2012-09-08, 21:42
Medlem
MauroSpockos avatar
Är lite sugen på att smaksätta vodka med te. Vilka proportioner ska man använda? Säg att man har en sjuttis, hur mycket te (vanligt typ earl grey eller något) blir lagom, och hur länge ska man låta det dra?

Har en bekant som gjorde detta, men med alldeles för mycket te, eller om han lät det stå för länge, så det blev dunderlaxerande. Och det vill man ju inte.
Citera
2012-09-08, 21:48
Medlem
Goldmanns avatar
Det är väl bara att smaka sig fram. Beror på hur mkt teblad du häller i. Verkar fö rätt märkligt experiment. Brygg en kanna te o hall spriten i koppen. Tror du sabbar vodkan med tebladen. Blir lätt för mkt.
Citera
2012-09-08, 21:48
Medlem
Haubits77Bs avatar
Grönt te är nog att föredra i detta fall.
Citera
2012-09-09, 10:45
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Det är väl bara att smaka sig fram. Beror på hur mkt teblad du häller i. Verkar fö rätt märkligt experiment. Brygg en kanna te o hall spriten i koppen. Tror du sabbar vodkan med tebladen. Blir lätt för mkt.
Nja, smaka sig fram känns vanskligt. Teblad, jag vet inte om du menar hela blad då? För jag hade tänkt vanliga tepåsar, alternativt lösviktste som man låter ligga i filter eller tekula.

Brygga te som vanligt och hälla på sprit blir väldigt utspätt, det är inte det jag är ute efter. Jag vill ha starksprit som smakar te, bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Okej! Varför? Du verkar kunnig, har du provat det här?
Citera
2012-09-09, 10:45
Bannlyst
Citat:
Varför? Grönt te har ju en tendens att bli bitter i smaken om den drar längre än några minuter.

Låter mer som att en eller ett par påsar iste skulle fungera bättre. Att bara skicka i teblad vore ju som att skapa sin egen form av akvavit och då finns det ju annat som är godare/roligare att lägga i.
Citera
2012-09-09, 17:03
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McIlroy
Låter mer som att en eller ett par påsar iste skulle fungera bättre. Att bara skicka i teblad vore ju som att skapa sin egen form av akvavit och då finns det ju annat som är godare/roligare att lägga i.
Men iste är ju en helt annan grej, det smakar ju ungefär lika mycket te som skumbanan smakar banan.

Alltså, det blir kanske inte så gott men jag tänker att det är värt 200 spänn att ha provat någon gång i livet så man ser hur det blir. Men när jag ändå gör det vill jag att det ska bli så bra som möjligt. Har du någon gissning om hur mycket te man ska köra? Å ena sidan ska det inte bli laxerande och hälsovådligt, å andra sidan ska det helst smaka så mycket att det går att dricka oblandat.
Citera
2012-09-09, 17:44
Medlem
Haubits77Bs avatar
Tänkte att det gröna teet är mer naturligt än det svarta, och därmed färre biprodukter.
Citera
2012-09-09, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Men iste är ju en helt annan grej, det smakar ju ungefär lika mycket te som skumbanan smakar banan.

Alltså, det blir kanske inte så gott men jag tänker att det är värt 200 spänn att ha provat någon gång i livet så man ser hur det blir. Men när jag ändå gör det vill jag att det ska bli så bra som möjligt. Har du någon gissning om hur mycket te man ska köra? Å ena sidan ska det inte bli laxerande och hälsovådligt, å andra sidan ska det helst smaka så mycket att det går att dricka oblandat.
Hälsovådligt tror jag åtminstone inte att det blir. Laxerande har jag ingen aning om. Skulle gissa på att Earl Grey eller Lapsang souchong ger mest tydligt smak. Och jag föreslår att du följer färgen, den borde ju kunna indikera styrkan i téet precis som den gör när man blandar med vattnet. Vill du fylla med teblad som ska kunna ligga kvar i alkoholen så krävs det nog inte så mycket. Rooibos kanske skulle kunna funka bra också med sin honungsliknande smak.
Citat:
Tänkte att det gröna teet är mer naturligt än det svarta, och därmed färre biprodukter.
Det kan tänkas att bitter- och beskämnena i det gröna téet inte fäller ut på samma sätt när det löses i alkohol. TS kan ju testa med en mindre mängd sprit först.
Citera
2012-09-09, 18:06
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McIlroy
Hälsovådligt tror jag åtminstone inte att det blir. Laxerande har jag ingen aning om. Skulle gissa på att Earl Grey eller Lapsang souchong ger mest tydligt smak. Och jag föreslår att du följer färgen, den borde ju kunna indikera styrkan i téet precis som den gör när man blandar med vattnet. Vill du fylla med teblad som ska kunna ligga kvar i alkoholen så krävs det nog inte så mycket. Rooibos kanske skulle kunna funka bra också med sin honungsliknande smak.
Rooibos låter gott!

När jag väl kommit på idén att googla på engelska hittade jag den här sidan, där det finns recept. Jag tror jag utgår från dem, men kanske höftar lite också. Kan vara en bra idé att ha i lite socker kanske, som det står där.
Citera
2012-09-09, 18:29
Medlem
gurkmajjas avatar
I te ska du ha rom. Vad är det för dumheter att blanda vodka och te? Vodka ska drickas ren och iskall. Då krävs kvalitetsvodka som ex vis stoli elite.
Citera
2012-09-09, 18:48
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Rooibos låter gott!

När jag väl kommit på idén att googla på engelska hittade jag den här sidan, där det finns recept. Jag tror jag utgår från dem, men kanske höftar lite också. Kan vara en bra idé att ha i lite socker kanske, som det står där.

Rooibos är dock egentligen inte te. Jag skulle köra på grönt te om jag ville ha tevodka. Provsmaka med jämna mellanrum så att det inte blir beskt. Svart te skulle kunna funka men färgen kommer inte se aptitlig ut.
Citera
2012-09-09, 19:38
Medlem
Thuures avatar
Erkänn, du vill göra detta endast för att kunna dra (den mycket tråkiga) ordvitsen att du "dricker T-sprit"?

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in