• 2
  • 3
2012-09-08, 14:26
Medlem
zepofans avatar
Visst kan man göra en hjulinställning själv, man kan också göra enklare operationer hemma i köket med en morakniv, men räkna inte med något bra resultat om du saknar både kunskap och utrustning.

Toe-in går att mäta med ett vanligt måttband, men om du vill veta vilket av hjulen det är som står fel krävs det andra instrument. Ska man sedan justera in så att alla hjul spårar krävs ytterligare en nivå högre på instrumenten.

Förr, när bilarna till största delen var bakhjulsdrivna, justerades i princip bara toe-in. De andra vinklarna var mer eller mindre fasta och det var heller inte särskilt snäva toleranser, 1-3 mm var helt OK och båda hjulen justerades med en justering. En framhjulsdriven bil skall justeras en aning toe-out eller så nära noll som möjligt och att göra detta utan att använda vridplattor som avlastar spänningen i däck och leder är i princip omöjligt. Till detta kommer kontroll och justering av camber och caster.

Man kan ju också fråga sig varför verkstäder investerar tiotusentals kronor i instrument om det hade gått att få samma resultat med ett par plankbitar och ett måttband.
Citera
2012-09-08, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrdonaut
Okje. ja, den var jävligt sne även när jag köpte den men den drog mindre åt höger då. Funderade på att bara ta loss ratten och sätta den rakt men det kanske inte blir rätt?

Hur viktigt är det att det är HELT plant på marken?

Har inte bilen airbag i ratten, kan du ju lossa och ställa den rätt när du fått till inställningarna.

För att mäta/justera toe har det inge betydelse om marken är plan, det är om ska kolla camber.

Efter justering är det viktigt att ställa ner bilen, rulla den bakåt och framåt en bit för att hjulen inte ska vara i spänn.

Håll reda på oxå hur mycket du skruvar på styrstaget. Om du tex konstaterar att du har 5 mm toeut, prova då att justera 1 varv på ett styrstag (dra åt muttrarna), ställ ner, rulla, gör en ny mätning. Om du nu har 3 mm vet du att ett varv gav 2 mm, och du kan justera 1 varv till och det borde vara bra.

Med snöre kan du ju oxå konstatrera villket hjul som står snett, med ett måttband kan du kolla avståndet mellan fram och bakhjul, nått framhjul kanske är inslaget, då får du kanske byta nån bärarm eller nått.
Citera
2012-09-08, 17:16
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Och det har jag frågat?

Frågade om man kunde göra det över huvud taget. Vet du inte HUR man gör så är det ingen ide att du svarar heller.
Jag vet hur man gör, beroende på hur bilen är uppbyggd. Vissa bilar kan man ställa allt korrekt o vissa bilar enbar genom att utnyttja glappen som finns i hål. Inget svårt alls.
Go ahead o skruva på. Redovisa gärna resultatet. Det är egentligen inte spec noga. Oftast är toleranserna så stora som 0.06 grader. Klart som fan. Det fixar du. Ut o skruva nu. Allt går..
Citera
2012-09-08, 17:29
Medlem
Citat:
Har en golf memphis som drar åt höger en hel del. Man ser att höger fram och båda bakdäcken är nötta i ytterkant.

Går det att ställa in på bakvagnen på en memphis?

Har inte tillgång till något plant ställe så undrar om det går att jag bara skruvar på styrleden(?) och sen se om den fortfarande drar åt höger? Blir det helt fel?

Är det bara toe-inte som kan slita på ytterkant?

Vad jag vet så går det inte att ställa bakvagnen på en memphis, så är det inte ok med vinklarna bak behöver du byta ut dom delarna som inte är som dom ska.
Citera
2012-09-08, 17:32
Medlem
Jag brukar använda en guide som Bilsport hade en gång i tiden.
Den funkar mycket bra att ställa in toe-in, camber med.
Bilsport nr 8 från 1992 var det visst
Citera
2012-09-09, 02:08
Medlem
nöter det snett bak är det nog kört i vlket fall, då den inte går justera i bakvagnen som sägs. klart man KAN rikta bakaxeln om man är händig, har bilen på en lyft (riggad med hjulinställningsmaskinen så man ser vad man gör) och en rejäl gassvets så man kan värma axeln och krympa den. (Dvs få den att "slå sig" i rätt riktning)
Vet en i luleå som är duktig på det. Men det kostar ju på
i fellet med en golv så rullar ju bakvagnen bara med, och framvagnen påverkar inte nötningen bak på det sättet.
Och jag vågar påstå att jag kan en hel del om hjulinställningar så anser någon annorlunda får ni säga det.

nu vet jag inte vilken modell just din memphis är men här är en golf sedan 95-98 t.ex

Citat:
Hjulbas mm: 2475
Spårvidd - fram/bak mm: 1478/1462
Styrstagets låsmutter/klammer : 50 Nm
Kontrollvärden - Fram
Lastläge : Olastad
Bränsletank - procent full %: 100
Toe-in (N = negativ, toe-out) mm: 1N - 1P
Toe-in grader: 0°10´N - 0°10´P
Toe-in grader-1/100: 0,17N - 0,17P
Hjullutning (camber) grader: 0°16´N - 0°56´N
Hjullutning (camber) grader-1/100: 0,27N - 0,93N
Axellutning (caster) grader: 1°20´ - 2°20´
Axellutning (caster) grader-1/100: 1,33 - 2,33
Inställningsvärden - Alla hjul
Lastläge : Olastad
Bränsletank - procent full %: 100
Toe-in (N = negativ, toe-out) mm: 0±1
Toe-in grader: 0°±10´
Toe-in grader-1/100: 0±0,17
Hjullutning (camber) grader: 0°36´N±20´
Hjullutning (camber) grader-1/100: 0,60N±0,33
Max till. avv., vänst./höger grader: 0°20´
Max till. avv., vänst./höger grader-1/100: 0,33
Hjullutning, justering : Justerbart
Axellutning (castor) grader: 1°50´±30´
Axellutning (castor) grader-1/100: 1,83±0,50
Max till. avv. vänster/höger grader: 0°30´
Max till. avv. vänster/höger grader-1/100: 0,50
Axellutning, justering : Icke justerbar
Toe-out hjuluts. 20° inre/yttre grader: 1°5´±20´
Toe-out hjuluts. 20° inre/yttre grader-1/100: 1,08±0,33
Bakre hjulsskränkning mm: 2±1
Bakre hjulsskränkning grader: 0°20´±10´
Bakre hjulsskränkning grader-1/100: 0,33±0,17
Bakre hjulsskränkning, justering : Icke justerbar
Bakre hjullutning (camber) grader: 1°30´N±10´
Bakre hjullutning (camber) grader-1/100: 1,50N±0,17
Bakre max till. avv. v/h grader: 0°20´
Bakre max till. avv. v/h grader-1/100: 0,33
Bakre hjullutning, justering : Icke justerbar

lycka till med gradskivorna och tejpen.
Citera
2012-09-09, 10:31
Medlem
perskas avatar
Hej

Camber i fram är nog bara det lilla som kan justeras mellan stötdämparen och spindeln + ev.
lite om du skjuter framvagnsbryggan i sidled (marginellt).
Toe i fram går givetvis att justera
Caster är fast.

Bak så finns det ingen justering egentligen förutom att du kan släppa infästningarna i golvet på båda sidorna och vinkla hela axeln.
Camber bak går att justera med hjälp av distansbrickor mellan axeltapparna och bakaxeln.
Dock så kostar dom nog lite och du ska inte hålla på med vanliga brickor och kladda.

Nu har jag inte läst hela tråden men om det är ett bakhjul som sliter så är det inte alls omöjligt att
du har krökt axeltappen på den sidan.
Har du sladdat in i en trottoarkant eller motsv.

Krökta tappar är inte alls ovanligt på Golfar som används i rally.
Finns nya på skruvat.se, dock vet jag inte alls vad det är för stålkvalitet på dom.

Har du koll på vilket lufttryck du kör med, har du ett motsvarande slitage på båda sidor så kan
det iaf delvis var orsakat av lufttrycket.

Om du nödvändigtsvis ska justera själv, vilket inte är att rekommendera så
kan du ställa upp bilen rakt och plant och mäta så du har lika långt mellan fram och bakhjul på båda sidor. För att se om axeln bak står rakt.

Du kan ju även ta något som är spikrakt och tillräckligt långt och palla upp längs med bilens sidor och mäta fram resp. bakhjulets vinkel i förhållande till varandra på båda sidor.

Cambern bak tar du med ett vattenpass, toe bak mäter du med måttband.
Samma procedur fram.

Dock är det jävligt svårt att få skiten i linje efter ordning.

Dom här metoderna kan du använda för att ev. få bort ett grovt fel.
Ska du ha kvar bilen så säger jag som alla andra. 1000 spänn på en hjulinställning är
värt det alla gånger om.

Du får en bil där ratten står rakt, går rakt och lugnt på vägen och sliter mindre däck.

DET ÄR VÄRT DET!
Citera
2012-09-10, 00:10
Medlem
ja camber ställer man med att lossa på dom 2 bultarna på fjäderbenet, och har ett litet pressverktyg mellan fälgkant och innerskärm som man gängar på som en vantskruv. Den lilla justeringen brukar räcka gott om bilen är helt ihopsäckad.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in