2012-09-09, 18:55
Bannlyst
På svensk TV av idag kryllar det av program som Du är vad du äter och Biggest looser. I dessa program träder överviktiga personer fram och begär hjälp. Fetma är ett ju givetvis ett problem man ska ta på allvar och att personer som lider av detta söker hjälp är ju bara bra. Men jag tycker att TV går lite väl långt då det dyker upp nya såna program hela tiden, och det kan ju inte vara bra för tittarna. För jag vet att inte bara överviktiga personer tittar på dessa program.

Det jag funderar över är att tittarna kan påverkas negativt av alla dessa bantningsprogram. Tänk om exempelvis en tonåring som inte väger ett hekto för mycket tittar på ett sådant program och känner sig träffad bara för att h*n äter ett par nävar chips/godis per helg och därför bestämmer sig för att börja banta, trots att det egentligen inte behövs?

Dessa program kan alltså skapa ätstörningar hos tittarna.
Citera
2012-09-09, 19:08
Medlem
Spyrrans avatar
Nu har jag inte sett 'Du är vad du äter'. Däremot program som Biggest Loser och superskinny vs supersize. Jag kan ändå tycka att de försöker visa så gott det går att det är hälsosam mat och sund träning som är viktigt. Men det är inte överdrivet. Inte så att man behöver skippa några nävar chips/godis som man äter på lördagskvällen framför tv:n.
Citera
2012-09-09, 20:28
Medlem
knekt sparvs avatar
Typ Biggest loser påverkar mig inte de få gånger jag råkar se det men Supersize vs. superskinny däremot. Jag är nog ganska mottaglig för ätstörningar och har varit på gränsen flera gånger. Programmet får mig att tänka "Det går att överleva på så lite, då kan jag också det". Dock har jag en familj som håller mig tillbaka i kombination med att jag gillar mat.
Jag är normalviktig men kanske ganska nära undre gränsen. Ett par kilo till så blir mitt liv bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in