2012-09-06, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag kan flytta när jag vill. Jag bara tar min ryggsäck och drar. Får kanske städa lägenheten först, förstås.

1000 USD kan låta lite, men de flesta jag känner kan inte lägga 1000 USD på öl, mat och resor varje månad, efter att de betalat sina fasta utgifter.

Vill jag köpa nåt lite dyrare, tex en ny kamera eller bärbar dator, så kan jag antingen ta vilket jobb som helst några dagar, eller bara lägga mig ner på en skön strand och vänta ett par månader, så löser det sig av sig självt.

Lycka till med din plan. Jag tror dock du behöver konkretisera den lite, om du skall komma upp i en halv miljon i månaden.

Hur fan ska det gå till om du inte äger en dammsugare, eller får den också plats i din magiska ryggsäck?

Om allt du äger får plats i en ryggsäck så äger du knappt några kläder alls, max en handduk, ett par skor, och en laptop på det?
Citera
2012-09-06, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pedrino
Det låter snarare som att du har gett upp.

Gett upp att bli multimiljonär? Mja, i stort sett. Eller till väldigt stor del faktiskt.

Gett upp att ha ett rikt liv som inte enbart består av materiell rikedom? Nej, absolut
inte. Och det är inget mål att förakta.

Citat:
Då tycker jag synd om dig. Du säger att du har suttit och räknat på vad olika företag kommer tjäna.
Du har alltså aldrig gjort något? Det är lätt att sitta och säga att en sak inte funkar och en annan gör när man aldrig har genomfört någonting.
Det handlar inte om att man kommer på någon revolutionerande idé, det handlar om utförande.

Jag har aldrig sagt att det är enkelt att bli rik. Det är extremt svårt och det är extremt tufft, och det är därför så pass få lyckas, precis som du säger. Däremot glömde du säga att de allra flesta människor är precis som du, de ger upp efter första lilla motgång. Motgångarna är där för att sålla bort förlorarna, och belöna de starka. Det handlar inte om intelligens eller talang, det handlar om att man tar ett beslut och fullföljer det. När man vill något lika mycket som att vilja leva, så kommer man lyckas med det man vill.
Och då är det bara att glömma fester, kompisar som inte ger en någonting, slösurfande på facebook eller flashback (!), det är stenhårt jobb 24/7 tills man når sitt mål.
Det är extremt svårt och extremt tufft, men belöningen är stor.

Jag håller med dig om att hårt arbete och att lägga minimal tid på att
vara en soffpotatis generellt sett ger utdelning. Men du har fullständigt orimlig
världsbild av vilka avkastningar det ger. Jag vet ett par företagare som jobbat
stenhårt, offrat barnens uppväxt, utan att bli multimiljonärer. De har ett lite
finare hus, de har båt, men mycket ligger i företaget och får de ett par svåra
år så är företaget borta. T.ex. som det som hände i världen 2008-2009.

Du har förmodligen sett filmen om Facebook lite för många gånger

Citat:
Att lyckas med ett mediokert liv är inte heller så enkelt.
Säg att du har 3 vägar att välja mellan i livet:

1. Lev "dag för dag", jobba och spendera din lön på nya prylar och alkohol. Ta ett stort lån för att finansiera din nya fina bil som du inte har råd med. Satsa på att spela på lotto varje lördag.
Chans till 100,000,000 SEK/rikedom: 0,000001%

2. Spara i fonder, jobba hårt. Jobba gärna 12 timmar om dagen och ta mycket övertid så du kan
spara så mycket pengar som möjligt till pensionen! Minska på utgifterna. Inga fler 50-kronors-kaffe på Starbucks!
Chans till 5,000,000 SEK/mediokritet: 20%
Chans till 100,000,000 SEK/rikedom: 0%

3. Jobba hårt. Gå din egna väg. Säg upp dig från jobbet. Hitta lösningar till folks problem, skapa företag.
Chans till 100,000,000 SEK/rikedom: 10%

Säg att det såg ut såhär. Vad skulle du välja?

Nummer 1 och 2 köper jag. Nummer tre är de facto inte verklighetsbaserad.
10%?? Det är fantasisiffror. Tror du på rosa enhörningar med?

Jag har faktiskt gjort en inre resa för egen del och jag är beredd att gå från
steg 1 till steg 2. Jag är förmodligen alldeles för sent ute, såvida jag inte
ramlar över en fantastisk affärsidé. Jag håller på att utbilda mig och fullständigt
byta yrkesbana, och jag kommer nog att försöka starta eget inom 3-5 år.
Men jag är som sagt för sent ute för att ha realistiska chanser att nå mer
än flott hus, flott bil och 1-2 miljoner på banken...
Det är dock bättre än medelsvensson.

Plus att ha kul på vägen ska man inte pinka på!

Men jag ska avslutningsvis skriva att, ja det är hårt arbete som gäller om man
vill lyckas. Ju tidigare ni startar desto bättre!
Citera
2012-09-06, 02:21
Medlem
subutexs avatar
ser en tendens i den här tråden att vissa försöker hitta en magisk ekvation på hur man blir rik.. men nån sådan finns inte... tur/tillfälligheter är i högsta grad inblandad.. som t.ex. under vissa förutsättningar och i vilken världsdel du är född.. TS exempel om att zuckerberg som skapade facebook gjorde det med skillz är fel. det är minst lika mkt tur och andra omständigheter inblandade. som när han t.ex. fick frågan att utveckla sajten som han själv snodde idén till. att stjäla något är inte skillz, det är att vara snikig. inget är antingen eller. som sagt det finns ingen magisk ekvation.. det är heller inte garanterat att hårt arbete gör dig rik.. du kan dessutom vara på väg att bli rik och sen bli påkörd av en traktor. sluta försök att kategorisera saker hit o dit som om nån blir smartare av det.

ja tror största orsaken till att bli rik är att vara jävligt slug och snål..

att sakna samvete och vara beredd att köra över folk hjälper oxå.
Citera
2012-09-06, 02:41
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedrino
Ta det inte personligt, men jag försöker väcka dig ur din dvala.
Att det inte finns någon hederlig väg till rikedom är allmänt känt bland lägre klassens medborgare som intalar sig själva att de är minst lika duktiga och begåvade som de rika, de är lika disciplinerade och goda människor och förtjänar därför att ha lika mycket pengar och lycka.
Nu är jag här för att berätta för dig att så är inte fallet.
Rika människor har inte bara blivit det genom tur, utan de har gjort något för att bli det.
Mark Zuckerberg som skapade Facebook hade inte tur, han skapade ju Facebook. Vad gjorde du när han skapade Facebook? Varför gjorde inte du det?

Visst har alla rika människor haft tur på ett eller annat vis, men det är just för att de har utsatt sig själv för situationer där de har oddsen på sin sida, gång efter gång tills de eventuellt lyckas.
Här beskriver jag två personer, och så kan du själv bedöma vem som har störst chans att få "tur":

1. Peter, 25, jobbar på ICA Maxi mån-fre. När han kommer hem så sitter han vid datorn någon timme, tittar på en film eller går till gymmet om han orkar. På helgen super han med sina vänner.

2. Johan, 26, jobbar också på ICA Maxi mån-fre. När Johan kommer hem klockan 5 varje dag så läser han böcker om webdesign, om marknadsföring eller om produktutveckling. Ibland tar han pauser och läser nyheter med ett öga på vad han kan komma med för produkt för att lösa något problem som han har upptäckt. Han är medlem på entrepenörsforum och deltar aktivt i diskussioner. Han bygger hemsidor, köper och säljer produkter.

Vem har störst chans att lyckas?
Är Johan en ohederlig människa när han skapar en produkt som hjälper miljontals människor och blir rik på det? Är Johan ett svin som bör ge sina pengar till Peter, som var ute och festade när Johan satt hemma och slet?

Haha det här exemplet är så patetiskt så jag vill gråta.. Tro mig, varken Peter eller Johan kommer bli rika.. visst köper peter en trisslott jämnar han väl ut oddsen med wannabeentreprenören Johan.

Om Johan hade velat komma med en webblösning hade han sagt upp sig från Ica Maxi och studerat relevanta studier på heltid medan han jobbade på sin produkt. Ingen blir rik genom att jobba på Ica Maxi och hänga på entreprenörsforum. Jag har sett allt för många 19åringa komma ut från gymnasiet med exakt din inställning dom senaste åren. Vad har hänt egentligen? Vad lär dom ut till ungdomar nu för tiden?

Detta är verkligen den moderna rikmyten.. Satsa på framgång! Läs böcker om hur man blir framgångsrik! Bli entreprenör! Bara ordet får mig att spy lite i munnen.

För att bli rik ska du ha en ide du brinner för och som du är intresserad av. Gärna något som vart din hobby hela ditt liv.. Du är bara en av alla dom som gått på rikmyten 2.0, man måste utveckla den lite då och då för att hålla boskapen på plats du vet.

Helt ärligt så önskar jag dig all lycka, var försiktig dock. Det tar emot att träffa väggen när man jobbat för många år med något man inte brinner för. Hitta din grej istället, jakta inte efter den modernaste lösningen, kompisarna på entreprenörforumet har ingen aning om vad som passar dig bäst.

Edit: Var tvungen att lägga till att alla som tror att det är att vara rik att kunna köpa flashiga saker kan direkt glömma att någonsin bli rika. Erat mål är nämligen att kunna köpa flashiga saker, erat mål är inte resultatet av eran dröm. För att bli rik så ska man ha en dröm som man tror på och jobba mot den och den är målet, inte att ha någon töntig bil.. Visst det där var väl kanske inte helt faktabaserat men det är min personliga mening..
Senast redigerad av Alvaro 2012-09-06 kl. 02:48.
Citera
2012-09-06, 02:45
Medlem
Urijahs avatar
Håller med om det som TS säger. Med det är knappast en nyhet att en anställd kan spara ihop några 100k, men en entreprenör kan blir rik. En person som har en ide och inte tvekar en sekund på att jobba 60 timmar i veckan för att uppnå sitt mål.
Citera
2012-09-06, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
300,000 USD.

Ja, I evighet.

4% av 300,000 USD är 12,000 USD eller 1000 USD i månaden, inflationssäkrat och klart. Jag lever extremt gott på 1000 USD i månaden i större delen av världen. I stora delar klarar jag mig på nästan hälften vilket gör att man har råd att resa i de dyrare delarna i bland.

4% ger en safe withdrawal rate. Historiskt sett har kapitalet aldrig tagit slut om man håller sig till 4%. Det säger givetvis inte att det måste vara så även i framtiden, men statistiskt sett så ser det bra ut.

Några länkar:

http://www.kitces.com/blog/archives/387-What-Returns-Are-Safe-Withdrawal-Rates-REALLY-Based-Upon.html
http://www.firecalc.com/
http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/
http://earlyretirementextreme.com/how-to-retire-in-5-years.html

Sen kan man alltid jobba nån dag här och där om man känner för att prova på nåt nytt eller vill köpa nånting som kostar lite extra.

Nej, jag tänker inte ha någon lägenhet alls, utan tälta, bo på hostels och couchsurfa.

Jag vet inte vad du menar med fattigmanssemester. Jag tänker resa resten av livet. Jag ser särskilt fram emot ett par år i Nepal.

Fast än så länge är jag den enda som skrivit en konkret plan som bevisligen fungerar.

Du yrar om något "penga-träd" eller vad det nu var.

Ah, du tror du blir lycklig om du kan köpa fler och dyrare saker?

Lycka till med det. Och lycka till att bli ekonomiskt oberoende med den inställningen.

Jag tycker din plan låter förträfflig och kan tänka mig något liknande själv. Det jag funderar på är dock om du vet vart man kan leva bäst på en så liten summa som 1000 USD. Själv är jag inte mycket för att resa utan tänker snarare bo nånstans permanent, så boendekostnaderna går nog upp rejält. HAr du något förslag (tänker att du besökt 100 länder)?
Citera
2012-09-06, 04:40
Medlem
Annonvengers avatar
Håller med dig. Jag skapar appar och får in pengarflöde där UTANFÖR min tid rätt så soft.
Rullar in pengar för nått skit jag gjorde för ett år sen liksom.
Citera
2012-09-06, 04:40
Medlem
Annonvengers avatar
Håller med dig. Jag skapar appar och får in pengarflöde där UTANFÖR min tid rätt så soft.
Rullar in pengar för nått skit jag gjorde för ett år sen liksom.
Citera
2012-09-06, 04:43
Medlem
Christopher.s avatar
Jobb i sig gör dig inte rik. Rik för mig är att inte behöva arbeta för att tjäna pengar, utan snarare förvalta något som ger dig intäkter att leva det liv du önskar. Har man kapital rekommenderar jag fastigheter i uthyrningsperspektiv. Fastighetsvärdet i sig spelar ingen roll om du har kapitaltäckning, då du planerar att äga det hela livet. Det är pengar i fickan varje dag, år ut och år in oavsett vad som händer i världen. För alla måste bo någonstans.
Citera
2012-09-06, 05:48
Medlem
klarobskyrs avatar
Anarkin är lösningen. Det finns ingen orsak varför man borde ägna sitt liv åt att upprätthålla andras artificiella rikedomar byggda på närmare 2000 år av hycklade, falska idealer och lögner. Man kan glömma vattnet att rinna fritt ur kranen samt brinna lampor dygnet runt i jobbet och i överlag förslösa resursser. Det finns ingen anledning varför man inte kan njuta av livet till fullo även om man inte har pengar. Ni är alla pengens slaver. Ni förknippar välfärd och liv till externa av er oberoende aktörer. Det är bara att få tag i sitt eget liv och styra. Gör vad ni vill jävla teenagers!

Andras förfall är för er en möjlighet!
Senast redigerad av klarobskyr 2012-09-06 kl. 05:53.
Citera
2012-09-06, 06:51
Medlem
dannywtfs avatar
Du kan ju inte ha som rubrik "du kan aldrig..." om du sedan skriver "du kan inte bli rik på aktier. Några har blivit det...". Du säger emot dig själv. Klart man kan bli rik på aktier.
Citera
2012-09-06, 07:30
Medlem
Att man inte kan bli rik på aktier är bland det dummaste jag hört.

Du pratar om att man ska skaffa sig ett pengaträd som skapar pengar utan att det behöver ta av din egen tid. Det är precis vad aktier gör!

Köp aktier i HM, ICA eller vad du gillar så är det bara att titta in i affärerna när du går förbi så ser du att du tjänar pengar även när du inte jobbar.

Att få ränta på ränta-effekten samtidigt som du för in nya pengar för aktieköp varje månad tror jag är en förträffligt bra idé. Du kanske inte blir stormrik men du har i alla fall ett par miljonär extra när du går i pension eller så kan du sluta jobba några år tidigare än gemene man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in