Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-09-08, 23:58
Medlem
ZhongNanHais avatar
hej
om man köper en massa musik på itunes, men sedan tröttnar, kan man sälja den vidare, begagnad så att säga? kanske en dum fråga, men är den verkligen så dum? allt annat man köper kan man ju sälja vidare begagnat, varför skulle mjukvara vara någon skillnad?
Citera
2012-09-09, 00:07
Medlem
soers avatar
Jag har inget svar men jag håller med om att det är intressant. Det samma gäller ju för programvara. Förr fick man en CD-skiva och ett konvolut med en licensnyckel som man kunde sälja vidare, nu köper man program (och till och med hela operativsystem) i App Store och programmet blir kopplat till mitt personliga konto. För Angry Birds och andra småprogram för en femtiolapp är det inget problem, men program som Final Cut Pro (2 299 kr) skulle nog många vilja sälja när det kommer ny version.
Citera
2012-09-09, 00:07
Medlem
SadantElivets avatar
inspirerad av bruce willis lr?
Citera
2012-09-09, 00:38
Bannlyst
Intressant frågeställning. Tycker det borde vara lagligt att sälja vidare musiken, men tänk dig följande scenario:

Du köper några skivor på iTunes, som du bestämmer dig för att sälja vidare. Personen som köper musiken bestämmer sig för att lägga ut musiken på The Pirate Bay men tänker inte tanken på att plocka bort dina personuppgifter som ligger sparade i musikfilerna. Varje gång någon laddar ner musiken så kommer ditt namn stå i informationen om musikfilerna. Om nu IFPI eller någon annan intresseorganisation bestämmer sig för att spåra personen som lagt upp musiken så kan du nog räkna med ett besök...
Citera
2012-09-09, 01:15
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losingyou
Intressant frågeställning. Tycker det borde vara lagligt att sälja vidare musiken, men tänk dig följande scenario:

Du köper några skivor på iTunes, som du bestämmer dig för att sälja vidare. Personen som köper musiken bestämmer sig för att lägga ut musiken på The Pirate Bay men tänker inte tanken på att plocka bort dina personuppgifter som ligger sparade i musikfilerna. Varje gång någon laddar ner musiken så kommer ditt namn stå i informationen om musikfilerna. Om nu IFPI eller någon annan intresseorganisation bestämmer sig för att spåra personen som lagt upp musiken så kan du nog räkna med ett besök...

ja men alltså det som säljs blir ju rätten att ladda ner /lyssna på musiken från itunes. jag säljer dem ju inte genom att skicka dem som mp3filer på mailen direkt =). dvs en transaktion mellan itunes-konton i utbyte mot pengar...
Citera
2012-09-09, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
ja men alltså det som säljs blir ju rätten att ladda ner /lyssna på musiken från itunes. jag säljer dem ju inte genom att skicka dem som mp3filer på mailen direkt =). dvs en transaktion mellan itunes-konton i utbyte mot pengar...

Det där är knappast som något som Apple eller skivbolagen kommer stödja, det kan jag lova dig.
Citera
2012-09-09, 01:55
Medlem
Samurai7s avatar
Eftersom du inte äger musiken som du köper på iTunes så kan du inte sälja dina låtar. Tror att det står skrivet i Apples användaravtal.
Citera
2012-09-09, 02:01
Medlem
SadantElivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samurai7
Eftersom du inte äger musiken som du köper på iTunes så kan du inte sälja dina låtar. Tror att det står skrivet i Apples användaravtal.

m det var väl det bruce willis skulle stämma apple för, eftersom man tydligen betalar för att låna låtarna och därmed inte äger dem så kunde barnen inte ärva hans kollektion av låtar... ait?
Citera
2012-09-09, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
hej
om man köper en massa musik på itunes, men sedan tröttnar, kan man sälja den vidare, begagnad så att säga? kanske en dum fråga, men är den verkligen så dum? allt annat man köper kan man ju sälja vidare begagnat, varför skulle mjukvara vara någon skillnad?

Man kan sälja allt man vill så länge det finns en marknad. Kortfattat: Nej!
Citera
2012-09-11, 11:52
Medlem
Nazists avatar
Kan kan man, men ingen vill nog köpa dem. Vilket är märkligt egentligen, en aac-fil blir ju inte direkt repig med tiden om man säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in