2012-09-05, 18:32
Medlem
Hej, jag har tidigare haft en del problem med ryggen och går hos sjukgymnast. Jag brukar få ont i ländryggen samt bröstryggen när jag lyfter ex. en matkasse som max väger 10 kg, speciellt 2 kotor som blir väldigt ömmande efter lyftet.

På senare tid sen 5 dagar tillbaka har jag börjat känna enorm värk i ländryggen och detta gör så att jag vaknar upp mitt i natten o måste röra på mig för att slippa värken. Smärtan har kommit ända upp till bröstryggen som en molande smärta som bara blir värre ju längre tid jag ligger på min säng. Jag har även problem i bröstbenet (tetzies syndrom) som gör att jag inte kan sova på mage eller sidan så jag försöker endast sova på ryggen. Min säng är inte hård, kan klassas som mjuk tror jag då man sjunker i den när man ligger på den.

Smärtan brukar dämpas vid rörelse men senaste dagen så har smärtan blivit så värst så att den blir ihållande under längre tid innan den dämpas. Jag äter massa antiinflammatoriska mediciner samt alevedon o sånt bullshit som hjälper ibland men bara temporärt.

Har gjort mr röntgen som inte visade ngt farlig som diskbråck eller ngt annat kan jag tillägga. Brukar gå hos min kiropraktor som knäcker ryggen.

Då är min fråga, varför gör det så jäääkla ont när jag sover? Kan det bero på min mjuka säng i kombination med min jobbiga ryggsmärta som uppstår vid tunga lyft? någon som kan hjälpa mig eller ge tips? hur hård bör sängen vara o hur ser ryggraden ut när man sover på rygg på en mjuk säng???
Citera
2012-09-05, 18:49
Medlem
brutefishs avatar
mjuk säng är till för små tjejer. du ska en fast. tom kanske hård. gå till en riktig sängbutik så hjälper dom dig att hitta rätt. jag tror att sängen är en stor del, om inte hela problemet till din smärta.
Citera
2012-09-05, 18:50
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag tror du behöver en hårdare sängbotten - typ masonitskiva + madrass.
Citera
2012-09-05, 21:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Har läkarna kollat om du har Bechterew sjukdom?

https://reumatikerforbundet.org/reumatism/diagnoser/ankyloserande-spondylit-pelvospondylit/

Citat:
Det första symtomet på AS är ofta en tilltagande molande värk i korsryggen. Typiskt är smärtan värst på efternatten då den drabbade kan tvingas stiga upp för att det gör så ont.

Morgonstelhet är ett annat klassiskt tecken. Stelheten ger med sig under dagen men återkommer igen efter natten eller efter en längre stunds stillasittande.
Citera
2012-09-05, 21:54
Medlem
Maja fungerar utmärkt för både sömnproblem och värk.
Citera
2012-09-05, 23:17
Medlem
Angående Bechterew sjukdom, jag var hos läkaren och tog blodprov på inflammationsgraden i kroppen och provresultatet visade dig vara normal. Ifall värdet skulle vara hög så skulle jag få göra en komplicerad reumatism test men tydligen så var inflammationsgraden i kroppen helt normal... :/ men symtomen känns ganska nära som ont i ryggen mitt i natten, inflammation i bröstbenet där revbenen fäster.... men räcker ett blod test för att påvisa att jag inte har Ankyloserande spondylit (AS)?
Citera
2012-09-05, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Har läkarna kollat om du har Bechterew sjukdom?

https://reumatikerforbundet.org/reumatism/diagnoser/ankyloserande-spondylit-pelvospondylit/

Angående Bechterew sjukdom, jag var hos läkaren och tog blodprov på inflammationsgraden i kroppen och provresultatet visade dig vara normal. Ifall värdet skulle vara hög så skulle jag få göra en komplicerad reumatism test men tydligen så var inflammationsgraden i kroppen helt normal... :/ men symtomen känns ganska nära som ont i ryggen mitt i natten, inflammation i bröstbenet där revbenen fäster.... men räcker ett blod test för att påvisa att jag inte har Ankyloserande spondylit (AS)?
Citera
2012-09-05, 23:53
Medlem
RuckaRuckaAlis avatar
Testa sov på en madrass direkt på golvet, alltså en madrass på knappt 1dm
Citera
2012-09-06, 00:12
Medlem
brutefishs avatar
alltså. när det gäller en fast/hård säng är inte detta lika med ett liggunderlag på en lastpall. sängar är lite mer komplicerade än så. en hård säng skall vara styv men fortfarande lasta av din kropp rätt så att du ligger rätt i sängen och kroppen får en optimal "vinkel".

jag förslår att du bortser från div råd i tråden. om det nu är så att du är undersökt och inte har någon defekt/skada i kroppen så är det bums iväg till en riktig sängbutik med kunnig personal som kan ge dig rätt säng. ikea är inte rätt ställe att gå till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in