2012-09-10, 22:10
Medlem
Hej!
Jag ska för första gången brygga vin hemma. Tänkte att ni på fb kan hjälpa mig lite!
Som rubriken lyder har jag några frågor;

Hur mycket låter det?
Tror ni det fungerar att ha det på vinden utan att det hörs?
Luktar det mycket?
Tror ni det är möjligt att göra det utan att ens päron märker det?

Tack för svar!
Citera
2012-09-10, 22:18
Medlem
Mr.Kanakes avatar
Det kommer låta lite bubblande ljud bara inget som stör. Däremot kommer det kunna lukta en del så det bästa vore att brygga på ett ställe där bara du störs av lukten. Om du gör det på vinden kommer grannarna att kunna känna av lukten där inne så det är inget jag rekommenderar.

Det bästa vore att bara ha det på ditt rum. Alternativt i en garderob för att gömma för föräldrarna men öppna då bara om du vet att dom inte ska gå in på ditt rum på ett tag.

Jag är inte jätteerfaren inom vinbryggning (har bara satt 2 gånger) men då tyckte i alla fall jag att det luktade en del. speciellt i början. Men det kan säkert bero på vad det är för vin.

Men varför måste du gömma för föräldrarna, du är väl 18?
Citera
2012-09-10, 22:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Så här års är det nog för kallt på vinden, man bör nog ligga på 22 grader eller liknande tror jag (som aldrig bryggt vin själv, men druckit en del).
Citera
2012-09-10, 22:28
Medlem
Hanus2.0s avatar
Om jagminns rätt så måste man vara 22 för att brygga eget.
Citera
2012-09-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kanake
Det kommer låta lite bubblande ljud bara inget som stör. Däremot kommer det kunna lukta en del så det bästa vore att brygga på ett ställe där bara du störs av lukten. Om du gör det på vinden kommer grannarna att kunna känna av lukten där inne så det är inget jag rekommenderar.

Det bästa vore att bara ha det på ditt rum. Alternativt i en garderob för att gömma för föräldrarna men öppna då bara om du vet att dom inte ska gå in på ditt rum på ett tag.

Jag är inte jätteerfaren inom vinbryggning (har bara satt 2 gånger) men då tyckte i alla fall jag att det luktade en del. speciellt i början. Men det kan säkert bero på vad det är för vin.

Men varför måste du gömma för föräldrarna, du är väl 18?

Okej, jag får fundera ut något!
Jag är självklart 18, men dom tycker att om jag ska göra det måste jag ha en egen lyra pga. dom tror att lukten kommer "sätta sig i väggarna".
Citera
2012-09-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanus2.0

22? Det har jag missat helt!
Får ta och kolla upp det där, låter skummt att man måste vara 22, och inte 20? Eller varför inte 18?!
Citera
2012-09-10, 22:46
Medlem
Mr.Kanakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanus2.0

Det kan väl inte stämma? man får ju köpa alla satser som behövs på öb eller liknande. Det är inte direkt diskret när man köper en jäshink och vinsatser ju.
Citera
2012-09-10, 22:53
Medlem
Citat:
Det kan väl inte stämma? man får ju köpa alla satser som behövs på öb eller liknande. Det är inte direkt diskret när man köper en jäshink och vinsatser ju.

Menar också det, tror vem som helst kan köpa det!
Citera
2012-09-10, 22:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nejdå, 22 grader, inte 22 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in