2012-09-04, 21:52
Medlem
Efter en tids tänkande har jag nu valt att jag skall placera mina pengar på aktier. Jag kommer att spela med 500.000 kronor som jag endast kommer att lägga på svenska företag.

Jag skulle vilja ha tips av flashback på aktier som är säkra men också några få som anses högrisk.
Helst två-tre stycken säkra och resten på högrisk.

Skriv gärna en förklaring varför ni anser man skall välja just den aktien.

mvh dompan
Citera
2012-09-04, 22:34
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dompan
Efter en tids tänkande har jag nu valt att jag skall placera mina pengar på aktier. Jag kommer att spela med 500.000 kronor som jag endast kommer att lägga på svenska företag.

Jag skulle vilja ha tips av flashback på aktier som är säkra men också några få som anses högrisk.
Helst två-tre stycken säkra och resten på högrisk.

Skriv gärna en förklaring varför ni anser man skall välja just den aktien.

mvh dompan
placera.
spela.

Är nog ont om "säkra" och även bolag som är konjunkturokänsliga kan ju vara en dålig investering helt enkelt för att efterfrågan kanske är stor.

Det är ju enklast att bara köpa Avanza zero. Det lilla jag lade i aktier för inte så länge sedan och dessutom i Ratos fall tom snittade ner som allt är köpt på under OMXS30 1050 är ner typ drygt 27% sedan köpkurserna.. Och börsen är ner vad sedan dess? 2%? Nu är det bara Ratos och Kinnevik med övervikt på Ratos och var ju knappast bra pris på iaf Kinnevik men ändå. Jag köpte bara till aktuellt pris.

Vad kollektivet har för åsikt om aktierna återspeglas ju redan i kurserna. Har någon en annan åsikt är det ju deras som skiljer sig från mängden. Varför skulle den då vara (mer) rätt?
Citera
2012-09-04, 23:04
Medlem
SciOques avatar
Avanza zero har dock väldigt stor andel i bankaktier. Nästan 50 % är bankaktier. Om vi pratar om trygga aktier skulle jag föreslå t.ex. H&M, Axfood och Meda.

Riskabla aktier är t.ex. råvarubolag, Lundin Mining, Lundin Oil, Boliden och Alliance Oil. Även bankaktier kan vara riskabla men den sektorn har ju i och för sig presterat väldigt bra.

Tycker att en trygg portfölj har lite råvarubolag, finans-, fastigheter och industri, men övervikt på typiska utdelningsaktier t.ex. Axfood.
Citera
2012-09-05, 08:51
Medlem
xploddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SciOque
Avanza zero har dock väldigt stor andel i bankaktier. Nästan 50 % är bankaktier. Om vi pratar om trygga aktier skulle jag föreslå t.ex. H&M, Axfood och Meda.

Riskabla aktier är t.ex. råvarubolag, Lundin Mining, Lundin Oil, Boliden och Alliance Oil. Även bankaktier kan vara riskabla men den sektorn har ju i och för sig presterat väldigt bra.

Tycker att en trygg portfölj har lite råvarubolag, finans-, fastigheter och industri, men övervikt på typiska utdelningsaktier t.ex. Axfood.
Avanza Zero har ca 25% i finansaktier. Se sida 5.
Citera
2012-09-05, 09:08
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xploddan

Tolkningsfråga...

https://www.avanza.se/aza/fonder/fondholdings.jsp?orderbookId=41567&savingsCase=

Innehav branscher
1 Finans 46,57
2 Industri 12,50
3 Konsument, cyklisk 11,67
Citera
2012-09-05, 09:32
Medlem
xploddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Tolkningsfråga...

https://www.avanza.se/aza/fonder/fondholdings.jsp?orderbookId=41567&savingsCase=

Innehav branscher
1 Finans 46,57
2 Industri 12,50
3 Konsument, cyklisk 11,67
Nej, det som står där är felaktigt, taget från Morningstar som har fel info. Tittar du på datumen där de är presenterade så är det samma datum. Avanza Zero följer SIX30RX, dvs långt ifrån 50% i finanssektorn.
Senast redigerad av xploddan 2012-09-05 kl. 09:35.
Citera
2012-09-05, 09:43
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Nej, det som står där är felaktigt, taget från Morningstar som har fel info. Tittar du på datumen där de är presenterade så är det samma datum. Avanza Zero följer SIX30RX, dvs långt ifrån 50% i finanssektorn.

My bad, (eller ja Morningstar)
Vet du vad de får dessa siffror ifrån?
Citera
2012-09-05, 10:11
Medlem
xploddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
My bad, (eller ja Morningstar)
Vet du vad de får dessa siffror ifrån?
De får siffrorna från Finansinspektionen, så det är egentligen där det är fel.
Citera
2012-09-05, 23:10
Medlem
SciOques avatar
Citat:

OK, tycker 25 % är mer vettigt men jag skulle föredra mindre bankaktier faktiskt men det är upp till var och en vad man vill köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in