2012-09-09, 14:01
Medlem
Zeithris avatar
Den enda info:n jag har hittat om detta är om man är minst 61 år.
Jag är 26, extremt dåligt ställt och vet att jag har 3500 i en meningslös pensions-grej.

KAN, jag ta ut detta på något sätt eller är det helt stopp tills man blir gamling?
Citera
2012-09-09, 14:03
Medlem
Malleusus avatar
pensionsgrejer e stängda fram tills de året du blir pensionär
Citera
2012-09-09, 14:10
Medlem
Zeithris avatar
Tragiskt :/
Tack för svaret.
Citera
2012-09-09, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeithri
Den enda info:n jag har hittat om detta är om man är minst 61 år.
Jag är 26, extremt dåligt ställt och vet att jag har 3500 i en meningslös pensions-grej.

KAN, jag ta ut detta på något sätt eller är det helt stopp tills man blir gamling?

när du är gammal har tyvärr de årliga avgifterna ätit upp ditt kapital.

småbelopp kan gå att få ut i förtid men det är svårt. jag minns inte reglerna exakt nu. det är två olika fall. man ska helst inte ha gjort någon inbetalning på 10 år. reglerna finns på skatteverket.se
bolagen är dock extremt motvilliga att betala ut men du ska givetvis göra ett försök!!

för att undvika inlåsning av sina egna pengar ska man givetvis aldrig börja pensionsspara..
Citera
2012-09-09, 14:23
Medlem
Zeithris avatar
När jag jobbade så satte dom in pengar automatiskt hos ett pensionsbolag.
Skulle vara enormt bra om jag kunde få ut dessa pengar.

Givetvis.
Citera
2012-09-09, 14:31
Medlem
John-Pauls avatar
Det var en del av din ersättning när du arbetade, arbetsgivaren betalade till ett "pensionsbolag" i syfte att komplettera den allmänna pensionen som du får när du blir ålderspensionär. Vilket i dag för dom flesta är vid 65 års ålder, vilket för dig troligen är vid 70 års ålder eller ännu senare.
Detta är väldigt ovanligt att detta betalas ut i förtid.

Se till att pengarna är sparade i något som har väldigt låga avgifter och/eller i något som du tror ger bra avkastning under dom kommande sisådär 40 åren vilket är väldigt svårt att sia om.

För övrigt är 3500 kronor en påse jordnötter om 40 år, placera det så kanske det blir ett par middagar.
Senast redigerad av John-Paul 2012-09-09 kl. 14:34.
Citera
2012-09-09, 14:54
Medlem
Zeithris avatar
Det är inte sådan stor chans att jag lever till den åldern.
Så ser inte poängen med att försöka placera dom rätt.
Citera
2012-09-10, 18:51
Medlem
Majoriteten har bestämt att du inte är mogen nog att ta hand om dina egna pengar. Ja det är helt absurt men tyvärr finns det inget du kan göra åt saken.
Citera
2012-09-11, 11:45
Medlem
stillsams avatar
Vad är den där "pensionsgrejen"?

Om du kan vara lite tydligare kanske du kan få ett definitivt svar. För vissa pensionsavsättningar finns undantagsbestämmelser och det kan faktiskt gå att få ut pengar i förtid. Däremot brukar det ställas höga krav enligt det regelverks som gäller för att få till stånd en förtida utbetalning. Ska jag vara helt ärlig tror jag det blir svårt, men det är omöjligt att veta när du skriver "pensionsgrej".
Citera
2012-09-19, 18:03
Medlem
låter som 3500 kr understiger fribrevsvärdet för återköp = behöver ingen dispens från skatteverket.
kan hända pensionsbolaget gnäller om 55års regeln.
pension vid 61 är väl den allmänna ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in