2005-03-27, 23:41
Medlem
Profaxs avatar
Alla säger att det är så bra att kunna många språk. Jag talar 4 språk och förstår 6. Hur, eller i vilken utbildning kan man dra nytta av det?
Citera
2005-03-28, 01:25
Medlem
Bopos avatar
Skulle ju vara i någon tolkutbildning i så fall...

Själv snackar jag flytande; svenska, engleska, tyska, spanska, rumänska och förstår en hel del andra såsom italienska, danska och portugisiska
Citera
2005-03-28, 01:43
Medlem
Vad är du intresserad av? Utbilda dig till något som du är intresserad av, i det yrket kommer du sedan kunna ha stora fördelar i en allt med gloabliserad värld, jobba utomland, plugga utomlands...Med språkkunskaper ökar dina valmöjligheter enormt.
Citera
2005-03-28, 03:03
insomnias avatar
Språk har man användning av i allmänhet. Tolk är det första som dyker upp i skallen. För militären tex. Översätta dokument och dyl.
Citera
2005-03-28, 12:16
Medlem
Kryptografens avatar
Något inom turism?

/Kryptografen
Citera
2005-03-28, 13:10
Medlem
zizacons avatar
nyfiken fråga, hur har du lärt dig så många språk? Några bra knep?
Citera
2005-03-28, 14:26
Medlem
ÄlskaMigs avatar
tolk och översättare så klart. sen kan du ju plugga vidare med inrikting på ett eller två språk och få forskarkompetens (rekomenderar INTE denna utbildning om du int eär extremt intresserad av språk!)
Citera
2005-03-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptografen
Något inom turism?

/Kryptografen

Man behöver inte vara något språk geni för att jobba inom turism. Då det oftast räcker med engelska och tyska.
Citera
2005-03-28, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Alla säger att det är så bra att kunna många språk. Jag talar 4 språk och förstår 6. Hur, eller i vilken utbildning kan man dra nytta av det?

Vad då utbildning Ge dig ut i arbets livet om du kan flera språk.
Citera
2005-03-29, 00:00
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Vad är du intresserad av? Utbilda dig till något som du är intresserad av, i det yrket kommer du sedan kunna ha stora fördelar i en allt med gloabliserad värld, jobba utomland, plugga utomlands...Med språkkunskaper ökar dina valmöjligheter enormt.
Om vi låtsas att jag utbildar mig till ingenjör, socionom eller nått liknande. Tror du att man kan få chansen att jobba utomlands då? Det känns som att den chansen är mycket liten :/.

Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
nyfiken fråga, hur har du lärt dig så många språk? Några bra knep?

hehe, ingen aning. Res till det landet där dom talar språket du vill lära dig. Det är förmodligen det bästa.

Citat:
Ursprungligen postat av Manta Atlantica
Vad då utbildning Ge dig ut i arbets livet om du kan flera språk.
?
Citera
2005-03-29, 00:51
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Om vi låtsas att jag utbildar mig till ingenjör, socionom eller nått liknande. Tror du att man kan få chansen att jobba utomlands då? Det känns som att den chansen är mycket liten :/.

1. Språk kan du alltid få nytta av vart du än jobbar.
2. Jag tror du underdriver chansen att få ett jobb utomlands som ingengör.
Jag har många klasskamrater som siktar på att komma utomlands och jobba, vad som händer sedan är väl iofs en annan fråga.
Citera
2005-03-29, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax

Spårk kan du ju alltid använda dig av, oavsett vad du utbildar dig till. Ingenjör i synnerhet då utbildningarna är liknande inom EU. Socionom är kanske lite mer obetydligt med språk för att komma utomlands som socionom, inte speciellt vanligt skulle jag tro.

Men språk är en tillgång, något som gör att arbetsgivare skulle vilja anställa dig istället för någon annan, då du besitter en tillgång som han inte gör, dvs. språkkunskaper. I och med EU ökar också användningen av olika språk i officiella dokument, främst engeska, tyska och franska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in