2014-08-23, 18:11
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av growingpeople
Det stämmer väldigt väl. Har hittat ett bildligt talat bra händelseförlopp. Där syns väl att BMW kan ha blivit beskjuten innan den backade i en halv cirkelform och hamnade med nosen mot vägen. På första bilden syns en pil mot vägen till Annecy. Han kom från det hålet alltså kan ha varit förföljd som han inte upptäckt förrän han körde på små vägar......

http://s.tf1.fr/mmdia/i/92/2/infographie-sur-la-tuerie-de-chevaline-10907922drdwb.jpg?v=1

Ja just det. Och den där bilden fick mig att tänka på en sak jag inte tänkt på förut: bilen är högerstyrd. (så klart). Inte för att det kommer lösa fallet.
Citera
2014-08-25, 02:17
Medlem
Europes avatar
Det här har varit ett fall som har känts anmärkningsvärt från första början. Nog har folk tagit liv av en hel (eller nästan hel) familj tidigare, men det anmärkningsvärda har varit att ingenting i fallet är säkert eller ens kan bedömas vara värst mer sannolikt än något annat, som t.ex. motiv, om alla var tänkta måltavlor, eller om någon/några hamnade emellan, råkade bli vittne, om mordplatsen var planerat eller slumpmässigt o.s.v. Det är speciellt anmärkningsvärt då det ändå inte har fattats vittnesuppgifter eller tekniska spår kring händelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
En person med anknytning till händelsen avliden i ett naturligt självmord
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Nya teorier pa gang. Mamman i familjen har varit gift tidigare i USA och har hemlighallit detta! Om jag forstod ratt sa dog denna man samma dag som familjen! En irakier ar nu anhallen! Mer o mer mystiskt!
http://www.rtl.fr/actu/societe-faits-divers/tuerie-de-chevaline-le-lourd-secret-d-une-des-victimes-7773096885

Återigen saker kring fallet som känns lite anmärkningsvärda, men som likväl kan bero på ren slump och tillfällighet. Undrar om det här fallet någonsin kommer att bli uppklarat...
Citera
2014-09-04, 21:34
Medlem
Jag har följt det här fallet lite då och då - Jag kan inte säga varför med det känns som en lösning skulle vara möjlig, kanske inte en lösning av hela historien, men åtminstone motivet.
Jag har själv varit i de alperna - och sedan fortsatte jag resan neråt Provence, och där blev vi förföljda och inprejade och rånade under pistolhot. Det var en upplevelse som stannade kvar länge inom mig. Den gången var det ju inget problem alls att förstå motiv och typer av gärningsmän. (unga franska killar).
Men detta mordmotiv är ju något annat - helt klart. Och jag tycker det lutar åt ett håll lite mer - och då tänker jag på att al-Hilli hade sådana bekymmer med att gömma viktiga papper hemma innan han åkte iväg. Han visste att han hade något mycket åtråvärt - som någon ville åt, och som han trodde skulle kunna göra inbrott medans han var borta.
Han jobbade som satellitingeniör om jag fattat saken rätt.
Av en händelse råkade jag samma år som detta hände börja nysta i en märklig satellithistoria som hade både med England Frankrike Iran att göra (och förmodligen även Israel).
Det var så att på hösten det året 2012 hade ett franskt satellitbolad (Eutelsat) stängt ner 19 Tv-kanaler över Europa - både satelliter och kabelnäten. Det franska bolaget påstår att det agerar på uppdrag av EU. Jag ringer till Eu både i Bryssel och i Sverige skickar mail. Ringer Iranska ambassaden, regeringskansliet, riksdagsutskott osv. Ringer till flera svenska dagstidningar. Det var en intressant djupdykning i en EU-fråga. och alla tidningar var intresserade men endast en skrev något - och då var den artikeln starkt vinklad (minst sagt).
Som satellitingeniör kan jag förstå att al-Hilli kunde ha insikt i sådana här saker, och kanske hade han kommit på något komprometterande. Kanske hade han tänkt utnyttja sig av det? världen är full av mutor - och utpressningar.
Al-Hilli mördades väl den femte september - men dessa tevekanalar blev nertystade senare på hösten. Oktober tror jag det var. (det var i november som jag började ringa runt).
Citera
2014-09-05, 07:06
Medlem
Storm.Hatts avatar
Tvåårsdagen av morden i Chevaline uppmärksammas - men inget nytt har framkommit.
http://www.lefigaro.fr/actualite-france/2014/09/05/01016-20140905ARTFIG00009-deux-ans-apres-la-tuerie-de-chevaline-reste-une-enigme.php
Citera
2014-09-07, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av growingpeople
Det stämmer väldigt väl. Har hittat ett bildligt talat bra händelseförlopp. Där syns väl att BMW kan ha blivit beskjuten innan den backade i en halv cirkelform och hamnade med nosen mot vägen. På första bilden syns en pil mot vägen till Annecy. Han kom från det hålet alltså kan ha varit förföljd som han inte upptäckt förrän han körde på små vägar......

http://s.tf1.fr/mmdia/i/92/2/infographie-sur-la-tuerie-de-chevaline-10907922drdwb.jpg?v=1

bra iakttagelse - det verkar som dom varit förföljda - kommit till den platsen och insett att dom måste vända och fly tillbaka därifrån dom kom. Men han har för bråttom, bakhjulen spinner i gruset och arbetar ner hjulet - man kan se det på bilden att halva däcket är under markytan. Panik och lite motlut räcker för att den tungt lastade bilen inte ska få fäste. Och så gasar han på ännu mer men då är det förstås ingen chans att komma iväg, för gropen blir ju bara djupare.
Alternativt kan dom ha kommit just när mördaren mördat cyklisten, och dom inser att dom måste fly för att inte bli indragna. Men i vilken ordning dom blivit mördade är väl inte så lätt att säga.
En sak tycker jag mig märka och det är att det hela går väldigt yrkesmässigt till. (som jag skrev så har jag varit i en liknande situation). Att lämna barnen är medvetet - kallt beräknat att dom kommer vara så chockade att dom inte duger som vittnen. Kallt beräknande.
Citera
2014-09-07, 19:56
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
bra iakttagelse - det verkar som dom varit förföljda - kommit till den platsen och insett att dom måste vända och fly tillbaka därifrån dom kom. Men han har för bråttom, bakhjulen spinner i gruset och arbetar ner hjulet - man kan se det på bilden att halva däcket är under markytan. Panik och lite motlut räcker för att den tungt lastade bilen inte ska få fäste. Och så gasar han på ännu mer men då är det förstås ingen chans att komma iväg, för gropen blir ju bara djupare.
Alternativt kan dom ha kommit just när mördaren mördat cyklisten, och dom inser att dom måste fly för att inte bli indragna. Men i vilken ordning dom blivit mördade är väl inte så lätt att säga.
En sak tycker jag mig märka och det är att det hela går väldigt yrkesmässigt till. (som jag skrev så har jag varit i en liknande situation). Att lämna barnen är medvetet - kallt beräknat att dom kommer vara så chockade att dom inte duger som vittnen. Kallt beräknande.

Att halva däcket är under markytan beror bl a på att han dog med foten på gaspedelen, vilket gjorde att däcket stod och spann när de blev hittade.

Tycker din teori faller på att den äldre dottern var utanför bilen när de försökte fly. Alltså kan de inte ha försökt vända snabbt när de kom till platsen, utan de har parkerat och iaf pappan och dottern har varit utanför bilen av någon anledning.
Citera
2014-09-08, 06:12
Medlem
ja du har rätt i det - något mer är det. Varför hans fot var på gaspedalen kan ju bero på att han försökt fly med bilen när han blev skjuten. Naturligt om han känner hotet. Men han hade alltså varit utanför bilen också, så då måste det funnits ett annat lite längre scenario. Kan han ha varit utanför och pratat med mördaren - i så fall är det ju troligt att dom hade något med varandra att göra. Men mycket otänkbart att han skulle göra business med någon när han har hela familjen med, om han inte ville ha dom som en sköld som gjorde att hans förhandlingspartner, inte skulle kunna döda honom. För han kanske inte trodde att det skulle vara en sån kallhamrad typ som dödar alla för att få det han vill ha.
Alltså kan det varit så att Al-Hilli hade något som han ville sälja, att han stämt möte för att utbyta något - men mördaren har till uppgift att ta det som Al-Hilli erbjuder, och röja alla vittnen ur vägen...

Men varför dottern var utanför - hon kanske försökte fly till fots? I vilken ordning olika saker har hänt kan ju ha en viss betydelse, om man försöker kartlägga mördarens beteende. Dock tycker jag det verkar kallblodigt. Och därmed beräknande. En stor grupp poliser jobbar tydligen fortfarande med det här fallet.
Citera
2015-03-06, 17:24
Medlem
Då verkar denna kille vara avförd.

Al-Hilli Alps murders: Motorcyclist suspect ruled out: http://m.bbc.com/news/uk-england-surrey-31768511

Citat:
A motorcyclist who was being sought over the murders of four members of a Surrey family in the French Alps has been ruled out of the investigation.

Saad al-Hilli, 50, was shot with his wife Iqbal, 47, his mother-in-law Suhaila al-Allaf and French cyclist Sylvain Mollier on 5 September 2012.
Daughters Zainab, then aged seven, and Zeena, four, survived the attack.
The biker turned out to be a local company owner, the French prosecutor told local media.
In November, French investigators had said they were looking for a mystery motorcyclist who was seen near the crime scene.
One lead in tracing the man was that he was wearing an unusual helmet, only a few thousand of which had been made.

The BBC's Lucy Williamson said: "Police had issued an artist's sketch of a motorcyclist seen near the site of the Annecy killings, and after more than a year of investigation, had managed to find and interview the man in question."

'Major setback'
Reporting from the BBC's Paris bureau, she said: "Now officials have told French media that he is above suspicion and has been released without charge."
Citera
2015-04-16, 17:50
Medlem
jardins avatar
Ny intervju med den franske aklagaren i Le Matin (schweizisk tidning). Dock inget nytt framkommer.
Affären har forgiftat mitt liv sager aklagaren. Ett tiotal personer arbetar i Frankrike med morden och likadant ar det i England, vilket ar ovanligt tva och ett halvt ar efterat! Han ar hoppfull och framfor allt vapnet ar intressant.
http://www.lematin.ch/monde/affaire-m-hante/story/30796960
Citera
2015-04-16, 18:21
Medlem
Storm.Hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Ny intervju med den franske aklagaren i Le Matin (schweizisk tidning). Dock inget nytt framkommer.
Affären har forgiftat mitt liv sager aklagaren. Ett tiotal personer arbetar i Frankrike med morden och likadant ar det i England, vilket ar ovanligt tva och ett halvt ar efterat! Han ar hoppfull och framfor allt vapnet ar intressant.
http://www.lematin.ch/monde/affaire-m-hante/story/30796960
Ett av offren var svensk medborgare - hur många arbetar med fallet i Sverige?
Citera
2015-04-16, 20:17
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storm.Hatt
Ett av offren var svensk medborgare - hur många arbetar med fallet i Sverige?
Formodligen ingen. Man jobbar med Palme-mordet!
Citera
2015-05-10, 11:00
Medlem
LeonVances avatar
Ny masskjutning inte allt för långt ifrån platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in