2012-09-06, 00:02
Medlem
pedrinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Mina herrar man blir rik genom sin vilja, allt handlar om vilja. Dock måste man först och främst förstå att man inte blir rik genom sitt vanliga kneg eller skrapa lotter.Vissa måste kämpa andra inte så enkelt är det.

Viljan är det stora hela, ifall du har viljan att nå dit så kommer du förr eller senare nå dit du har siktat. Viljan är allt, ifall du inte har viljan att bli rik så kommer du inte bli det, gäller det samma ifall du vill göra det där trixet med brädan eller vad fan som helst.

Absolut, vilja och tro på det man gör samt enorm disciplin är det som krävs.
Har man dessa ovanliga kvalitéter så kan man gå hur långt som helst.

http://www.youtube.com/watch?v=rSNraeXHb5M
Citera
2012-09-06, 00:08
Medlem
remixutoheavens avatar
Ekonomisk oberoende för mig är när du inte behöver oroa dig för hur mycket det kostar och inte behöver se på prislappen utan få den där ångesten. Utan kan ta för dig och inte bryr sig hur du spenderar och samtidigt kunna njuta av de varor du har konsumerat. Gäller allt från drömhuset till en kväll på krogen. När du kan göra vad du vill med glädje och omsorg såsom att skänka till välgörenhet hör också till eller åka och utforska världen.

Men tyvärr så är Sverige ett svårt land att bli rik i, här ska alla ha sin del av kakan som du har tjänat ihop. Inte konstigt att alla, menar inte alla men en hel del, större företag har flyttat utomlands med sina verksamheter för att kunna bedriva dessa.
Senast redigerad av remixutoheaven 2012-09-06 kl. 00:14.
Citera
2012-09-06, 00:10
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedrino
Hur mycket pengar har du om 2.8 år? 500,000 USD?

300,000 USD.

Citat:
Hur länge skulle de räcka hade du tänkt? Ska du leva på avkastningen resten av ditt liv eller?

Ja, I evighet.

Citat:
500,000 USD = 3.345.430 SEK till ~3% avkastning (som det ser ut idag) = 100,000 SEK/år.
Har du tur kan du kanske få 6% avkastning och då har du 200,000. Det räcker inte speciellt långt, framförallt inte när man räknar in inflationen som kommer äta bort dina pengar inom 10-15 år.

4% av 300,000 USD är 12,000 USD eller 1000 USD i månaden, inflationssäkrat och klart. Jag lever extremt gott på 1000 USD i månaden i större delen av världen. I stora delar klarar jag mig på nästan hälften vilket gör att man har råd att resa i de dyrare delarna i bland.

4% ger en safe withdrawal rate. Historiskt sett har kapitalet aldrig tagit slut om man håller sig till 4%. Det säger givetvis inte att det måste vara så även i framtiden, men statistiskt sett så ser det bra ut.

Några länkar:

http://www.kitces.com/blog/archives/387-What-Returns-Are-Safe-Withdrawal-Rates-REALLY-Based-Upon.html
http://www.firecalc.com/
http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/
http://earlyretirementextreme.com/how-to-retire-in-5-years.html

Sen kan man alltid jobba nån dag här och där om man känner för att prova på nåt nytt eller vill köpa nånting som kostar lite extra.

Citat:
Men visst, ifall ekonomiskt oberoende för dig är att kunna bo i en fattig lägenhet i en förort och äta hemgjord pasta 7 dagar i veckan och åka på fattigmanssemester några gånger om året, så kanon!

Nej, jag tänker inte ha någon lägenhet alls, utan tälta, bo på hostels och couchsurfa.

Jag vet inte vad du menar med fattigmanssemester. Jag tänker resa resten av livet. Jag ser särskilt fram emot ett par år i Nepal.

Citat:
Dock handlar denna tråden inte om att bli ekonomiskt oberoende utan att bli rik och ekonomiskt oberoende.

Fast än så länge är jag den enda som skrivit en konkret plan som bevisligen fungerar.

Du yrar om något "penga-träd" eller vad det nu var.

Citat:
Rik = Kunna gå in till bilhandlaren och köpa vilken bil man vill utan att bry sig om vad den kostar. Kunna ha sitt drömhus, med pool, fin utsikt eller vad det än innebär. Aldrig mer behöva jobba och aldrig mer behöva bry sig om sina kostnader.

Ah, du tror du blir lycklig om du kan köpa fler och dyrare saker?

Lycka till med det. Och lycka till att bli ekonomiskt oberoende med den inställningen.
Citera
2012-09-06, 00:32
Medlem
Givetvis har ts rätt. Men finns det folk med normal begåvning som tror annat?
Skrämmande i så fall.

Personligen är jag fullt medveten att ett 8-17 jobb inte kommer göra mig rik.
Det borde en sjuåring fatta. Så ts slår in öppna dörrar, imo.

Dock har jag funderat på en rad sätt att bli rik, genom att starta eget.
Men när jag suttit och räknat på det, har jag aldrig kommit fram till
en affärsverksamhet som har goda chanser att lyckas. Detta delar
jag med en majoritet av de som försöker tänka ut storartade verksamheter.

Hade det varit lätt att bli stormrik, hade fler blivit det.
Det är piss-svårt.

Att göra som ts och anta att alla har Mark Zuckerberg geni i sig, är ett grovt
och rent av dumdristigt antagande.

Ts, läs och lär. Det finns en anledning att ett ytterst unikt fåtal människor
spelar gitarr eller piano så pass väl att de blir mångmiljonärer. Denna
anledning kan du applicera på fotboll, verksamheter inom IT / Internet,
konstnärer, skådespelare, restaurangägare, grisuppfödare, ja allt i hela världen faktiskt.

En något naiv trådstart, men jag har inget emot det. Det är alltid kul att utbilda några
som läser här...
Citera
2012-09-06, 00:34
Medlem
Jag håller med dig TS fullt ut, men själv är jag uppväxt med en rik förälder och har fått för mycket och det har gjort mer negativt än positivt för mig o sett att det inte är pengarna som gör dig lycklig.

Har du mer pengar köper du mer saker -> Det blir mer o ta hand om, mer o städa undan och efter att tiden o åren går tag har du tröttnat eller iallafall blivit beroende o bortskämd av att ha de sakerna o då värderar du inte dina prylar lika mycket längre o vill ba ha nytt o nytt o ha o ha, vilket leder till frustation o kanske tom depression.

Smartare o lära sig uppskatta de mindre moderna sakerna o se fördelarna o möjligheterna med dem istället, då kan man inte bli missnöjd o allt nytt blir som en bonus istället.
Citera
2012-09-06, 00:35
Medlem
pedrinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Lycka till med det. Och lycka till att bli ekonomiskt oberoende med den inställningen.

Jag ger dig tummen upp ifall du har hittat din plan och ditt mål i livet.
Det är långt mer än majoriteten. Dessutom verkar du vara på god väg att uppnå ditt mål, och jag vill ge dig ännu ett kredd för det!

Hur som helst. Vad du menar med ekonomiskt oberoende är inte vad jag syftade på med trådstarten utan det var att förklara vad som krävdes för att bli rik, både i pengar och i tid.
Jag tror inte att man blir lyckligare av materiella saker, däremot tror jag pengar ger lycka genom att den köper mig tid att göra de saker jag vill göra utan att oroa mig över pengar.

Mina drömmar är väldigt långt ifrån dina då livsstilen jag eftertraktar kostar kanske en halv miljon i månaden eller mer. Då kan jag inte leva på sparkapital från fondinvesteringar och spara pengar genom att snåla med utgifter. Du pratar om en sak men jag pratar om en helt annan.
Citera
2012-09-06, 00:48
Medlem
pedrinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlevFelaktigt
Givetvis har ts rätt. Men finns det folk med normal begåvning som tror annat?
Skrämmande i så fall.

Personligen är jag fullt medveten att ett 8-17 jobb inte kommer göra mig rik.
Det borde en sjuåring fatta. Så ts slår in öppna dörrar, imo.

Dock har jag funderat på en rad sätt att bli rik, genom att starta eget.
Men när jag suttit och räknat på det, har jag aldrig kommit fram till
en affärsverksamhet som har goda chanser att lyckas. Detta delar
jag med en majoritet av de som försöker tänka ut storartade verksamheter.

Hade det varit lätt att bli stormrik, hade fler blivit det.
Det är piss-svårt.

Att göra som ts och anta att alla har Mark Zuckerberg geni i sig, är ett grovt
och rent av dumdristigt antagande.

Ts, läs och lär. Det finns en anledning att ett ytterst unikt fåtal människor
spelar gitarr eller piano så pass väl att de blir mångmiljonärer. Denna
anledning kan du applicera på fotboll, verksamheter inom IT / Internet,
konstnärer, skådespelare, restaurangägare, grisuppfödare, ja allt i hela världen faktiskt.

En något naiv trådstart, men jag har inget emot det. Det är alltid kul att utbilda några
som läser här...

Det låter snarare som att du har gett upp.
Då tycker jag synd om dig. Du säger att du har suttit och räknat på vad olika företag kommer tjäna.
Du har alltså aldrig gjort något? Det är lätt att sitta och säga att en sak inte funkar och en annan gör när man aldrig har genomfört någonting.
Det handlar inte om att man kommer på någon revolutionerande idé, det handlar om utförande.

Jag har aldrig sagt att det är enkelt att bli rik. Det är extremt svårt och det är extremt tufft, och det är därför så pass få lyckas, precis som du säger. Däremot glömde du säga att de allra flesta människor är precis som du, de ger upp efter första lilla motgång. Motgångarna är där för att sålla bort förlorarna, och belöna de starka. Det handlar inte om intelligens eller talang, det handlar om att man tar ett beslut och fullföljer det. När man vill något lika mycket som att vilja leva, så kommer man lyckas med det man vill.
Och då är det bara att glömma fester, kompisar som inte ger en någonting, slösurfande på facebook eller flashback (!), det är stenhårt jobb 24/7 tills man når sitt mål.
Det är extremt svårt och extremt tufft, men belöningen är stor.

Att lyckas med ett mediokert liv är inte heller så enkelt.
Säg att du har 3 vägar att välja mellan i livet:

1. Lev "dag för dag", jobba och spendera din lön på nya prylar och alkohol. Ta ett stort lån för att finansiera din nya fina bil som du inte har råd med. Satsa på att spela på lotto varje lördag.
Chans till 100,000,000 SEK/rikedom: 0,000001%

2. Spara i fonder, jobba hårt. Jobba gärna 12 timmar om dagen och ta mycket övertid så du kan
spara så mycket pengar som möjligt till pensionen! Minska på utgifterna. Inga fler 50-kronors-kaffe på Starbucks!
Chans till 5,000,000 SEK/mediokritet: 20%
Chans till 100,000,000 SEK/rikedom: 0%

3. Jobba hårt. Gå din egna väg. Säg upp dig från jobbet. Hitta lösningar till folks problem, skapa företag.
Chans till 100,000,000 SEK/rikedom: 10%

Säg att det såg ut såhär. Vad skulle du välja?
Citera
2012-09-06, 00:55
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Jag ger dig tummen upp ifall du har hittat din plan och ditt mål i livet.
Det är långt mer än majoriteten. Dessutom verkar du vara på god väg att uppnå ditt mål, och jag vill ge dig ännu ett kredd för det!

Tack! Märkligt nog så blir jag mer rastlös ju närmre målet jag kommer. Ibland funderar jag på om jag kan dra om två år och istället leva snålt ett par år och återinvestera mer. Men nej, det är nog bättre att följa planen. Kanske till och med jobba några månader till så man har lite marginal.

Citat:
Jag tror inte att man blir lyckligare av materiella saker, däremot tror jag pengar ger lycka genom att den köper mig tid att göra de saker jag vill göra utan att oroa mig över pengar.

Precis vad jag är ute efter. 100% fritid. Livet är kort och ska jag hinna med att besöka hela världen så har jag inte tid med sånt som att arbeta.

Citat:
Mina drömmar är väldigt långt ifrån dina då livsstilen jag eftertraktar kostar kanske en halv miljon i månaden eller mer. Då kan jag inte leva på sparkapital från fondinvesteringar och spara pengar genom att snåla med utgifter. Du pratar om en sak men jag pratar om en helt annan.

Vad vill du ha som kostar en halv miljon i månaden?

Jag har levt ett liv där jag hade ett stort hus nära havet, två bilar, 7.1-system i TV-rummet etc, som folk verkar drömma om. Jag skilde mig och sålde allt. Allt jag äger får nu plats i min ryggsäck, förutom sängen och soffan.

Jag har aldrig mått bättre. Jag saknar inget materiellt, särskilt inte min hemmabio eller bilarna.

Jag kan flytta när jag vill. Jag bara tar min ryggsäck och drar. Får kanske städa lägenheten först, förstås.

1000 USD kan låta lite, men de flesta jag känner kan inte lägga 1000 USD på öl, mat och resor varje månad, efter att de betalat sina fasta utgifter.

Vill jag köpa nåt lite dyrare, tex en ny kamera eller bärbar dator, så kan jag antingen ta vilket jobb som helst några dagar, eller bara lägga mig ner på en skön strand och vänta ett par månader, så löser det sig av sig självt.

Lycka till med din plan. Jag tror dock du behöver konkretisera den lite, om du skall komma upp i en halv miljon i månaden.
Citera
2012-09-06, 00:59
Medlem
Landings avatar
Intressant diskussion. Jag tror majoriteten av [övre] medelklassen handlar enligt punkt 2. Den känns mest säker och trygg, samtidigt som man i dem flesta fallen får 'valuta för pengarna'. Visst, chansen finns att bli snorrik om man går sin egen väg, men risken finns även att det går helt åt helvet och man har slösar bort större delen av sitt liv och kanske aldrig får samma möjlighet på arbetsmarknaden. Speciellt om man har familj kan man inte leva i en illusion som punkt 3, men om inte så varför inte.
Citera
2012-09-06, 01:00
Medlem
Citat:
Vem har störst chans att lyckas?
Är Johan en ohederlig människa när han skapar en produkt som hjälper miljontals människor och blir rik på det? Är Johan ett svin som bör ge sina pengar till Peter, som var ute och festade när Johan satt hemma och slet?
Lyckas ? Bara för att du tycker pengar är viktigt så tycker ju inte alla människor det. Säg inte du är en av dem som går o ser ner på folk som inte är svinrika för du inbillar dig att alla människor delar din värdering av pengar.

Är man ett svin för att man inte delar dina värderingar o bryr sig om att ha mycket pengar till övers eller att man har hittat en drivkraft från nåt håll till att orka plugga, läsa o sälja på fritiden ?

Viljan o drivkraften är allt, bara för man inte hittat den, är man ett svin då ?
Citera
2012-09-06, 01:07
Medlem
A.S.D.s avatar
Citat:

1. 15 miljoner kommer om 40 år kanske vara värda som dagens 1,5 - 3 miljoner.

Problemet är att du räknar inflationen på dessa 15 miljoner som om allt skulle ha tjänats på en och samma dag.
I takt med att inflationen ökar kommer du ju få högre lön (inte prestationsmässigt räknat utan att lönen oftas höjs i förhållande till den årliga inflationen). Detta gör att ditt räkneantagande e alldeles för lågt.

Sen är ju första miljonen den svåraste att skrapa ihop och efter denna har man betydligt större möjligheter att lyckas med investeringar/eget företag osv.
Citera
2012-09-06, 01:40
Bannlyst
Citat:

3. Du blir aldrig rik genom att arbeta 8-5, såvida du inte är VD för ett enormt företag. Chansen att bli det? Även med studier på världens bästa skolor och utmärkta prestationer i 20+ år, så är chansen liten.
Det stämmer inte. Problemet är att du tror att svenska skolor är bland världstoppen (dom är ett skämt). Har du gått på Harvard, Yale, Stanford, Berkeley, MIT etc. så kan jag garantera dig att du kommer tjäna bra med cash om du utöver det har utmärkta prestationer i 20 år+. Chansen att bli rik skulle jag gissa är 80%+ på dom som går ut med Master eller högre och sen sliter hårt 20 år+.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in