2012-09-09, 01:04
Medlem
Mango123456s avatar
Vet inte vart jag ska lägga denna tråd riktigt så prövar här. Ber om ursäkt om det är i fel forum.

Varje gång jag startar min dator så ligger javaw.exe på 30% cpu usage ända tills jag avslutar processen. Om jag bara låter Java gå så hamnar min gpu på 70 grader utan att jag har något program igång alls. Vad fan är det frågan om? Efter att jag avslutat javaw.exe har jag inga problem med att surfa runt på diverse hemsidor eller spela datorspel. Javas egna support kan jag inte heller kontakta då de tar fucking betalt för att man ska få hjälp.

Skulle uppskatta någon sorts förklaring eller hjälp till detta. Har prövat att avinstallera java och sedan installera det igen men problemet försvinner inte.

Glömde säga det att när java är avinstallerat så går gpu värmen inte upp till 70 grader utan håller sig på normal nivå runt 38 grader.
Senast redigerad av Mango123456 2012-09-09 kl. 01:18.
Citera
2012-09-09, 01:16
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mango123456
Vet inte vart jag ska lägga denna tråd riktigt så prövar här. Ber om ursäkt om det är i fel forum.

Varje gång jag startar min dator så ligger javaw.exe på 30% cpu usage ända tills jag avslutar processen. Om jag bara låter Java gå så hamnar min gpu på 70 grader utan att jag har något program igång alls. Vad fan är det frågan om? Efter att jag avslutat javaw.exe har jag inga problem med att surfa runt på diverse hemsidor eller spela datorspel. Javas egna support kan jag inte heller kontakta då de tar fucking betalt för att man ska få hjälp.

Skulle uppskatta någon sorts förklaring eller hjälp till detta. Har prövat att avinstallera java och sedan installera det igen men problemet försvinner inte.

Har du kollat om javaw.exe-processen försvinner medans du har java avinstallerat? Annars kan det (?) vara ett virus in disguise? Jag har verkligen ingen aning, men det känns ju konstigt om det ligger kvar så efter ominstallation.

Googlade snabbt att det kunde ha att göra med registret, men vetefan hur man fixar det.

Edit: Mao: jag har ingen aning, men jag försökte iaf.
Citera
2012-09-09, 01:17
Medlem
Mango123456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhirgoyt
Har du kollat om javaw.exe-processen försvinner medans du har java avinstallerat? Annars kan det (?) vara ett virus in disguise? Jag har verkligen ingen aning, men det känns ju konstigt om det ligger kvar så efter ominstallation.

Googlade snabbt att det kunde ha att göra med registret, men vetefan hur man fixar det.

Edit: Mao: jag har ingen aning, men jag försökte iaf.

Ja det försvinner när jag har java avinstallerat. När det var avinstallerat gick inte datorns gpu upp i 70 grader glömde jag nämna

Sen brukar jag även använda CCleaner till registret glömde jag säga
Senast redigerad av Mango123456 2012-09-09 kl. 01:20.
Citera
2012-09-09, 01:53
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Ja det försvinner när jag har java avinstallerat. När det var avinstallerat gick inte datorns gpu upp i 70 grader glömde jag nämna

Sen brukar jag även använda CCleaner till registret glömde jag säga

Hmm. Ja du. Jag vet faktiskt inte. Skulle försöka mig på en ominstallation av windows som nästa steg, men det är ju aldrig något kul.
Citera
2012-09-09, 01:57
Medlem
Mango123456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhirgoyt
Hmm. Ja du. Jag vet faktiskt inte. Skulle försöka mig på en ominstallation av windows som nästa steg, men det är ju aldrig något kul.

Näe precis Därför jag hoppas någon kan hjälpa mig
Citera
2012-09-09, 01:59
Medlem
DigGaNs avatar
Du råkar inte ha något Antivirus installerat på datorn eller?
Citera
2012-09-09, 02:16
Medlem
Mango123456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
Du råkar inte ha något Antivirus installerat på datorn eller?

Jo hurså? Har precis sökt igenom hela datorn grundligt med Avast och hittade ingenting.
Citera
2012-09-09, 02:36
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Jo hurså? Har precis sökt igenom hela datorn grundligt med Avast och hittade ingenting.

Symantec hade problem med Java tidigare och fick det att använda all processorkraft tidigare men kör du Avast så ska det vara lugnt.

Kör du några program som använder Java eller hamnar den där utan att du kör några aktiva program? Isåfall skulle jag tippa på att du har något skit som utnyttjar en sårbarhet i Java och du bör kolla efter med Malwarebytes och Hitman Pro.

Obligatoriskt: uppdatera Java till senaste versionen, alltid!
Citera
2012-09-09, 02:42
Medlem
Mango123456s avatar
Citat:
Symantec hade problem med Java tidigare och fick det att använda all processorkraft tidigare men kör du Avast så ska det vara lugnt.

Kör du några program som använder Java eller hamnar den där utan att du kör några aktiva program? Isåfall skulle jag tippa på att du har något skit som utnyttjar en sårbarhet i Java och du bör kolla efter med Malwarebytes och Hitman Pro.

Obligatoriskt: uppdatera Java till senaste versionen, alltid!

Jag är inte säker på vilka program som använder Java så det är möjligt att jag gör det och då har det på autostart eftersom det blir såhär direkt när jag startat datorn. Prövar att skanna med Malwarebytes nu, Java är uppdaterat till senaste versionen.

Edit: Kört igenom datorn med Malwarebytes nu utan att hitta något...
Senast redigerad av Mango123456 2012-09-09 kl. 03:20.
Citera
2012-09-09, 03:35
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Jag är inte säker på vilka program som använder Java så det är möjligt att jag gör det och då har det på autostart eftersom det blir såhär direkt när jag startat datorn. Prövar att skanna med Malwarebytes nu, Java är uppdaterat till senaste versionen.

Edit: Kört igenom datorn med Malwarebytes nu utan att hitta något...

Ta bort allting (allt som inte är absolut nödvändigt) från autostart och starta om datorn. Fungerar det utan problem, aktivera ett par saker som du anser vara nödvändiga. Fortsätt så tills du hittat vad som orsakar problemet.

Körde du Malwarebytes under felsäkert läge? Glöm inte att även köra Hitman Pro.
Citera
2012-09-09, 08:30
Medlem
borrizs avatar
Vet du någorlunda när ditt Java började skena ?
I så fall kan du testa med att återställa datorn till en tidpunkt innan problemet uppstod.
Citera
2012-09-09, 12:35
Medlem
Mango123456s avatar
Citat:
Ta bort allting (allt som inte är absolut nödvändigt) från autostart och starta om datorn. Fungerar det utan problem, aktivera ett par saker som du anser vara nödvändiga. Fortsätt så tills du hittat vad som orsakar problemet.

Körde du Malwarebytes under felsäkert läge? Glöm inte att även köra Hitman Pro.

Nääe körde inte Malwarebytes under felsäkert läge, skall pröva att köra med Hitman Pro också. Ska pröva att ta bort autostart tills jag hittar problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Vet du någorlunda när ditt Java började skena ?
I så fall kan du testa med att återställa datorn till en tidpunkt innan problemet uppstod.

Vet ej när det började. Jag har köpt ett nytt grafikkort för 3 veckor sen men Java höll på såhär redan innan det kommer jag ihåg.

Edit: Nu har jag skannat igenom datorn med Hitman Pro och hittade ingenting heller.
Senast redigerad av Mango123456 2012-09-09 kl. 13:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in