2012-09-10, 09:45
Medlem
Walkman1337s avatar
Dåså, en ny säsong är nu väldigt nära. Bara 5 dagar dagar kvar till första tekning.
Personligen så tror jag på en final mellan Falun och Warberg denna säsong, förutsatt att Warberg för spelet att funka som det ska. Dom har inte visat upp allt för glamouröst spel under försäsongen.
Nu är Tiitu skadad och kommer att missa, åtminstånde, dom fyra inledande seriematcherna.

Granlo BK tvingas ställa in sista genrepen inför SSL som skulle ha spelats mot Sirius respektive Umeå City. Enligt uppgift så är halva laget på skadelistan. Jag tror dock inte att någon av dom killarna kommer att sitta på sidan när Storvreta kommer på besök..

Jag har försökt att hitta en länk till Silly Season, men antingen så är jag blind eller så har dom takgit bort den. Jag hittar heller inte någon sökfunktion på maggets hemsida..

Nu är det bara att snacka på här i tråden, snart smäller det!
Citera
2012-09-10, 14:46
Medlem
fosterias avatar
Kul att det drar igång snart! Några spontana tankar:

Ska bli kul med nykomlingarna Granlo, med sina kvalitetsvärvningar, och Karlstad som är en klassisk ib-stad!

Räknar med att Warberg lyfter sig efter fjolåret. Veteranerna är nog rejält revanchsugna och en del vettiga nyförvärv på det!

Storvreta med Binge i båset ska bli spännande! Skulle inte förvåna mig om det går lite upp och ner i början av serien, han har säkert försökt sig på lite experimenterande

Som 08:a känns det dock lite sådär iår, varken AIK eller Täby är längre topplag, snarare är det nog slutspelsplats de får ha som målsättning. I AIK kommer vi säkert få se lite halvgenombrott av några ungdomar, tex Thorsson och Kjellbris, men det räcker nog max till plats 6-8 och sen stryk i kvarten. Täby har ju ett bra lag på pappret, men jag har känslan av att det kommer gå fortsatt utför både på och utanför planen...
Citera
2012-09-10, 16:20
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fosteria
Kul att det drar igång snart! Några spontana tankar:

Ska bli kul med nykomlingarna Granlo, med sina kvalitetsvärvningar, och Karlstad som är en klassisk ib-stad!

Räknar med att Warberg lyfter sig efter fjolåret. Veteranerna är nog rejält revanchsugna och en del vettiga nyförvärv på det!

Storvreta med Binge i båset ska bli spännande! Skulle inte förvåna mig om det går lite upp och ner i början av serien, han har säkert försökt sig på lite experimenterande

Som 08:a känns det dock lite sådär iår, varken AIK eller Täby är längre topplag, snarare är det nog slutspelsplats de får ha som målsättning. I AIK kommer vi säkert få se lite halvgenombrott av några ungdomar, tex Thorsson och Kjellbris, men det räcker nog max till plats 6-8 och sen stryk i kvarten. Täby har ju ett bra lag på pappret, men jag har känslan av att det kommer gå fortsatt utför både på och utanför planen...

Granlo kommer att bli riktigt intressanta. Jag ska faktiskt åka till Sundsvall och se premiörmatchen mot Storvreta. Kommer att vara ett grymt drag i Sporthallen .

Warberg kommer nog garanterat att lyfta sig och göra en bra säsong. Får dom spelet att fungera så kommer dom att gå till final. Men Falun kommer att utmana på riktigt denna säsong. Dom har gjort få värvningar, men samtliga är riktiga klassvärvningar. Även Storvreta kommer att vara med och kriga där uppe i toppen, precis som varje år.

Det är precis som du säger med 08 lagen. Täby har dock nästan alltid ett starkt lag på pappret, men dom floppar alltid eftersom att dom har en sån jävla tråkig attityd så för det går dåligt för dom.
Citera
2012-09-10, 16:23
Medlem
Vilka tror ni åker denna sässe då?
Citera
2012-09-10, 16:29
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yersen
Vilka tror ni åker denna sässe då?

Finns flera som jag tror kommer att hänga ganska löst.

Mullsjö, Karlstad och Jönköping tror jag kommer att vara i farozonen alla tre även fast JIK har gjort rätt bra värvningar under försäsongen. Granlo har ett såpass bra lag så att dom ska kunna klara sig kvar.
Citera
2012-09-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337

Mullsjö, Karlstad och Jönköping tror jag kommer att vara i farozonen alla tre även fast JIK har gjort rätt bra värvningar under försäsongen. Granlo har ett såpass bra lag så att dom ska kunna klara sig kvar.

Okej, som ni nämnt tidigare så ska de bli jäkligt intressant att se hur de går för Granlo. Fick upp ögonen för dem när de värvade Ekstrand från Onyx. Ekstrand som spelade div 4 i Gnesta för några år sen gjorde det riktigt bra i onyx och var med i toppen av poängligan (s. allsvenskan).
Citera
2012-09-10, 23:42
Medlem
Fetto91s avatar
Warberg har kickat Stefan Smedberg!
Bra val tycker jag, Warberg har inte känts lika vassa som de gjorde när Isac Carlsson var tränare..

Magnus Danielsson är ny tränare med hjälp av Teru Tiitu.
Citera
2012-09-11, 00:24
Medlem
ErPupones avatar
Citat:

Vilka av jiks värvningar ser du som bra?
Citera
2012-09-11, 10:29
Medlem
fosterias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetto91
Bra val tycker jag, Warberg har inte känts lika vassa som de gjorde när Isac Carlsson var tränare..

Överraskande (för mig iaf) att man kickar honom så nära inpå premiären! Uppenbarligen fick han fortsatt förtroende efter förra säsongens fiasko, så vad har hänt under försäsongen egentligen?
Edit: Ok, försäsongsresultaten har väl inte varit direkt lysande.
Senast redigerad av fosteria 2012-09-11 kl. 10:41.
Citera
2012-09-11, 10:42
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetto91

Ja, jag tyckte att han skulle ha fått redan under förra säsongen. Det märktes rätt fort att hans tränarstil inte riktigt var något som gynnade klubben.

Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Vilka av jiks värvningar ser du som bra?

Jag tycker att alla värvningar dom har gjort är bra för klubben och det verkar vara nyttiga spelare. Niklas Sörling (MV) har jag sett spela, och han är bra. Fredrik Glans från Landskrona är en fin spelare och Adam Brobakken är absolut ingen dålig spelare så länge han får vara helt skadefri.

Citat:
Ursprungligen postat av fosteria
Överraskande (för mig iaf) att man kickar honom så nära inpå premiären! Uppenbarligen fick han fortsatt förtroende efter förra säsongens fiasko, så vad har hänt under försäsongen egentligen?

Warberg har verkligen blandat och gett. En uddamålförlust mot Växjö, en förlust mot Linköping och en storseger mot Karlstad bland annat. Det är faktiskt rätt svårt att säga hur dom kommer att vara i serien när det har varit såna här resultat. Men som jag tidigare sagt. Får dom igång spelet, som alla vet att dom har, så kommer dom att bli fruktansvärt farliga.
Citera
2012-09-11, 12:40
Medlem
ErPupones avatar
Citat:

Jag tycker att alla värvningar dom har gjort är bra för klubben och det verkar vara nyttiga spelare. Niklas Sörling (MV) har jag sett spela, och han är bra. Fredrik Glans från Landskrona är en fin spelare och Adam Brobakken är absolut ingen dålig spelare så länge han får vara helt skadefri.

Sörling är verkligen ingen SSL-målvakt, hans enda fördel är hans strl i målet. Orörlig som få!
Glans är en stabil spelare på Allsvensk nivå, men skillnaden därifrån till SSL är enorm! Brobakken är ett kanonförvärv, det ger jag dig och även Gustaf Ihrman kan nog göra en 10-20 baljor
Citera
2012-09-11, 14:17
Medlem
Me4Victorys avatar
jahopp, då var vi samlade igen

Det kommer bli en spännande säsong med ett Storvreta som har förstärkt bra med bland annat den dyraste värvningen någonsin och de har absolut en stor chans att vinna sitt fjärde raka sm-guld.

Warberg är revanschsugna och har gjort ett par riktigt bra värvningar(enligt mig de bästa i ssl).
Dock så har försäsongen gett lite vibbar om att spelet inte har förändrats speciellt mycket och nu så har tränaren sparkats. Vi får se hur det blir med det.

Av Stockholms-lagen så är det väl enbart AIK som jag tror har en chans att lyckas i år. De har valt att satsa på unga spelare och med lite tur så kan de nog växa sig in i superligan på ett bra sätt. Både Täby och Tyresö har gjort en ganska dålig silly-season och jag tror inte att de har mycket att komma med. Skulle inte bli förvånad ifall båda missar slutspel.

Nykomlingarna Granlo och Karlstad är riktigt spännande, där Granlo har gjort många bra värvningar och kommer ha ett publiktryck på hemmaplan som kan hjälpa dom hela vägen till ett slutsplel. Karlstad som är en klassisk innebandystad är tillbaka i ssl. I silly season har de varit ganska anonyma och matchresultaten har varit helt ok under försäsongen. Kan gå hur som helst för dom.

Falun och Dalen har jag inte haft så bra koll på förutom att Dalen har tappat många av sina tongivande spelare och antagligen så kommer de inte lyckas speciellt bra den här säsongen. Falun har väl behållit det mesta av sitt lag och har kunnat fortsätta bygga på lagkänslan. De blir nog ett lag att räkna med även denna säsong.

Linköping har gjort en helt ok silly-season och har överlag förstärkt sitt lag. De har lyckats behålla bröderna karlsson, målmaskinen markus johansson och även ett nytt kontrakt med målvakten Henrik Qvist. Försäsongen har varit bra med enbart ett bakslag mot tyresö där både martin och anton karlsson var borta, vet tyvärr inte ifall några fler var borta. Tror att de tar en säker plats i slutspelet och denna gång kanske de lyckas ta sig till semifinal.

Mullsjö och Jönköping är lagen jag tror åker ut. Jönköping är väl lite av en vild gissning men lagen i ssl har blivit bättre den här säsongen och jag tror de kommer få det riktigt tufft. Mullsjö har haft en dålig silly-season och de har legat kring nedflyttningsstrecket tidigare år så det blir deras tur(otur) den här gången.

Helsingborg och Pixbo blir lag som kämpar i mitten. Pixbo har tappat Runnestig vilket kommer resultera i det inte blir riktigt lika vassa denna säsong. Helsingborg blir det nog ingen stor skillnad på jämfört med förra säsongen.

Är riktigt taggad inför en ny säsong nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in