Citat:
Ursprungligen postat av pedrino
Det låter snarare som att du har gett upp.
Gett upp att bli multimiljonär? Mja, i stort sett. Eller till väldigt stor del faktiskt.
Gett upp att ha ett rikt liv som inte enbart består av materiell rikedom? Nej, absolut
inte. Och det är inget mål att förakta.
Citat:
Då tycker jag synd om dig. Du säger att du har suttit och räknat på vad olika företag kommer tjäna.
Du har alltså aldrig gjort något? Det är lätt att sitta och säga att en sak inte funkar och en annan gör när man aldrig har genomfört någonting.
Det handlar inte om att man kommer på någon revolutionerande idé, det handlar om utförande.
Jag har aldrig sagt att det är enkelt att bli rik. Det är extremt svårt och det är extremt tufft, och det är därför så pass få lyckas, precis som du säger. Däremot glömde du säga att de allra flesta människor är precis som du, de ger upp efter första lilla motgång. Motgångarna är där för att sålla bort förlorarna, och belöna de starka. Det handlar inte om intelligens eller talang, det handlar om att man tar ett beslut och fullföljer det. När man vill något lika mycket som att vilja leva, så kommer man lyckas med det man vill.
Och då är det bara att glömma fester, kompisar som inte ger en någonting, slösurfande på facebook eller flashback (!), det är stenhårt jobb 24/7 tills man når sitt mål.
Det är extremt svårt och extremt tufft, men belöningen är stor.
Jag håller med dig om att hårt arbete och att lägga minimal tid på att
vara en soffpotatis generellt sett ger utdelning. Men du har fullständigt orimlig
världsbild av vilka avkastningar det ger. Jag vet ett par företagare som jobbat
stenhårt, offrat barnens uppväxt, utan att bli multimiljonärer. De har ett lite
finare hus, de har båt, men mycket ligger i företaget och får de ett par svåra
år så är företaget borta. T.ex. som det som hände i världen 2008-2009.
Du har förmodligen sett filmen om Facebook lite för många gånger
Citat:
Att lyckas med ett mediokert liv är inte heller så enkelt.
Säg att du har 3 vägar att välja mellan i livet:
1. Lev "dag för dag", jobba och spendera din lön på nya prylar och alkohol. Ta ett stort lån för att finansiera din nya fina bil som du inte har råd med. Satsa på att spela på lotto varje lördag.
Chans till 100,000,000 SEK/rikedom: 0,000001%
2. Spara i fonder, jobba hårt. Jobba gärna 12 timmar om dagen och ta mycket övertid så du kan
spara så mycket pengar som möjligt till pensionen! Minska på utgifterna. Inga fler 50-kronors-kaffe på Starbucks!
Chans till 5,000,000 SEK/mediokritet: 20%
Chans till 100,000,000 SEK/rikedom: 0%
3. Jobba hårt. Gå din egna väg. Säg upp dig från jobbet. Hitta lösningar till folks problem, skapa företag.
Chans till 100,000,000 SEK/rikedom: 10%
Säg att det såg ut såhär. Vad skulle du välja?
Nummer 1 och 2 köper jag. Nummer tre är de facto inte verklighetsbaserad.
10%?? Det är fantasisiffror. Tror du på rosa enhörningar med?
Jag har faktiskt gjort en inre resa för egen del och jag är beredd att gå från
steg 1 till steg 2. Jag är förmodligen alldeles för sent ute, såvida jag inte
ramlar över en fantastisk affärsidé. Jag håller på att utbilda mig och fullständigt
byta yrkesbana, och jag kommer nog att försöka starta eget inom 3-5 år.
Men jag är som sagt för sent ute för att ha realistiska chanser att nå mer
än flott hus, flott bil och 1-2 miljoner på banken...
Det är dock bättre än medelsvensson.
Plus att ha kul på vägen ska man inte pinka på!
Men jag ska avslutningsvis skriva att, ja det är hårt arbete som gäller om man
vill lyckas. Ju tidigare ni startar desto bättre!