2012-09-08, 14:49
Bannlyst
Goddag!

Jag har läst:
* Grundläggande matematisk analys: En variabel. (derivata/intergraler på högskoleingenjörs nivå)
* Grundläggande linjär algebra. (högskoleingenjörsnivå)

Nu säger min lärare att jag måste läsa 15p matte extra för att få behörighet för en robotteknik och regelteknik. Det är ett masterprogram på 120p.

Jag måste även läsa till 7.5p av matematisk statistik.
Du vill jag be er om tips vad man ska läsa för typ av matematik?

Här är alla kurser
http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/amne/?code=MA1

http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/amne/?code=MS1

http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=TAROM

/ Winston D Thackeray

(OBS! Moderator får inte flytta tråden. Det här handlar om snack om matematik).
Senast redigerad av The-Wise-Gentleman 2012-09-08 kl. 15:25.
Citera
2012-09-08, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wise-Gentleman
(OBS! Moderator får inte flytta tråden. Det här handlar om snack om matematik).

Haha, den här uppmaningen tror jag aldrig att jag sett förut Vidare skulle jag säga att den faktiskt är felplacerad, frågan har ingenting med matematik att göra utan behörigheter vilket gör att Utbildning och Studier passar bättre.

Men för att gå lite ont så skiljer det sig så mycket mellan skolor och program att egentligen bara en studievägledare kan svara på din frågan. I kort handlar det dock, precis som jag skrev i din tidigare tråd om att högskoleingenjörens matematik inte är i närheten nog heltäckande. Flervariabeln saknar ni också, och den brukar krävas likså den matematiska statistiken.

Du verkar dock på tok för dum för högre studier än högskoleingenjör och gör nog bäst i att lägga ner alla sådana planer
Citera
2012-09-08, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Haha, den här uppmaningen tror jag aldrig att jag sett förut Vidare skulle jag säga att den faktiskt är felplacerad, frågan har ingenting med matematik att göra utan behörigheter vilket gör att Utbildning och Studier passar bättre.

Men för att gå lite ont så skiljer det sig så mycket mellan skolor och program att egentligen bara en studievägledare kan svara på din frågan. I kort handlar det dock, precis som jag skrev i din tidigare tråd om att högskoleingenjörens matematik inte är i närheten nog heltäckande. Flervariabeln saknar ni också, och den brukar krävas likså den matematiska statistiken.

Du verkar dock på tok för dum för högre studier än högskoleingenjör och gör nog bäst i att lägga ner alla sådana planer

Jag planerar bara lite. Jag är intresserad av robotteknik, men jag vet inte om jag ska ge mig på den.
Annars är jag nöjd med 3 års studier. Men som sagt så planerar jag bara. Det är högst troligt att jag inte väljer den.

/ Winston D Thackeray
Citera
2012-09-09, 20:52
Medlem
Elcazatrofeos...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wise-Gentleman
Goddag!
Nu säger min lärare att jag måste läsa 15p matte extra för att få behörighet för en robotteknik och regelteknik. Det är ett masterprogram på 120p.

Transformteori skulle nog vara nyttigt iaf...
Citera
2012-09-09, 23:09
Bannlyst
Välj kurser som har koppling till delar utanför matematiken, ex.vis. programmering, elektronik eller inbyggda system.

Transformmetoder, 7.5 hp: Tycker jag är en vettig kurs, där lär du dig mycket som du kan ha användning av så som fourier/laplace/z-transformer. Utöver den så skulle jag läst flervarabeln, nu vet jag inte hur tuff den är i Umeå men den är väldigt givande oberoende av vad du ska göra i framtiden och är antagligen ditt bästa alternativ.
Citera
2012-09-10, 01:14
Medlem
"Differentialekvationer och flervariabelanalys" ar viktigt for i princip allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in