2012-09-10, 13:26
Hejsan,
Jag vill göra ett macro som ber en markera ett antal olika cellområden (av samma storlek) som macrot sen ska addera mha. konsolidera->summera.
Ex:
Frågan är nu hur jag får in de markerade cellområdena i summerafunktionen.
Kod för konsoliderafunktionen:
Någon som kan hjälpa mig med detta?
Som det kanske syns har jag ingen erfarenhet av programmering, men jag brukar ha relativt lätt för mig att förstå färdig kod...
Tack på förhand!
/bleck
Jag vill göra ett macro som ber en markera ett antal olika cellområden (av samma storlek) som macrot sen ska addera mha. konsolidera->summera.
Ex:
Kod:
Omr. 1 Omr. 2 Omr. 3 Resultat 1 2 5 6 1 1 | 7 9 3 4 7 8 1 1 | 11 13
Frågan är nu hur jag får in de markerade cellområdena i summerafunktionen.
Kod för konsoliderafunktionen:
Kod:
Gjorde också ett macro för att markera cellområde:Sub mactrotest()
'
'
'
Range("B16:O21").Select
Selection.Consolidate Sources:=Array( _
"'\\nätdisk\userdocs$\anv.namn\Excelmerge__\[Merge_mod.xlsm]Flik1'!R13C2:R18C15" _
, _
"'\\nätdisk\userdocs$\anv.namn\Excelmerge__\[Merge_mod.xlsm]Flik2'!R11C2:R16C15" _
, _
"'\\nätdisk\userdocs$\anv.namn\Excelmerge__\[Merge_mod.xlsm]Flik3'!R10C2:R15C15" _
), Function:=xlSum, TopRow:=False, LeftColumn:=False, CreateLinks:= _
False
Range("H6").Select
End Sub
Kod:
Sedan försökte jag lägga ihop dem så att man väljer ett cellområde som de andra 2 områdena ska summeras med (jag bytte helt enkelt ut en av fliksökvägarna mot "rngCell"Sub markera() ' ' Dim rngCell As Range Set rngCell = Application.InputBox _ (Prompt:="Markera cellområde för flik #1", _ Title:="Inputbox (typ8)", Type:=8) MsgBox rngCell.Address End Sub
Kod:
...men det blev inte så lyckat.Sub markera_merga()
'
'
Dim rngCell As Range
Set rngCell = Application.InputBox _
(Prompt:="Markera cellområde för flik #1", _
Title:="Inputbox (typ8)", Type:=8)
MsgBox rngCell.Address
Range("B16:O21").Select
Selection.Consolidate Sources:=Array( _
rngCell _
, _
"'\\nätdisk\userdocs$\anv.namn\Excelmerge__\[Merge_mod.xlsm]Flik2'!R11C2:R16C15" _
, _
"'\\nätdisk\userdocs$\anv.namn\Excelmerge__\[Merge_mod.xlsm]Flik3'!R10C2:R15C15" _
), Function:=xlSum, TopRow:=False, LeftColumn:=False, CreateLinks:= _
False
Range("H6").Select
End Sub
Någon som kan hjälpa mig med detta?
Som det kanske syns har jag ingen erfarenhet av programmering, men jag brukar ha relativt lätt för mig att förstå färdig kod...
Tack på förhand!
/bleck