• 42 604 online
  • 1 139 418 medlemmar
  • 59 027 032 inlägg
  • 1
  • 2
2012-09-12, 09:21
Medlem
Hej!

Mitt barn kom hem från skolan igår, han går nu i åttan och hävdar att han är Tvungen att torka borden i skolan. Jag undrar då om det är lagligt att tvinga ungarna att torka borden, jag tror knappast det, men man vet aldrig.

Tack i förhand!
Citera
2012-09-12, 09:26
Medlem
Brottslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blitto44
Hej!

Mitt barn kom hem från skolan igår, han går nu i åttan och hävdar att han är Tvungen att torka borden i skolan. Jag undrar då om det är lagligt att tvinga ungarna att torka borden, jag tror knappast det, men man vet aldrig.

Tack i förhand!
Det kallas för uppfostran, du borde testa det. Funkar bra.
Citera
2012-09-12, 09:28
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Hej!

Tack i förhand!

Oj stackars liten Blev han tvungen att bära sin tallrik och glas till disken också?
Förstår egentligen inte vad du vill få ut av tråden? Tycker du att din son fick uppleva något så traumatiskt att du funderar på att anmäla skolan om det skulle vara olagligt?
Citera
2012-09-12, 09:28
Medlem
knokkelmanns avatar
Citat:
Hej!

Tack i förhand!

Haha fyfan vilken värdelös inställning du har! Ge oss sammanhanget om du ska förvänta dig något vettigt svar.
Citera
2012-09-12, 09:45
Avstängd
Enoch.Thulins avatar
Curlingföräldern vänder sig nog mest mot att man inte fick reda på det i förväg, så att föräldrarna kunde ha torkat bordet åt sonen.
Citera
2012-09-12, 09:49
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Hej!

Tack i förhand!
Dags att börja uppfostra barnet hemma kanske. Grät ungen när h*n kom hem och du genast gjorde en macka till h*n
Stäm skolan för försök till uppfostran när du inte tydligen klarar av det själv
Citera
2012-09-12, 09:59
Medlem
scheeles avatar
Juridiskt går det inte att svara på om vi inte får veta skolans ordningsregler. Det kan mycket väl vara juridiskt okej. Du har som förälder alltid möjlighet att välja en annan skola där ditt barn slipper lära sig torka upp efter sig.
Citera
2012-09-12, 10:03
Medlem
Miryons avatar
Åh nej, han behövde torka borden. Började han gråta också?

Men seriöst, förväntar du dig att anmäla skolan eller något för att din son fick torka borden?
Citera
2012-09-12, 10:09
Medlem
SWsGentlemannens avatar
Tought Shit!
Fullt möjligt att det är okej med tanke på lokala regler i matsalen. De bör ju ha förhandlats med elevrådet om man vill vara helt på den säkra sidan.
Juridiskt sätt så är inte alltid ordning och reda ett spörsmål, mycket kan gå under vanligt hyfs och hänsyn till andra.
Jag har barn i min omedelbara närhet som tvingas att klippa gräsmattor, dammsuga och städa sina rum samt sin toalett för att få betalt en gång per månad, så kallad månadspeng.
Där har jag också diktatoriskt anmält att den som inte jobbar skall svälta.
För övrigt så blir det seriösa avdrag på månadspengen ifall inte ordning och reda funkar kombinerat med bra studieresultat.
Var det någon som kallade det uppfostran här i tråden? Vilket bra ord, det skall jag också börja använda nu. Tack!

Mvh
Roger(Moore)
Citera
2012-09-12, 10:10
Medlem
Det är inte själv torkandet i sig som är problemet, det är bra att han faktsikt gör de, han får göra samma sak hemma, så kom inte med något löjligt, men saken är den att han får torka efter 1000 elever, vilket är ett helvetes massa jobb vilket tar honom hela rasten. Får man då tvinga dom, frågan är om man får, inte om man borde eller inte.
Citera
2012-09-12, 10:12
Medlem
tunnsomlufts avatar
när jag gick i grundskolan var det samma sak.
på vilket sätt skulle det vara olagligt att ha som regel att man torkar av borden i matsalen efter sig vid matintag?
en annan sak är om det är en och samma elev som jämt och ständig ska torka alla bord. som jag minns det så turades man om under mina grundskoleår.
Citera
2012-09-12, 10:13
Medlem
SWsGentlemannens avatar
Citat:
Det är inte själv torkandet i sig som är problemet, det är bra att han faktsikt gör de, han får göra samma sak hemma, så kom inte med något löjligt, men saken är den att han får torka efter 1000 elever, vilket är ett helvetes massa jobb vilket tar honom hela rasten. Får man då tvinga dom, frågan är om man får, inte om man borde eller inte.

Även i vår skola så har barnen med jämna mellanrum kökskommendering och får då följdaktligen hjälpa till där med diverse handräckningsuppgifter.
Mina söner bär det med stolthet och bravur och avser inte göra det till en skolpolitisk fråga i riktsdagen och via BO klaga.
Ibland så mår de små liven bra av att få torka andras skit så de lär sig att lämna diverse ytor som de själva önskar att finna dem även i framtiden.

Mvh
Roger(Moore)
Citera
  • 1
  • 2