2010-12-05, 08:08
Medlem
NyanNyans avatar
Har inget emot finnar, men förstår inte myten om deras rena germanskhet, mycket slavisk och samisk blandning i Finland.
Citera
2012-03-27, 22:26
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_evil
Jag är lite tveksam till detta. Finlandssvenskarna är väl ganska germaniska förvisso men Finland känns ändå skumt på något sätt.

Ska de få vara med i klubben?

Är det en renoldad Skandinavisk union kan vi inte ha med några finnpajsare, men i en Nordisk vilket är mycket bättre har finland en given plats.

Och egentligen är det ju bara två ord för samma sak.
Citera
2012-03-27, 22:42
Medlem
Innan genetiksnacket spårar ur fullständigt kan man betänka att den finsktalande befolkningen i västra finland (egentliga finland, satakunta och finska österbotten) överlag har en stor mängd skandinaviska gener, m.a.o dom är närmare släkt med rikssvenskar än med sina språkfränder i östra finland.
Detta beror till stor del på förrädaren Elias Lönnrot och hans finsknationalistiska väckelse på 1800-talet som gjorde att en stor del av den svenska befolkningen i dessa landskap efter påtryckningar och predikan förfinskade sina namn och bytte språk.

De modiga som vågade "stand their ground" och säga emot vansinnet finns idag kvar som den finlandssvenska befolkningen...
Citera
2012-03-27, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vortur
Finland tillhör inte hemma i den skandinaviska staten, anslutningen skulle fördärva den skandinaviska genpoolen och den germanska identiteten.
Om du är har rötter i antingen Svealand eller Norrland, så blev din "germanska identitet" fördärvad för ett bra tag sedan.
Citera
2012-03-28, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anakronistisk
Om du är har rötter i antingen Svealand eller Norrland, så blev din "germanska identitet" fördärvad för ett bra tag sedan.
Och hur hade du tänkt dej det där och med vilken "fördärvning"?
Citera
2012-03-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RejtoBert
Och hur hade du tänkt dej det där och med vilken "fördärvning"?
Vortur menade att skandinavisk blandning med finnar skulle fördärva hans och det svenska folkets "germanska identitet". Jag implicerade att om han hade rötter i antingen Norrland och/eller Svealand, så har hans "germanska identitet" varit fördärvad under ett ganska bra tag då det länge har skett ett betydande genflöde mellan Finland och Norrland samt Svealand.

De enda rasrena svenskarna är dem från Götaland i allmänhet och sydsvenskarna (skåningarna, hallänningarna och blekingarna) i synnerhet.
Citera
2012-03-28, 19:08
Bannlyst
Citat:
Vortur menade att skandinavisk blandning med finnar skulle fördärva hans och det svenska folkets "germanska identitet". Jag implicerade att om han hade rötter i antingen Norrland och/eller Svealand, så har hans "germanska identitet" varit fördärvad under ett ganska bra tag då det länge har skett ett betydande genflöde mellan Finland och Norrland samt Svealand.

De enda rasrena svenskarna är dem från Götaland i allmänhet och sydsvenskarna (skåningarna, hallänningarna och blekingarna) i synnerhet.
Finns lika mycket finnar i skåne som i Stockholm så din tes funkar dåligt. Dessutom så är svearna germaner och inte samer sirru.

Så glöm din fantasi om att du och dina skånevänner är mer germanska än svearna. Och för att ytterligare visa på att du har fel så är det faktiskt så att västfinnar är germaner då de kommer från Sverige och inte från karelen. Och vet du inte skillnaden på en finlandssvensk och en karelare så tycker jag faktiskt lite synd om dig.
Citera
2012-03-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RejtoBert
Finns lika mycket finnar i skåne som i Stockholm så din tes funkar dåligt. Dessutom så är svearna germaner och inte samer sirru.

Så glöm din fantasi om att du och dina skånevänner är mer germanska än svearna. Och för att ytterligare visa på att du har fel så är det faktiskt så att västfinnar är germaner då de kommer från Sverige och inte från karelen. Och vet du inte skillnaden på en finlandssvensk och en karelare så tycker jag faktiskt lite synd om dig.
Du är uppenbarligen helt obildad när det kommer till genetik, Sveriges historia och lingvistik. Jag avslutar den här diskussionen då det är helt meningslöst att hålla den vid liv.
Citera
2012-03-28, 19:43
Bannlyst
Citat:
Du är uppenbarligen helt obildad när det kommer till genetik, Sveriges historia och lingvistik. Jag avslutar den här diskussionen då det är helt meningslöst att hålla den vid liv.
Så går det när skåningen förlorar!

Och varför blandar du in språkvetenskap? Jag pratar om den asiatiska haplopgrupp som karelare, savolaxare och ingrer tillhör och de är allt annat än samma som norrlänningar, svear och finlandssvenskar som är germaner. Vad är det du inte förstår?
Citera
2012-03-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Innan genetiksnacket spårar ur fullständigt kan man betänka att den finsktalande befolkningen i västra finland (egentliga finland, satakunta och finska österbotten) överlag har en stor mängd skandinaviska gener, m.a.o dom är närmare släkt med rikssvenskar än med sina språkfränder i östra finland.
Detta beror till stor del på förrädaren Elias Lönnrot och hans finsknationalistiska väckelse på 1800-talet som gjorde att en stor del av den svenska befolkningen i dessa landskap efter påtryckningar och predikan förfinskade sina namn och bytte språk.

De modiga som vågade "stand their ground" och säga emot vansinnet finns idag kvar som den finlandssvenska befolkningen...

Ja Elias var en vad man på gatusvenska betecknar som en "horunge" eller förrädare på finare. Tycker synd om skiten era östra bröder fått stå ut med.
Citera
2012-03-28, 20:37
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeman
Finnar har egentligen inget gemensamt med andra skandinaver,dom har konstigt språk, inte vikingar och slaviska gener
Förutom att Sverige och Finland har varit samma land
Citera
2012-03-28, 23:58
Medlem
Jag ber att få korrigera mig själv, Lönnrot var inte den pådrivande förfinskaren lika mycket som hans forskningsresultat kom att bilda stommen för förfinskningsrörelsen. Denna leddes emellertid av J.V Snellman som ironiskt nog föddes i Stockholm...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in