det, insåg som 10-åring att det bara var vettigt.
Se över din uppfostran istället för att gnälla över den "hemska skolan (".
Fitta.
Citera
2012-09-12, 12:10
  #20
Medlem
LimeRapes avatar
Det många här inte förstår är att det mer eller mindre är standard för elever att stanna kvar efter skolan och torka alla bord ungefär 2 dagar per termin. Det kan variera mellan 20-60 minuters arbete. Det jag tror TS menar är att om det är lagligt att hålla kvar barn på deras fritid (När de INTE har lektioner). Såvitt som jag vet så är det ingen skolplikt på att man måste vara i skolan sålänge eleven inte har lektion.

Att det är bra eller dåligt att låta barn torka bord hör inte till TS frågeställning. Utan om det faktiskt är något som skolan kan tvinga eleverna att göra. Jag tror personligen inte att det är tvång på att hålla kvar elever på fritiden. Men på de flesta skolorna så brukar ju mattanterna ge glass till de som torkar så det blir ju ändå värt det, det är nog inte så många som klagar.
Citera
2012-09-12, 12:28
  #21
Medlem
Sådär var det när jag gick i låg-/mellanstadiet också, jag förstår inte ditt problem.
Citera
2012-09-12, 12:43
  #22
Medlem
Brottslingens avatar
Alltså, jag förstår precis vad ts är ute efter: en juridisk bedömning av läget. Alla vi som uttalar oss med hänvisning till uppfostringssyftet skriver faktiskt inlägg off-topic, men jag kan inte hjälpa det, för jag tycker faktiskt att detta är rent meningslöst gnäll. Men, OK, låt oss fokusera lite mer på den rättsliga aspekteten. Svaret är nej på din fråga, skolan kan inte tvinga din son att torka bord. Han går i skolan för att det råder skolplikt i det här landet, något närmare krav på vad han ska prestera inom ramen för denna finns inte. Det är bara för honom att strunta i bordstorkningen, någon rättslig sanktion finns inte. Hade jag varit som du, som säkerligen vill din sons bästa och därmed också inser vikten av en god uppfostran, så hade jag kartlagt omständigheterna lite närmare. Är det så att han i betydligt större omfattning än andra elever får göra denna typ av sysslor så kan det finnas skäl att ingripa, för det är klart att inte han ska utsättas för en sämre behandling. Jag betvivlar dock att så är fallet, men är du orolig för detta så besök skolan och prata med ansvarig personal.
Citera
2012-09-12, 12:56
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blitto44
Det är inte själv torkandet i sig som är problemet, det är bra att han faktsikt gör de, han får göra samma sak hemma, så kom inte med något löjligt, men saken är den att han får torka efter 1000 elever, vilket är ett helvetes massa jobb vilket tar honom hela rasten. Får man då tvinga dom, frågan är om man får, inte om man borde eller inte.


Ja, men så han fick torka helt utan anledning? Har de kanske så att man torkar en gång varje månad eller något? Ser inget fel i detta. Sluta curla och låt barnet bli uppfostrat av såväl skolan som dig.
Citera
2012-09-12, 13:12
  #24
Medlem
Jay-Cs avatar
Det var standard när jag gick i lågstadiet, cirka 10 år sen.

/C
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback