Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-09-08, 01:10
Medlem
Janathans avatar
Hallå!
Har ett problem med min nya dator som kom hem för 2 veckor sedan. Har installerat FL Studio 10, ett ljudkort, synth och 2 krk-monitorer.
Mitt problem är att när jag har använt FL i 10-15 min så dör datorn och det kommer upp en så kallad "bluescreen"/"blåskärm".
Vad fan är fel?

Ungefär så ser den ut: http://ibadkadabrak.files.wordpress.com/2011/08/bluescreen-windows-7.png
Citera
2012-09-08, 01:16
Medlem
Skezs avatar
Kan inte ge dig något mer tips än att ta en bild på blåskärmen och börja söka efter det som står på den. Har själv aldrig varit med om att FL Studio gett mig blåskärm.
Citera
2012-09-08, 01:19
Medlem
vonOlofs avatar
Kolla även i officiella FL-tråden om problemet verkar känt.
Citera
2012-09-08, 01:40
Medlem
Janathans avatar
Tack för hjälpen hörni, men det verkar inte vara FL som det är fel på. Fick precis en ny bluescreen när jag stängde ner Spotify...
Vad är det som händer?!
Citera
2012-09-08, 01:47
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janathan
Fick precis en ny bluescreen när jag stängde ner Spotify...
Vad är det som händer?
Googla som sagt på felkoderna i blåskärmen, kan ju vara t ex minnesfel eller graffafel eller kanske i sammanhanget mest troligt ljudkortsfel som strular till det.

Kanske löser sig med drivrutinsuppgraderingar om det inte är något fel på hårdvaran.

Kolla även loggboken för att se om något alarmerande har detekterats.
Citera
2012-09-08, 13:11
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janathan
Hallå!
Har ett problem med min nya dator som kom hem för 2 veckor sedan. Har installerat FL Studio 10, ett ljudkort, synth och 2 krk-monitorer.
Mitt problem är att när jag har använt FL i 10-15 min så dör datorn och det kommer upp en så kallad "bluescreen"/"blåskärm".
Vad fan är fel?

Ungefär så ser den ut: http://ibadkadabrak.files.wordpress.com/2011/08/bluescreen-windows-7.png

Ser den ut ungefär så, eller ser den ut så? Utan den exakta felkoden går det inte att hjälpa dig mer.
Citera
2012-09-14, 16:47
Medlem
Janathans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
Ser den ut ungefär så, eller ser den ut så? Utan den exakta felkoden går det inte att hjälpa dig mer.

Men grejen är att jag inte ens hinner läsa vad som står på blåskärmen för datorn startar om sig själv efter ca 3 sekunder med blåskärm.
Kändes till en början som att den gav upp när den fick börja tänka lite (liksom när datorn går upp i varv. Räcker med hur lite som helst bara den ökar tempo lite) men känns ju inte rimligt på en sådan ny datorn?
Kan det vara nån ofattbar spärr i systemet som hindrar mig göra saker för den tror att den blir angripen?
Ös på med förslag och, förhoppningsvis, lösningar!
Citera
2013-03-21, 21:19
Medlem
M40A3s avatar
Necrobumpar den här tråden.

Ta en bild om du inte har löst det. Jag får felkod 0x124 från idag, någon som har koll på vad det kan vara?
Citera
2013-03-21, 23:32
Medlem
Skezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M40A3
Necrobumpar den här tråden.

Ta en bild om du inte har löst det. Jag får felkod 0x124 från idag, någon som har koll på vad det kan vara?
Verkar tyda på ett hårdvarurelaterat problem.

Har du överklockat något? Om inte skulle jag börja med att uppdatera alla drivrutiner till fysiska saker. Är dem redan uppdaterade kan du testa starta datorn med ett av minnena i åt gången (om du har fler vill säga) och testa dem enskilt för att se om det är något av dem som spökar. Testa även samma minne i de olika slotsen för att se om det kan vara ingångarna det är fel på.

Om du har möjlighet testa olika delar för sig, det är ett jävla klydd och ofta är det skönare att bara formatera
Citera
2013-03-24, 12:35
Medlem
M40A3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skez
Verkar tyda på ett hårdvarurelaterat problem.

Har du överklockat något? Om inte skulle jag börja med att uppdatera alla drivrutiner till fysiska saker. Är dem redan uppdaterade kan du testa starta datorn med ett av minnena i åt gången (om du har fler vill säga) och testa dem enskilt för att se om det är något av dem som spökar. Testa även samma minne i de olika slotsen för att se om det kan vara ingångarna det är fel på.

Om du har möjlighet testa olika delar för sig, det är ett jävla klydd och ofta är det skönare att bara formatera

GPU och CPU överklockade. Saken är den att alla spel och så fungerar, vilket är skumt...

Memtest säger att båda minnena funkar precis som de ska.

GPU overclock gör ingen skillnad, har testat detta då det är enkelt att bara stänga av Overdrive i kontrollpanelen.

Får väl testa att underklocka CPU'n lite härnäst.
Citera
2013-03-24, 13:01
Medlem
Skezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M40A3
GPU och CPU överklockade. Saken är den att alla spel och så fungerar, vilket är skumt...

Memtest säger att båda minnena funkar precis som de ska.

GPU overclock gör ingen skillnad, har testat detta då det är enkelt att bara stänga av Overdrive i kontrollpanelen.

Får väl testa att underklocka CPU'n lite härnäst.
Testa starta med FL (extended memory).exe
Citera
2013-03-24, 14:10
Medlem
M40A3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skez
Testa starta med FL (extended memory).exe

Will do! Som admin eller bara vanligt?
Citera
  • 1
  • 2