2012-09-09, 21:21
Medlem
Sunghirs avatar
Hur är det med saudisk säkerhetstjänst då? Saudierna vill knappast att ärkerivalen Iran utvecklar kärnvapen. Dessutom käkar typ wahhabiterna shiamuslimer till frukost, så att döda lite kättare/mushrikun/polyteister/gravdyrkare är inga problem för dem.
Citera
2012-09-09, 21:24
Medlem
Fnordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasE-son
Den teorin låter lite för långsökt. Delar av den är förstås inte otrolig. Många irakier är shiamuslimer, de sympatiserar ofta med Irans regim (betydligt mer än en iranska befolkningen gör), och det är klart möjligt att Al-Hilli kan ha arbetat på ett eller annat sätt för Iran, åtminstone går det inte att utesluta.

Om man ändå är inne på det spåret så finns ju några scenarion till:

- Bomben är redan framställd och det vi ser nu är en uppstädning av lösa trådar innan det smäller.
- Saad funderade på att hoppa av vad han nu höll på med och mordet är hämnd/städning från tidigare partners.

Jag kan fortfarande tänka mig att Kanadas plötsliga brytande av diplomatiska kontakter med Iran kan ha med det här att göra, exempelvis att Kanadensisk säkerhetstjänst plockat några med en bomb och det här mordet är en uppstädning av lösa ändar - från endera sidan.

Allt kring mordet andas om inte proffs så åtminstone mördare med resurser och för mig innebär det antingen brottssyndikat eller säkerhetstjänster, frågan är bara vilka.
Citera
2012-09-09, 21:26
Medlem
Citat:
Den teorin låter lite för långsökt. Delar av den är förstås inte otrolig. Många irakier är shiamuslimer, de sympatiserar ofta med Irans regim (betydligt mer än en iranska befolkningen gör), och det är klart möjligt att Al-Hilli kan ha arbetat på ett eller annat sätt för Iran, åtminstone går det inte att utesluta.

Att Israel har likviderat vetenskapsmän som jobbat för det iranska kärnprogrammet är väl alla överens om, och att dessa "likvideringar" bara är ett finare ord för mord är helt självklart.

Så långt inget osannolikt, Al-Hilli kan ha jobbat för Irans kärnvapenprogram och Israel kan ha velat likvidera honom. Däremot är det extremt osannolikt att det är vad som har skett, om inte något har gått fullständigt fel. Mossad är ingen sympatisk organisation, men att de kallt skulle avrätta både en gammal gumma och försöka avrätta ett litet barn, samt avrätta en förbipasserande cyklist, låter mer osannolikt. Men det mest osannolika är bakgrunden. Anta att Israel ligger bakom, och att fransk+brittisk polis upptäcker detta. Det skulle vara hundra gånger mer skadligt för Israel än något Al-Hilli kan ha jobbat med. Reaktionerna från Storbritannien och Frankrike skulle vara mycket kraftiga. Hade en forskare "försvunnit" hade de kanske klagat, men att kallblodigt avrätta en hel familj och dessutom en förbipasserande fransk cyklist. Det skulle vara Israels elfte september, ett dåd som skulle vända hela världsopinionen mot dem på ett mycket kraftigare sätt, leda till att Storbritannien och Frankrike rent av avbröt de diplomatiska förbindelserna och att både EU och USA (USA under tryck av EU) skulle ta avstånd från Israel.

Det låter helt enkelt för korkat. Mossad kan kallas många negativa saker, men de brukar inte vara korkade. En kriminell liga låter helt enkelt mindre osannolikt, för de har inte lika mycket att förlora.

Jaha nu kommer det gamla argumentet fram. Det är för stor risk att det upptäcks.
Jag tror för min del snarast tvärt om. Ifall Storbritannien eller Frankrike skulle inse att det är Israel så kommer det garanterat att tystas ned eller så kommer skulden att läggas på någon annan. Detta är standardprocedur. För övrigt är Mossad extremt bra på att hålla käften. Jag tror inte det finns några som är så duktiga på att inte läcka information som Mossad.

Vi kan snacka sannolikheter men att en familj av Israelhatare och en fransk kärntekniker blir dödade på samma plats vid samma tid på en enslig skogsväg är i sig väldigt osannolikt. Att det sedan sker extremt proffsigt och att inget tyder på rån gör inte saken mindre osannolik.

Jag kan också tillägga som extra kuriosa att al Hilli älskade att semestra i just det här området och hade återkommit under flera år. Detta tyder helt klart på att han hade regelbunden kontakt med fransmannen som sköts.
Citera
2012-09-09, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunghir
Hur är det med saudisk säkerhetstjänst då? Saudierna vill knappast att ärkerivalen Iran utvecklar kärnvapen. Dessutom käkar typ wahhabiterna shiamuslimer till frukost, så att döda lite kättare/mushrikun/polyteister/gravdyrkare är inga problem för dem.

Saudier tror jag inte ett dugg på. Dessa araber är ju rädda för sin egen skugga. Det är Israeler som ligger bakom detta med största sannolikhet.
Det ända saudi duger till är att låta Israeler och Usa göra som de vill för att inte gå under.
Citera
2012-09-09, 21:30
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Tydligen har den 7-åriga flickan har vaknat ur koman nu så snart kanske man får klarhet i vad som hände på själva brottsplatsen.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2200542/Alps-massacre-girl-4-hid-dead-mothers-skirt-hours-returns-Britain.html

Vad var hennes skador?

Ett skott i axeln och mer eller mindre ihjälslagen?
eller
Ett skott i axeln och ett skott i huvudet och mer eller eller mindre ihjälslagen?

På aftonbladet står det att hon träffats av skott både i axel och huvudet, dock bara på första sidan, i artikeln kan jag inte se något om skottskadan i huvudet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15411118.ab
Citera
2012-09-09, 21:31
Medlem
Sunghirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnords
Om man ändå är inne på det spåret så finns ju några scenarion till:

- Bomben är redan framställd och det vi ser nu är en uppstädning av lösa trådar innan det smäller.
- Saad funderade på att hoppa av vad han nu höll på med och mordet är hämnd/städning från tidigare partners.

Jag kan fortfarande tänka mig att Kanadas plötsliga brytande av diplomatiska kontakter med Iran kan ha med det här att göra, exempelvis att Kanadensisk säkerhetstjänst plockat några med en bomb och det här mordet är en uppstädning av lösa ändar - från endera sidan.

Allt kring mordet andas om inte proffs så åtminstone mördare med resurser och för mig innebär det antingen brottssyndikat eller säkerhetstjänster, frågan är bara vilka.

Aha! Typ den iranska säkerhetstjänsten kan ha gjort sig av med ev. vittnen/tidigare samarbetspartners/avhoppare?! Och eftersom bomben snart är klar + kriget med USA/Israel rycker närmare + allmän kaotisk situation i Iran-allierade Syrien/Hizbollah, så behöver de jobba snabbt vid första bästa tillfälle. Därför blir det collateral damage med svärmoder, hustru, barn o.s.v.
Citera
2012-09-09, 21:32
Medlem
Just nu rapporteras om ett mystiskt trippelmord i Nederländerna
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15412434.ab
En polisman är bland de dödade. Kan det finnas en koppling till morden i Alperna.

Kanada bröt alla diplomatiska kontakter med Iran härom dagen.

I övermorgon är det 9-11.
Citera
2012-09-09, 21:40
Medlem
Osmanvallos avatar
Mossad 100 %

Påminner ganska mycket om deras onödigt stora operation i Dubai när dom mördade Hamas egna Mahmoud al-Mabhouh

http://en.wikipedia.org/wiki/Assassination_of_Mahmoud_Al-Mabhouh

http://www.gq.com/news-politics/big-issues/201101/the-dubai-job-mossad-assassination-hamas

Citat:
Most of the operatives here are members of a secretive unit within the Mossad known as Caesarea, a self-contained organization that is responsible for the agency's most dangerous and critical missions: assassinations, sabotage, penetration of high-security installations. Caesarea's "fighters," as they are known, are the elite of the Mossad.

They rarely interact with other operatives and stay away from Mossad headquarters north of Tel Aviv, instead undergoing intensive training at a separate facility to which no one else in the agency has access. They are forbidden from ever using their real names, even in private conversation, and—with the exception of their spouses—their families and closest friends are unaware of what they do. As one longtime Caesarea fighter recently told me, "If the Mossad is the temple of Israel's intelligence community, then Caesarea is its holy of holies."

Read More http://www.gq.com/news-politics/big-issues/201101/the-dubai-job-mossad-assassination-hamas#ixzz260GJZHGz

En del av mossad agenterna med bilder

http://edition.cnn.com/2010/WORLD/meast/02/24/uae.murder.plot/index.html

http://www.thenational.ae/news/uae-news/the-movements-of-the-dubai-hit-team-suspects

Video på mordet i 4 delar

http://www.youtube.com/watch?v=JghQ0ZcRfQs
Citera
2012-09-09, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jaha nu kommer det gamla argumentet fram. Det är för stor risk att det upptäcks.
Jag tror för min del snarast tvärt om. Ifall Storbritannien eller Frankrike skulle inse att det är Israel så kommer det garanterat att tystas ned eller så kommer skulden att läggas på någon annan. Detta är standardprocedur. För övrigt är Mossad extremt bra på att hålla käften. Jag tror inte det finns några som är så duktiga på att inte läcka information som Mossad.

Vi kan snacka sannolikheter men att en familj av Israelhatare och en fransk kärntekniker blir dödade på samma plats vid samma tid på en enslig skogsväg är i sig väldigt osannolikt. Att det sedan sker extremt proffsigt och att inget tyder på rån gör inte saken mindre osannolik.

Jag kan också tillägga som extra kuriosa att al Hilli älskade att semestra i just det här området och hade återkommit under flera år. Detta tyder helt klart på att han hade regelbunden kontakt med fransmannen som sköts.

Jag påstår inte att du har fel för jag vet (naturligtvis) inte vad som har hänt. Däremot tror jag att om det var "proffs" (dvs vilken underrättelsetjänst som helst) så hade de skött det bättre. Vi kan kanske vara överens om att det morden sköttes mer kallblodigt och proffsigt än om en ensam galning hade utfört dem? Skotten i skallen, tydligen togs de med överraskning i bilen, förövarna är borta och endast några få vittnesrapporter. Fast en del misstag också om syftet var att mörda alla, som att båda flickorna överlevde. Om syftet faktiskt var att döda båda Al-Hilli och fransmannen, och det alltså inte var en slump, så hade antagligen en proffsig underrättelsetjänst skjutit dem, iförda masker, och sedan försvunnit. Drönarattacker eller bombattacker är en sak, men hur många exempel finns det på att underrättelsetjänster efter att ha mördat sina mål dessutom mördar åldingrar och småbarn. Om de var maskerade, vilket de naturligtvis lär ha varit om det var underrättelsetjänster, fanns ingen risk att de skulle bli igenkända. Speciellt inte av en 7-årig flicka.

Så jag påstår som sagt inte att din teori är fel, jag tycker bara inte att tillvägagångssättet är sådant att den är det mest troliga.

Är det förresten bara jag som tycker parallerna med morden på familjen Drummon är extremt många.

- Brittisk forskare med familj på semester i Frankrike
- Forskaren ryktas vara inblandad i underrättelsearbete
- Forskaren och hans fru mördas med flera skott. Barnet slås ihjäl (Drummond) / slås nästan ihjäl (Al-Hilli)

http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Drummond

Det skiljer 60 år så förstås är det en slump, men en ganska kuslig sådan.
Citera
2012-09-09, 22:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Just nu rapporteras om ett mystiskt trippelmord i Nederländerna
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15412434.ab
En polisman är bland de dödade. Kan det finnas en koppling till morden i Alperna.

Kanada bröt alla diplomatiska kontakter med Iran härom dagen.

I övermorgon är det 9-11.
Intressant. Inget talar än för att det är relaterat till alpmorden. Hittar inte mycket info på engelska än. Den här lilla artikeln hävdar att det var en Marijuanaodling på området.

http://www.dutchnews.nl/news/archives/2012/09/policeman_two_others_found_dea.php
Citera
2012-09-09, 22:15
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Mossad är ingen sympatisk organisation, men att de kallt skulle avrätta både en gammal gumma och försöka avrätta ett litet barn, samt avrätta en förbipasserande cyklist, låter mer osannolikt. Men det mest osannolika är bakgrunden. Anta att Israel ligger bakom, och att fransk+brittisk polis upptäcker detta. Det skulle vara hundra gånger mer skadligt för Israel än något Al-Hilli kan ha jobbat med. Reaktionerna från Storbritannien och Frankrike skulle vara mycket kraftiga. Hade en forskare "försvunnit" hade de kanske klagat, men att kallblodigt avrätta en hel familj och dessutom en förbipasserande fransk cyklist. Det skulle vara Israels elfte september, ett dåd som skulle vända hela världsopinionen mot dem på ett mycket kraftigare sätt, leda till att Storbritannien och Frankrike rent av avbröt de diplomatiska förbindelserna och att både EU och USA (USA under tryck av EU) skulle ta avstånd från Israel.

Det låter helt enkelt för korkat. Mossad kan kallas många negativa saker, men de brukar inte vara korkade. En kriminell liga låter helt enkelt mindre osannolikt, för de har inte lika mycket att förlora.

Att detta skulle vara en allt för klumpig aktion för att vara Mossad håller jag inte med om. Detta då deras operationer runt om i världen generellt sätt, knappast har varit kända för att vara snyggare och mindre våldsamt genomförda än någon annan militär underrättelsetjänst som opererar i Europa dom närmaste trettio åren (vad har man egentligen att jämföra med?) Enda skillnaden skulle väl vara att dom har mer apologeter inom media till sitt förfogande, som ju visar sig vara effektiva i sitt arbete. Inte minst kan man se detta på din tilltro till dom.

Snarare skulle man kunna argumentera att Mossad har återgått till den höga aktivitetsgrad som dom hade på 70-80-talet då man utförde mängder av riktade mord i Europa, inte sällan med civila dödsoffer som resultat (Aktionerna i Lillehammer och Paris är väl dom närmaste man kommer att tänka på).

Överhuvudtaget har Israels försvarsmakt, med Netanyahus tillträde till makten i mitten på nittiotalet, tagit ett avstamp mot allt mer radikala aktioner runt hela världen (och då var man inte direkt måttfulla till att börja med). I sina ögon så slåss man mot en nedräknande klocka, som tickar mot att deras backup-partner nummer ett: USA – allt mer närmar sig slutet som herre på täppan i världens utrikespolitik. Det är därför vi ser sådana saker som "den arabiska våren", krigshetsen mot Iran, samt invaderingen av Irak. Man säkrar den geopolitiska säkerheten enligt alla dom punkter som togs fram av Richard Perle i den här handlingsplanen: http://en.wikipedia.org/wiki/A_Clean_Break:_A_New_Strategy_for_Securing_the_Rea lm
Bättre då att öka våldsaktiviteten med en viss PR-förlust som kostnad, men med vinsten av en förberedelse mot en tid då maktstrukturerna som nu skyddar dom förändras till Kinas fördel.

Med allt detta sagt så "tror" jag ingenting angående vem som är ansvariga i just detta enskilda fall då man än så länge, helt enkelt vet för lite. Det var mer din tilltro till Mossads fingerspitzengefühl angående PR-situationen gentemot Europa jag reagerade på.
Citera
2012-09-09, 22:16
Medlem
Citat:

Att Israel har likviderat vetenskapsmän som jobbat för det iranska kärnprogrammet är väl alla överens om, och att dessa "likvideringar" bara är ett finare ord för mord är helt självklart.

Så långt inget osannolikt, Al-Hilli kan ha jobbat för Irans kärnvapenprogram och Israel kan ha velat likvidera honom. Däremot är det extremt osannolikt att det är vad som har skett, om inte något har gått fullständigt fel. Mossad är ingen sympatisk organisation, men att de kallt skulle avrätta både en gammal gumma och försöka avrätta ett litet barn, samt avrätta en förbipasserande cyklist, låter mer osannolikt. Men det mest osannolika är bakgrunden. Anta att Israel ligger bakom, och att fransk+brittisk polis upptäcker detta. Det skulle vara hundra gånger mer skadligt för Israel än något Al-Hilli kan ha jobbat med. Reaktionerna från Storbritannien och Frankrike skulle vara mycket kraftiga. Hade en forskare "försvunnit" hade de kanske klagat, men att kallblodigt avrätta en hel familj och dessutom en förbipasserande fransk cyklist. Det skulle vara Israels elfte september, ett dåd som skulle vända hela världsopinionen mot dem på ett mycket kraftigare sätt, leda till att Storbritannien och Frankrike rent av avbröt de diplomatiska förbindelserna och att både EU och USA (USA under tryck av EU) skulle ta avstånd från Israel.

Förutsättningen är att den franske cyklisten inte dödas av en slump, samt att kvinnorna i bilen även utgör måltavlor.

Alla de 3 nämnda behandlas närmast som att ingenting hänt dem i pressen. Ingenting om deras bakgrund, inga bilder, det är närmast knäpptyst i svensk, brittisk och fransk media som jag följt ganska noga de senaste dagarna. Det är ett fullständigt onormalt beteende från pressen.
Istället trycker man på en arvstvist som verkar mycket långsökt, brodern hängs ut med bild, släktingar till brodern uttalar sig i flera tidningar.

En underrättelsetjänst kan ha fått reda på att någon av parterna de haft ögonen på har ett möte, men inte med vem eller vilka. Följer man endast zirconium-cyklisten ( exempelvis vis RAF-cyklisten ) blir det en överraskning att Al-Hilli har med sig sin familj. Man får då improvisera, RAF-cyklisten lämnas kvar för att ta hand om den misshandlade, men ej dödade flickan.

Utesluter inte heller att det hela iscensatts av flera underrättelsetjänster, som Mossad i samarbete med britter och fransmän.

Brodern Zaids roll kan f ö faktiskt vara att han inte sympatiserade med vad Saad Al-Hilli pysslade med, och gav information åt något håll som utlöste vad som hände.

När du nämner en kriminell liga som mer sannolik, vad är motivet??? Arvstvisten verkar mycket långsökt, frågan är om den ens existerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in