2012-09-07, 12:00
Medlem
Nyligen började jag studera språk på universitet och står nu inför en ny utmaning - nämligen hur man tar anteckningar. Jag är närmast uppvuxen med engelska och spenderade aldrig någon tid på övriga språk (läste tyska & spanska) under skoltiden vilket gjort att jag aldrig försökt lära mig ett språk.

I andra ämnen brukar jag fokusera på nyckelord och skriva sammanfattningar om dessa men en titt i grammatikboken ger känslan av att varje mening är lika viktig. T.ex. vid a gäller x och vid b gäller y förutom om det är b.2 för då gäller x om det inte är torsdag för då gäller xy. Sedan listas en handfull undantag på varför tidigare regler inte gäller.

Frågan är - hur tar man sig an utmaningen? Finns det någon vettig metod jag har missat eller handlar det helt enkelt om att läsa sida efter sida för att sedan börja om från början och repetera?

Funderar även på glosor där jag använder Anki för att få s.k. flashcards att träna på. Är det infinitiv-formen man pluggar in eller försöker man lära sig att ta tema på dem (låter vettigast)?
Citera
2012-09-07, 13:23
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducedo
Nyligen började jag studera språk på universitet och står nu inför en ny utmaning - nämligen hur man tar anteckningar. Jag är närmast uppvuxen med engelska och spenderade aldrig någon tid på övriga språk (läste tyska & spanska) under skoltiden vilket gjort att jag aldrig försökt lära mig ett språk.

I andra ämnen brukar jag fokusera på nyckelord och skriva sammanfattningar om dessa men en titt i grammatikboken ger känslan av att varje mening är lika viktig. T.ex. vid a gäller x och vid b gäller y förutom om det är b.2 för då gäller x om det inte är torsdag för då gäller xy. Sedan listas en handfull undantag på varför tidigare regler inte gäller.

Frågan är - hur tar man sig an utmaningen? Finns det någon vettig metod jag har missat eller handlar det helt enkelt om att läsa sida efter sida för att sedan börja om från början och repetera?

Funderar även på glosor där jag använder Anki för att få s.k. flashcards att träna på. Är det infinitiv-formen man pluggar in eller försöker man lära sig att ta tema på dem (låter vettigast)?

Vilket språk läser du? Finns det många tabeller och listor ska du i första hand inrikta dig på dessa. Sedan gäller det att repetera många gånger. Om du läser en bit grammatik eller övar ord ska du första gången lära in dem så att du har ett hum om vad det handlar om. Du behöver inte kunna allt direkt. Andra gången kommer du minnas en del, men behöva repetera ganska mycket. Efter 4-5 gånger har det mesta satt sig. Låt det gärna gå från morgon till kväll eller kanske ett helt dygn mellan övningstillfällena.
När du känner att allt sitter kan öva igen någon gång i veckan. Till slut behövs det inte längre heller.
Citera
2012-09-07, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Vilket språk läser du?

Det är tyska så jag kan en del ord sedan högstadiet men grammatikdelen är, för mig, ny.
Citera
2012-09-07, 15:04
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducedo
Det är tyska så jag kan en del ord sedan högstadiet men grammatikdelen är, för mig, ny.

Ok, då råder jag dig att plugga in kasus/genus-tabellen utantill och att även lära dig alla prepositionsramsor och vilka kasus de styr. Ett allmänt tips till alla som ska lära sig tysk grammatik är att verkligen ta reda på vad kasus innebär. Då får man mer förståelse för varför vissa ord måste ändra form.
Citera
2012-09-07, 15:34
Medlem
SamsonZs avatar
Jag förutsatte först att TS syftade på att föra anteckningar under lektionstid/föreläsning. Det visar sig dock att det handlar om att göra sammanfattningar av texter. En grammatikboks innehåll är redan verkligt komprimerat, utan några onödiga utsvävningar, så det blir svårt att komprimera ytterligare. Det du menar med separata "anteckningar" är nog vad många gör med understrykningspenna, dvs markera det allra viktigaste. Tysk grammatik får man tyvärr råplugga och banka in. Genvägar finns knappast i detta fall, såvida man inte kan så pass mycket tyska att man kan lita på sitt språköra och sin språkkänsla mer än på sina kunskaper om teoretisk grammatik.
Senast redigerad av SamsonZ 2012-09-07 kl. 15:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in