2012-09-05, 12:01
Medlem
Hej, jag tänkte snart dra igång en vinsats, mest troligt CF strawberry för 195kr. Allt är planerat noga och alla utrustning som kan krävas finns att tillgå. Det är endast en sak jag tvekar över, och det är temperaturen. I garaget där vinet skall stå, så skiftar temperaturen en del beroende på om det är natt eller dag, och temperaturen utomhus. Ibland är det perfekt jästemperatur på cirka 22 grader, men vissa nätter faller det ner till 15-16...

Detta fick mig att tänka på en värmeplatta, som kostar 500kr. Funkar värmeplattor bra och kan man ställa in temperaturen på dem? Det andra alternativet är en akvarievärmare, vilket är billigare men lite mer omständigt. Vad rekommenderar ni?
Citera
2012-09-05, 12:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Du behöver en sk. Frostvakt.
Citera
2012-09-05, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du behöver en sk. Frostvakt.

Tackar, ska investera i en sådan. Har sett lite olika instruktioner angående temperatur, finns det någon universalregel som gäller alla vinsatser eller skiftar det mycket beroende på vilken man väljer?

Tack på förhand.
Citera
2012-09-05, 12:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vavere
Tackar, ska investera i en sådan. Har sett lite olika instruktioner angående temperatur, finns det någon universalregel som gäller alla vinsatser eller skiftar det mycket beroende på vilken man väljer?

Tack på förhand.
När det gäller vinsatser vet jag inte ett smack tyvärr, men jag antar att dom flesta jäst-typer gillar ungefär samma temperatur.
Citera
2012-09-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När det gäller vinsatser vet jag inte ett smack tyvärr, men jag antar att dom flesta jäst-typer gillar ungefär samma temperatur.

Tackar för hjälpen!

Har ännu en nybörjarfråga, men nu om lagring: Behöver ett snabbvin (7 dagar till någon vecka) någon lagring överhuvudtaget? Eller går det att dricka så fort det är buteljerat på flaskan? I dagsläget känns det inte värt att göra ett snabbvin för att sedan låta det ligga i 1 år, då kan jag lika gärna satsa på kvalitetsvin.

Så, gör lagring i ett par veckor av 7-dagarsvin någon skillnad på smaken?
Citera
2012-09-05, 22:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Återigen så vill jag påpeka att jag inte har någon erfarenhet av hembryggt vin. Men jag har en ganska stor vinkällare & riktigt bra viner mår bra av att lagras några år & riktigt bra viner kan lagras länge. Så jag antar att hembygder kan drickas direkt, om dom inte är så kass att dom behöver stå ett tag så att bottensatser skall sjunka ner.

I systemets katalog kan du ju se att viner under ett par hundra/flaskan oftast har kommentaren "vinner inte på lagring".
Citera
2012-09-06, 07:37
Medlem
blowns avatar
Det är klart att det blir godare om man låter vinet stå till sig några månader.

Däremot så bör det väl inte vara något tvång. Det lär smaka fruktigt iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in