2012-09-07, 23:21
Medlem
Hej!

Ska nu beställa in en del wellpapp med tryck på. Närmare bestämt 4-färgs offsettryck.
Det är obestruken wellpapp det ska tryckas på som det ser ut just nu.

Säljaren rekommenderar en bestruken yta då det ska bli bättre. Självklart förstår jag att det blir bättre,
men blir det så mycket bättre att det är värt den extra pengen? det skiljer ungefär 20öre per exemplar.

Jag vet till exempel att vanliga dags-/kvällstidningar inte har bestruken yta och behöver inte bättre tryck än vad som är i metro, men det får inte vara sämre heller. Dock så trycks tidningarna på ett ganska ljust papper

Så min fråga egentligen är om offsettryck på brun wellpapp kan mäta sig med tidningarnas tryck?
Det är alltså bilder i färg som ska tryckas.

Oerhört tacksam för svar!
Citera
2012-09-09, 19:37
Medlem
Deliras avatar
Problemet kommer snarare bli att den bruna wellpappen kommer att ställa till färgerna något alldeles. Som jag ser det skulle du behöva trycka en vit grund för att få till vettiga färger om du nu bryr dig om det.

Obestruket eller bestruket ser jag inte att det har någon relevans överhuvudtaget däremot, men det finns de här som jobbar mer med tryck/-erier än vad jag gör.

Sedan är det svårt att ställa sig till priset när du inte nämner antal, ska du trycka 200.000 ex är ju 20 öre en signifikativ kostnad, ska du trycka 1000 ex kanske du kan leva med det?
Citera
2012-09-10, 01:41
Medlem
gottmospahedens avatar
Delira har helt rätt; Post-press kommer inte bli perfekt ifall du väljer snål-varianten (ekonomi-varianten?).

Hur mång ex. har du tänkt dig?
Citera
2012-09-13, 13:56
Medlem
Det är 100 000 ex som ska tryckas.

Men det verkar ha löst sig, tog kontakt med annan leverantör där vi kör med kartong med bestruken vit yta där jag dessutom fick det aningen billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in